Hogere betrokkenheid van álle werknemers

In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt is de noodzaak om medewerkers betrokken te houden groter dan ooit. Niet alleen kantoormedewerkers, maar ook iedereen in de ‘frontlinie’. Met Speakap kan dat, zegt CEO Patrick van der Mijl.

Hogere betrokkenheid van álle werknemers

Organisaties hebben sinds de coronacrisis flink geïnvesteerd in software voor videocalls, werken op afstand en interne communicatie. Vaak profiteren vooral de medewerkers met een kantoorbaan hiervan, zegt Patrick van der Mijl, CEO en oprichter van het bedrijf Speakap. “Medewerkers zonder vaste werkplek worden regelmatig over het hoofd gezien, terwijl tachtig procent van de wereldwijde werkende bevolking eerstelijnsmedewerkers zijn, die zich bezighouden met taak- en servicegerichte functies. Bijvoorbeeld in sectoren als gezondheidszorg, bouw, horeca en detailhandel.”

De app Speakap zorgt ervoor dat de communicatie met álle werknemers glad verloopt, zowel op kantoor als elders. Met deze platformonafhankelijke tool kunnen organisaties een communicatie-omgeving inrichten in de eigen huisstijl (‘white label’). Deels biedt Speakap eenzelfde functionaliteit als de bekende sociale netwerken, maar dan afgeschermd, zodat bedrijfsgevoelige informatie niet kan wegglippen. Daarnaast kan Speakap met allerlei applicaties worden uitgebreid en geïntegreerd, met modules voor takenbeheer bijvoorbeeld, of voor onboarding van nieuwe medewerkers.

Bedrijfsgevoelige

informatie kan niet

wegglippen

Wereldspeler
Sinds 2011 hebben zo’n zeshonderd bedrijven gekozen voor de app. “Vaak op aandringen van de CHRO, die de ‘engagement’ van werknemers wil bevorderen. Of van het hoofd communicatie die alle medewerkers wil bereiken, inclusief de medewerkers op de vloer, die dagelijks het gezicht zijn van het merk. Of een manager op de werkvloer die het operationele proces wil stroomlijnen.”

Speakap, dat zijn wortels heeft in de retailsector, bedient een breed scala aan klanten en sectoren. Het bedrijf werkt met uiteenlopende organisaties, van ondernemingen met enkele honderden medewerkers tot grote multinationals. Onder de klanten bevinden zich bekende namen als Hans Anders, Gamma, Siemens, Pathé Bioscopen, Hotel Okura, Bosch, Holland Casino en Basic-Fit. Inmiddels heeft Speakap vestigingen op plekken als Amsterdam, New York, Keulen en Brussel.

“Speakap ligt op koers om een gerenommeerde wereldspeler te worden”, stelt Van der Mijl. Om dit te bewerkstelligen, zet het bedrijf stevig in op groei, met name in de VS, waar het al een solide klantenbestand heeft opgebouwd. Deze expansieplannen worden geleid vanuit New York door een bevlogen Amerikaans team.

Recente stories