Innovatie die er werkelijk toe doet

Eerst de zon, dan Signify. Geen bedrijf is groter als het over verlichting gaat – behalve de zon dus. Die positie is prachtig, maar stilzitten doen ze niet bij Signify. Integendeel, het kan en moet altijd beter: alsof de positie van marktleider nog moet worden veroverd.

Innovatie die er werkelijk toe doet

“Ik vind het belangrijk om de ‘so what’-vraag te stellen”, zegt Hellen van der Plas, CEO van Signify Benelux. “Leuk als we van alles kunnen, maar zit er ook iemand op te wachten?” Juist daarom is ze zo trots dat Signify is uitgeroepen tot het bedrijf met de beste reputatie in de sector. “Deze uitslag toont aan dat we relevant zijn voor onze klanten.”

Alles wat Signify doet, draait uiteindelijk om de klant, benadrukt ze. Dus ook innovatie – iets waarin het bedrijf al 130 jaar vooroploopt. “Het is wat dat betreft veelzeggend dat we zijn ingedeeld in de categorie IT & Telecom. Vroeger dacht je bij ons al gauw aan bijvoorbeeld de maakindustrie, maar IT is een steeds grotere rol gaan spelen.”

Innovatief

Want bij Signify draait het al lang niet meer alleen om verlichting. Zo is er LiFi: een soort wifi, maar verspreid door lichtgolven via de ledverlichting in plaats van radiogolven. “LiFi is sneller”, zegt Van der Plas. “Het netwerk van radiogolven is al erg druk. Bovendien is het veiliger: LiFi gaat niet door deuren of ramen. Veel bedrijven zijn bezig met cybersecurity, dus dat is erg belangrijk.”

Naast LiFi kent Signify nog talloze innovatieve producten. Neem de zogeheten uv C-licht-ventilatiesystemen. Uv C-licht maakt virussen onschadelijk. Dat was al bekend – zo werd het al ingezet tegen onder meer SARS en tuberculose – maar inmiddels wordt het ook gebruikt als luchtdesinfectiemiddel tegen corona. “We moesten testen of het ook hiertegen zou werken. Dat bleek het geval. De technologie bestond dus al, maar de toepassing is totaal nieuw.”

‘Het is veelzeggend dat we zijn ingedeeld in de categorie IT & Telecom’

Visnetten

Nog een voorbeeld van innovatie bij Signify: 3D geprinte armaturen, lampenhouders, gemaakt van oude visnetten. De visnetten worden vermalen tot korrels en geschikt gemaakt voor de 3D-printers van het bedrijf. Een circulaire, duurzame vorm van innovatie dus. En dat is geen toeval.

“Duurzaamheid is bij ons een gegeven”, zegt Van der Plas. “Het is de kern van onze strategie. We zullen nooit iets ontwikkelen wat haaks staat op duurzaamheid. Voor ons is dat geen vraag: we zijn ervan overtuigd dat het noodzakelijk is.”

Duurzaamheid is de kern van onze strategie

Recente stories