ICT-Gemak: abonnement op de toekomst

Er werden even wat wenkbrauwen opgetrokken toen Unica afgelopen juni de boedel van AAC Cosmos overnam. Wat moet een installateur van gebouwgebonden installaties met een ICT-bedrijf? Nadere beschouwing leert dat het bedrijf de komende jaren gewoon zijn ambities gaat realiseren met onder meer het concept ICT-Gemak.

ICT groeit onvermijdelijk uit tot de vierde nutsvoorziening, zo is de stellige overtuiging van Unica. Net als gas, water en licht zullen bedrijven en organisaties in de nabije toekomst ICT kant-en-klaar gaan afnemen. “Ik verwacht dat er op termijn nauwelijks nog organisaties zijn die zelf een eigen server draaien”, vertelt directeur Peter van Wingerden van Unica AAC Cosmos. “Waarom zou een ondernemer of bestuurder nog investeren in dure apparatuur en IT’ers als hij zijn personeel tegen abonnementstarief van een hoogwaardige werkplek kan voorzien? Zeker in economisch onzekere tijden biedt een dergelijke vorm van ICT veel flexibiliteit. Je huurt functionaliteit voor een aantal werkplekken in, die je gemakkelijk op of neer kunt schalen, zonder dat je deze capaciteit ruim van tevoren budgettair moet inplannen.”

 

ICT-Gemak

Om in deze nutsbehoefte te voorzien, heeft Unica AAC Cosmos ICT-Gemak ontwikkeld. Dit concept biedt een volledig geautomatiseerde werkplek die helemaal is toegespitst op de wensen van de hedendaagse gebruiker. “De moderne informatiewerker staat in onze dienstverlening centraal”, verklaart Van Wingerden. “Met ICT-Gemak kan hij efficiënt en effectief zijn taken uitvoeren, wanneer en waar hij maar wil. En niet te vergeten: met veel plezier, want de gebruiker kan werken met de apparatuur van zijn voorkeur. Ondernemers hoeven hun personeel dan ook niet langer in een keurslijf te wringen als het gaat om het juiste merk notebook of smartphone.” Het nieuwe werken mag dan voor het personeel relatief eenvoudig zijn; het gebruikersgemak vormt een complexe uitdaging voor de specialisten van Unica AAC Cosmos.

 

Op maat gemaakt

“Naast de veelgebruikte applicaties van Microsoft Office integreren we ook bedrijfsspecifieke software op het gebied van bijvoorbeeld CRM of ERP in ICT-Gemak”, licht Van Wingerden toe. “Bovendien verdiepen we ons in de bedrijfsprocessen van een opdrachtgever, zodat we op ieder niveau van diens organisatie kunnen bepalen wie over welke informatie moet beschikken. Omdat we voor ICT-Gemak nu zelf de gehele infrastructuur ontwerpen, bouwen en beheren, vinden we het niet meer dan logisch om ook de verantwoordelijkheid voor reparaties op ons te nemen. We repareren door ons beschikbaar gestelde gebruikersapparaten gegarandeerd binnen een termijn die korter is dan gebruikelijk in de markt.”

 

Synergie tussen specialisten

Sinds juni van dit jaar maakt Unica AAC Cosmos deel uit van de Unica Installatiegroep, een allround dienstverlener op het gebied van gebouwgebonden installaties. “Voordat we AAC Cosmos aankochten, legden we ons al met succes toe op de achterkant van de IT”, vertelt algemeen directeur Rik Dikken. “We bouwen bijvoorbeeld datacenters en voorzien in netwerken en industriële automatisering. Dankzij de overname kunnen we het kernproces van onze klanten nu volledig ondersteunen, tot voice en video aan toe.” Ook al functioneren de verschillende werkmaatschappijen binnen Unica grotendeels autonoom, toch ziet Dikken een goede synergie met de mensen van AAC Cosmos ontstaan. “Hun klantportfolio overlapt voor een groot deel die van ons”, noemt hij als een van de redenen. “We kennen elkaars markt en de specifieke uitdagingen die spelen bij middelgrote organisaties met vijftig tot vijfhonderd werkplekken in sectoren als de zorg, het onderwijs en de zakelijke dienstverlening. Door het samenkomen van die verschillende werkmaatschappijen hebben we wederzijds onze competenties verbreed en verdiept. Alle kennis op het gebied van servermanagement, netwerken, gebruikers en telefonie kunnen we nu uit één hand aanbieden.”

 

Stabiele organisatie

Ook Van Wingerden ervaart de voordelen van de overname. “Unica streeft er bijvoorbeeld naar om de meest duurzame installateur te zijn”, vertelt hij. “In lijn met dat beleid kunnen we onze klanten nu ook laten profiteren van hun expertise bij het zo energiezuinig mogelijk inrichten van datacenters. Tevens vind ik het een groot pluspunt dat AAC Cosmos nu is ingebed in de stabiele organisatie van Unica. Dit bedrijf kan bogen op vijfenzeventig jaar aan bestuurservaring. Het beleid is sterk gericht op het bestendigen van resultaat op de lange termijn. Kom daar maar eens om bij een middelgroot ITbedrijf. Bovendien is Unica niet beursgenoteerd, wat het makkelijker maakt om te ondernemen. Die financiële stabiliteit vertaalt zich naar continuïteit in dienstverlening.” “Vergeet ook de rol van ons personeel niet”, voegt Dikken toe. “De sfeer in ons bedrijf is geweldig; dat straalt ook uit in onze service naar de klant. We zorgen bij Unica goed voor onze mensen, ook met het oog op de toekomst. Uiteraard investeren we in kennis en opleiding, maar we stimuleren werknemers tevens om ondernemend te durven zijn. Het wordt hier gewaardeerd als je zelf innovatieve ideeën aandraagt. Uiteindelijk draagt dit allemaal bij aan de kwaliteit van ons bedrijf. En als kwaliteit vooropstaat, komt groei vanzelf.” 

ICT-Gemak: abonnement op de toekomst

Recente stories