Currence iDEAL

iDEAL klaar voor PSD2

PSD2 staat voor de deur. iDEAL ziet het als een unieke kans.

“2019 wordt een interessant jaar”, zegt Rob Hoitink, Senior Product Consultant Online bij Currence iDEAL, de merkeigenaar van de meestgebruikte onlinebetaalmethode van Nederland. “Als PSD2 dit jaar van kracht wordt in Nederland, zullen er nieuwe partijen met nieuwe betaalproducten – in de voetsporen van iDEAL – tot de markt toetreden. Dat zal tot fragmentatie leiden.”

Overigens: iDEAL is geen centraal betaalsysteem, maar een stelsel van regels en afspraken rond het merk. Banken en betaaldienstverleners kunnen iDEAL op basis van een licentie in hun eigen systemen integreren en aan hun klanten aanbieden. “iDEAL is ijzersterk gepositioneerd en klaar voor de komst van PSD2, al blijft de impact daarvan moeilijk te voorspellen.”

‘iDEAL als rots in de branding’

Sterk merk

“Wij analyseren de toetreding van verschillende nieuwe partijen en hoe ze zich als onlinebetaalmiddel profileren. Jaren achtereen zijn wij uitgeroepen tot het sterkste financiële merk van Nederland. En niet voor niets: iDEAL haalt een goede conversie van 93%, biedt webwinkeliers een betaalgarantie én 13 miljoen Nederlanders die internetbankieren kunnen er direct mee betalen. We blijven iDEAL doorontwikkelen voor steeds meer betaalsituaties. Dankzij iDEAL QR kun je met iedere smartphone QR-codes – herkenbaar aan het iDEAL-logo – scannen om makkelijk en snel met iDEAL te betalen. Sinds de laatste aanpassing kunnen ruim 9 miljoen gebruikers van mobiel bankieren iDEAL QR-codes scannen en betalen. Een enorm bereik onder consumenten maakt het extra aantrekkelijk voor winkeliers. Er zijn intussen talloze situaties waarin je met iDEAL QR kunt betalen, waaronder de betaalzuilen in winkels waarop je je aankopen zelf afrekent. Zo wordt iDEAL QR in allerlei situaties bruikbaar als betaalmiddel.”

Gemak en veiligheid

“iDEAL heeft een voorsprong in de markt. Bij onze innovaties zoeken we altijd naar de juiste balans tussen betaalgemak en veiligheid. In 2019 willen we de iDEAL-betaalflow verder vereenvoudigen, zonder afbreuk te doen aan de veiligheid en betrouwbaarheid. De consument blijft aan het roer bij iedere betaling. Ook bij Google, Apple en Alipay kun je betalen met iDEAL; de ‘big techs’ weten dat ze zonder iDEAL minder succesvol zijn in Nederland. Ja, iDEAL is de rots in de branding van het Nederlandse onlinebetalingsverkeer.”