Op de gevel van het distributiecentrum aan de Dordtse Kil staat een liefdesverklaring. “Wij houden van voedsel.” Dat is de rode draad door alle activiteiten van het familiebedrijf Boon Food Group, vertelt algemeen directeur Arij Boon. Hij is de achterkleinzoon van Elisabeth Boon, die in 1888 het bedrijf startte met een winkeltje in Kinderdijk. “Zij verkocht er koffie en thee, meel, emmers en borstels – alles, tot aan maatpakken toe. ‘Het kleine warenhuis’ werd het genoemd. De constante is verandering geweest: voeding voor jong en oud, elk moment geleverd, zelfs tot in het keukenkastje. Dat is het DNA van ons bedrijf.”
‘Toen er te weinig heftruckchauffeurs waren, zijn wij zelf ’s nachts bijgesprongen’
Het kan wél
In de jaren tachtig werd de supermarktformule MCD overgenomen, die nu wordt omgebouwd naar de eigen fullserviceformule Boon’s Markt. Die formule is geënt op beleving; de versafdeling draagt het succes. “Je kunt er dingen zien, ruiken en proeven. De omzet groeit. Een fysieke winkel in een markt die verschuift naar online kan dus wél”, zegt commercieel directeur Willem Boon. De groothandel is lid van Superunie, na AH de grootste Nederlandse inkooporganisatie.
De onderneming heeft haar activiteiten steeds verbreed. Dochter NL Food in ’s-Gravendeel exporteert voedsel naar alle windstreken. Willem Boon: “Het begint met typisch Nederlandse producten als hagelslag, drop en bitterballen en vervolgens alle relevante merken en producten. We verschepen voedsel naar onder andere de ABC-eilanden, Australië, Spanje, Suriname en het Midden-Oosten.”
Leverancier van de zorgmarkt
Een andere dochter is Zorgboodschap. Arij Boon herinnert zich hoe initiatiefnemer Gertjan Nell hem de toekomst schetste: Zorgboodschap zou de zorg ontzorgen, zodat zo veel mogelijk handen beschikbaar blijven voor zorg. “We leveren een compleet retail- en foodservice-assortiment en een uitgebreid pakket warme maaltijden met diverse multiculturele en dieetvarianten. Die fijnmazige distributie luistert nauw. Is er een portie tekort, dan heeft er iemand die avond niets te eten.”
Hoofdkantoor en logistieke operatie staan in Sassenheim, ondersteund door hubs in Dordrecht en Meppel. Willem Boon: “Met zo’n negentig vrachtwagens beleveren we zorgorganisaties tot op de afdelingen. Het bestelproces is volledig online. Wij leren enorm veel: over ouderenzorg en het centraal bereiden van maaltijden, maar ook over de fijnmazige supply chain en de ‘last mile’.”
Buurtsuper op het platteland
Vanuit de hubs van Zorgboodschap worden nu ook buurt- en campingwinkels beleverd. Zoals de Buurtsuper in het Friese Wijnjewoude. Boon Food Group ontwikkelde een aanpak met een toolkit voor lokale ondernemers, inclusief data en weekaanbiedingen, zonder grote investering, terwijl zij zelf de ‘lokale fit’ invullen. Door de inkoop via Superunie hebben deze ondernemers een aantrekkelijke marge.
“De koffie staat klaar voor iedereen met een goed idee”, verklaart Arij Boon de innovatiekracht van de onderneming. Zo werkte het bedrijf in de begindagen enthousiast samen met flitsbezorger Gorillas. Willem Boon: “De medewerkers van Gorillas zaten volledig met hun hoofd in de digitale techniek. Van de nationale eettraditie wisten zij niet veel; wij hebben ze in het zadel geholpen.” Voelde het niet als verraad toen Gorillas voor Jumbo koos? “Nee hoor, wij houden graag de regie in eigen huis. Wij doen nu zaken met het veel grotere Flink.”
Het familiebedrijf laat familieleden niet automatisch instromen. Voorop staat dat iedereen doet wat hem gelukkig maakt. “Een familielid moet complementair zijn en het leuk vinden. Werk kost namelijk best veel vrije tijd. We kennen ook geen kroonprinsen. Elke collega moet zich bewijzen – een familielid nog méér.”
De beide directeuren steken ook zelf de handen uit de mouwen. “Toen er bij de verhuizing van het magazijn te weinig heftruckchauffeurs waren, zijn wij een aantal weken ’s nachts bijgesprongen.” Het werken met reachtrucks was wennen. “We hebben even in een hoekje geoefend. Uiteindelijk is er maar één pallet naar beneden gekomen.” Ook kantoormedewerkers, hun partners en winkelmedewerkers sprongen bij.
Ook medewerkers zijn familie
De term ‘familie’ omvat voor hen ook de medewerkers. Toen er in 2013 brand uitbrak in het distributiecentrum (DC) in Sliedrecht stonden medewerkers en hun gezinsleden klaar om bij te springen. In elf dagen tijd was het distributiecentrum leeg en stond er een tijdelijk snelloper-DC. “De aanleiding was vervelend. Maar de power die loskwam, bevestigt dat wij als familiebedrijf een gezonde en duurzame toekomst hebben én een bijzondere plaats in het Nederlandse retaillandschap. Dat koesteren wij als bestuurders elke dag opnieuw.”
- EW | Top 200 familiebedrijven 2022
- Johannes van Bentum
- Maarten de Kok
- Download artikel