Specialist Computer Holdings (SCH) is met ruim 6000 medewerkers, en kantoren in 5 landen de grootste niet-beursgenoteerde technologiegroep van Europa. Met ICT-distributeur ETC en zakelijke reseller SCC als boegbeelden bouwt SCH verder aan zijn positie als toonaangevende ICT-partner voor bedrijfsleven en overheid.
“SCH heeft de afgelopen 30 jaar een significante groei doorgemaakt en realiseert een omzet van meer dan 3 miljard euro”, vertelt Milfred Hart, Managing Director van SCH Benelux. “SCH is van oorsprong een Engels bedrijf en is privé-eigendom van Sir Peter Rigby, die 35 jaar geleden het bedrijf heeft opgericht en het in de loop der jaren heeft uitgebreid door autonome groei en diverse overnames.” In de kern draait SCH met een holdingstructuur op twee activiteiten: IT-distributie onder de naam ETC en ICT-resellingactiviteiten voor de zakelijke eindgebruikersmarkt onder de naam SCC. Hart: “Daarmee bezitten we als bedrijf twee unieke posities en dat geeft ons de mogelijkheid om richting leveranciers een flinke slagkracht te ontwikkelen en daardoor een aanmerkelijk synergievoordeel te realiseren. Zowel in distributie als in reselling zijn we een grote en betrouwbare partij in de markt. We hebben hier in Bodegraven alle clubs op één locatie zitten, met 10.000 m2 opslagruimte.”
Intensieve kennis
“SCH is een financieel zeer krachtig bedrijf en is daardoor in staat om kwalitatief zeer goede mensen binnen te halen en te behouden”, aldus Hart. “We investeren heel veel in kennis. Onze mensen gaan regelmatig naar opleidingen en trainingen, want zowel bij ETC als SCC bieden we toegevoegde waarde door vooral het leveren van kennis. Daar draait het uiteindelijk om.” Manager Communications Mark Elkerbout benadrukt in dit verband de positie van ETC: “ETC is een van de grotere toonaangevende distributeurs van Nederland, met een sterke focus op A-merken en een uitgebreid dienstenpakket op basis van onestopshopping. Hierdoor hebben we ook een heel intensieve kennis van die merken opgebouwd, mede door onze zeer intensieve contacten met leveranciers en klanten. ETC beschikt over een uniek ETC Solution Centre, waar eindgebruikers als gast van hun reseller bijvoorbeeld eigen data met de oplossing van de reseller in een geavanceerde omgeving kunnen testen of tunen of aan hen kunnen laten demonstreren.” “SCC richt zich op de zakelijke markt, mkb en grootbedrijf, en is ook zeer actief bij landelijke en lokale overheden, zoals de ministeries van Defensie en Justitie”, aldus Elkerbout. “Ook universiteiten als de TU Eindhoven zijn klanten van ons. We hebben dan ook veel goed gekwalificeerde en gecertificeerde mensen binnen ons bedrijf. Ze zijn loyaal, goed getraind en gemotiveerd en daarmee bouwen we een duurzame relatie op als trusted partner voor onze klanten.” SCC heeft in de afgelopen tijd een omslag gemaakt van traditionele logistieke ICT-dienstverlener naar een echte Solutions Provider, benadrukt Elkerbout. “SCC profileert zich nu nadrukkelijk als leverancier van ICT-infrastructuurdiensten, -producten en -oplossingen, met als duidelijke thema’s Desktopvirtualisatie, Power & Cooling, IMAC/D, Printing en Documentmanagement, Server en Storagevirtualisatie en -consolidatie en Network & Security.”
E-business en merkenbeleid
“SCH is heel vooruitstrevend op het gebied van e-business”, stelt Hart. “De webportal van ETC bijvoorbeeld is een van de toonaangevende in de distributiemarkt. Hetzelfde geldt voor SCC, waar we een e-businessoplossing hebben die Lifecycle heet. In feite komt dat neer op een elektronische, klantspecifieke catalogus waardoor de klant zelf keuzes kan maken met betrekking tot ICT-producten en -diensten die bij SCC worden aangeboden. Dat is een enorme ontlasting voor de inkoop- en ICTmedewerkers. Daarnaast hebben we ook een open webshop waar ons volledige assortiment wordt gepresenteerd. Dat levert voor de gebruiker veel voordelen op, maar ook voor onze organisatie, want je haalt er daardoor veel manuren uit.” Over het merkenbeleid van SCH zegt Hart: “Wij focussen op een zorgvuldig geselecteerde set van A-brands en enkele complementaire merken. Dat geldt voor ETC en SCC.” Elkerbout vult aan: “Dat betekent dus dat je niet alleen de verkoop doet, maar ook al je technisch opgeleide mensen inzet. Ook reparaties uit naam van de fabrikant en het leveren van spare parts doen we hier in huis. Met name dat hele palet aan dienstverlening willen we kunnen aanbieden aan de klant.” Hart: “Wij gaan altijd uit van de klant. Welke topics spelen er bij zijn organisatie? Vanuit die vraag gaan we met de klant om de tafel zitten en kijken we hoe dat matcht met onze eigen proposities. En die klant wil weten hoe hij met zijn werkomgeving moet omgaan, met de opslag van gegevens, met beveiliging. Van daaruit moeten wij de vertaalslag maken. Door bij te blijven in de markt kunnen we dat ook heel goed doen. Niet voor niets hebben we dit ook al groot aan ons pand langs de A12 gehangen: SCC, UW ICT-PARTNER!” “Maar,” benadrukt Milfred Hart nog, “wij willen ook andere bedrijven helpen om vrij in de markt te kunnen opereren. Vanuit dezelfde filosofie steunt SCH de Stichting Hulphond, waarmee zwaar lichamelijk gehandicapte mensen geholpen worden om vrijer in het leven te staan.”