Als producent van hoogwaardige technologie loopt Aalberts al zo’n veertig jaar voorop bij nieuwe ontwikkelingen, vertelt Mattijs Planken, director marketing & communications. In die tijd groeide de organisatie uit tot een multinational met meer dan 16.000 medewerkers en 2,7 miljard euro omzet in 2017. Een voorbeeld is technologie voor milieuvriendelijke gebouwen. “We maken producten voor efficiënte opslag en distributie van warmte en koeling, vanaf de bron tot de afgifte”, zegt Anne-Lize van Dusseldorp, director sustainability & relations. “Die producten verbeteren we continu, zodat de energierekening van eindgebruikers zo laag mogelijk uitvalt.” Een ander voorbeeld uit het brede aanbod is technologie om de levensduur van materialen te verlengen, variërend van het maalwerk voor pepermolens tot hightech onderdelen voor elektrische auto’s.
‘Vanuit ons nieuwe hoofdkantoor in WTC Utrecht kunnen we innovatie versnellen’
Duurzaamheid
Veel technologie uit die voorbeelden draagt bij aan duurzaamheid, aldus Planken. Dat past volgens hem goed bij de grote verantwoordelijkheid die Aalberts heeft als beursgenoteerde onderneming. Beleggers en andere stakeholders verlangen dat ook en willen steeds meer weten hoe de organisatie, inclusief de dochterondernemingen, invulling geeft aan een duurzaam profiel. Bovendien wordt er binnen het bedrijf actief samengewerkt om klanten een integrale oplossing te bieden. “We leveren nu vaak complete systemen met intelligente componenten die goed op elkaar zijn afgestemd in plaats van losse onderdelen. Dat geeft toegevoegde waarde voor onze klanten. Het merk Aalberts wordt daarbij steeds belangrijker naar de markt.”
Samenwerking
In het nieuwe hoofdkantoor in het WTC komen duurzaamheid en samenwerking perfect samen, vervolgt Van Dusseldorp. Zo staat het WTC symbool voor duurzaamheid. De centrale ligging maakt het fantastisch bereikbaar, bij uitstek met het openbaar vervoer. Ook Schiphol is vlakbij. “We hopen dat het hoofdkantoor gaat functioneren als magneet. Voor onze mensen die elkaar makkelijk kunnen ontmoeten en kunnen samenwerken, maar ook voor het samenwerken met start-ups en scale-ups die net als wij inzetten op innovatieve technologie. Vanuit hier kunnen we innovatie versnellen. We geloven in het WTC als hub waarmee we nog meer verbonden zijn met de wereld om ons heen. Met onze eigen bedrijven, met partners, maar ook met scholen en universiteiten voor het delen van kennis en het aantrekken van talent.”
- Elsevier 500 - december 2018
- Olaf Boschman
- Sebastiaan Westerweel