De specialisten die bij Storm Digital werken, inmiddels een kleine tachtig, zijn stuk voor stuk vakidioten. Ze werken vanuit Groningen, waar het bedrijf elf jaar geleden begon, en Amsterdam, waar ze sinds twee jaar gevestigd zijn aan de Zuidas. Van der Wijk en Dijkstra werken, net als veel andere collega’s, afwisselend in Groningen, Amsterdam en op locatie, bij een klant. Ongeacht de werkplek opereren collega’s in teams waarin alle disciplines samenkomen. Die samenwerking zit in het DNA van de organisatie. Dijkstra: “We zijn al vroeg in ons bestaan begonnen met het inzetten van verschillende kanalen en het verbinden van disciplines, voordat de markt hieraan toe was. Dat is aan het kantelen. Het neerzetten van een geslaagde campagne op één kanaal is niet meer de uitdaging. Het gaat er nu om die te vertalen naar omnichannel en in te bedden in de strategie van een organisatie.”
Kruisbestuiving
De nauwe samenwerking tussen specialisten uit meerdere disciplines zorgt voor kruisbestuiving: door samen alle aspecten van een vraag of probleem te belichten ontstaan betere oplossingen. Dit komt heel duidelijk naar voren tijdens pressurecookersessies en hackathons: in korte tijd werken teams een oplossing uit voor een concrete case. Bij een hackathon gebeurt dit binnen 24 uur, bij een pressurecookersessie binnen maximaal een werkweek. “De formule van een hackathon is dat, op kantoor, elk team gericht aan één opdracht werkt voor één klant. De spelregels zijn dat dit binnen 24 uur een werkende oplossing oplevert waarin al onze disciplines zijn verwerkt. Hoe losser de opdracht, hoe beter het resultaat.”
Een pressurecookersessie vindt plaats bij de klant op locatie en duurt drie tot vier werkdagen. Naast een specifiek probleem staat daarbij ook de verbinding van afdelingen en het doorbreken van silo’s centraal. “Een pressure cooker is minder vrijblijvend dan een hackathon”, zegt Dijkstra. “Al is het daar net zo belangrijk dat onze mensen lef hebben en niet bang zijn om fouten te maken. Ook bij een klant mag het misgaan, want alleen door te doen kun je leren. De praktijk leert dat het werkt. Mede dankzij een duidelijk doel ten dienste van een klant. Als een bedrijf aan een-op-eenmarketing wil doen, kijkt een van onze teams hoe. Binnen een week is er een plan van aanpak, met input vanuit alle disciplines.”
Van der Wijk: “Deze methode is echt onderscheidend en geeft heel goed aan waar we voor staan: in korte tijd concreet iets opleveren voor klanten dat aantoonbaar werkt.”
Werkende oplossingen
Strategie is gelijk aan executiekracht
- Emerce 100 - 2018
- Olaf Boschman
- Fjodor Buis
- Download artikel