Toename spoorvervoer
Tot 2040 voorziet ProRail een flinke toename van het spoorvervoer. Volgens eigen modellen leidt meer thuiswerken tot 8% minder personenvervoer. Maar door een bevolkingsgroei van 1,6 miljoen en een voorziene stijging van het goederenvervoer (containers op de trein) neemt het spoorvervoer fors toe. Bovendien zet de verstedelijking door en worden steeds meer steden autoluw. De vraag naar de trein als duurzame vervoersoptie stijgt rap. Hoe vangt ProRail deze groei op?
Voppen: “Meer wijken betekent meer stations, sporen en perrons. Maar onze strategie gaat in eerste instantie uit van het intensiever benutten van het huidige spoor. Zo werken we bijvoorbeeld voor het traject Arnhem – Rotterdam aan twee extra intercity’s per uur: iedere 10 minuten een intercity. Samen met marktpartijen en vervoerders onderzoeken we ook het deels automatisch rijden van treinen met behulp van Automatic Train Operation (ATO), dat de machinist ondersteunt. Zo maakt een uiterst nauwkeurige planning een hogere benutting mogelijk.”
Maatschappelijke impact
De maatschappelijke impact van ProRail is in potentie enorm. De organisatie bezit een schat aan kennis over logistiek en innovaties. “De spoorsector vormt de spil bij het oplossen van diverse grote maatschappelijke problemen. Denk aan thema’s als duurzaam vervoer, bereikbaarheid verbeteren, regio’s dichter bij de Randstad brengen én inclusiviteit”, verklaart de ambitieuze CEO. ProRail wil graag dat de nieuwe bewoners van die 1 miljoen woningen met gemak de trein kunnen nemen. En voor vliegreizen tot 750 kilometer wil de spoorwegbeheerder een goed en comfortabel alternatief bieden. Hoe meer mensen duurzaam per trein reizen, hoe hoger de bijdrage aan (internationale) klimaatdoelen. Dat geldt eveneens voor meer containers van vrachtauto naar trein. “Ons doel is maximale inzet om de mobiliteit in Nederland te verbeteren. Daarom geloven we ook in combinatietrajecten als trein plus (elektrische) fiets.”
ProRail is de op een na grootste grondbezitter van Nederland. Natuur is integraal onderdeel van beheer en onderhoud. Het vergroten van de biodiversiteit krijgt alle aandacht. Door de enorme grondoppervlakte is de impact groot. Op steeds meer stationsdaken en -gronden komen zonnepanelen. Het eerste energieneutrale station Delft Campus is inmiddels gerealiseerd. Voppen: “Onze ambitie is om energieneutraal te zijn met zelfopgewekte energie, in 2030.” Daarnaast hergebruikt ProRail steeds meer materialen. Oude hoofdsporen krijgen een nieuw leven als zijspoor.
Kortom, het spoor vormt als duurzame mobiliteit dé oplossing voor grote maatschappelijke thema’s. “Wij dragen met onze impact graag bij aan de versnelling van een duurzame samenleving en willen tevens voorkomen dat Nederland ‘vastloopt’. Alle kennis en kunde is in huis en we werken intensief samen met de hele spoorsector”, besluit Voppen.
- EW | Toplocaties 2021
- Harry van Brandenburg
- Fjodor Buis
- Download artikel