‘Hoge kwaliteit is onze standaard’

Dat de maakindustrie in Nederland wel degelijk toekomst heeft, bewijst voestalpine Automotive Components Bunschoten. Door te blijven ontwikkelen, perspectief te bieden aan medewerkers met een leven lang leren in de eigen bedrijfsschool én vergaande groene ambities zet de organisatie optimaal in op een duurzame toekomst.

‘Hoge kwaliteit is onze standaard’

Bij voestalpine Automotive Components in Bunschoten staan passie voor auto’s en trucks, innovatie en aandacht voor mens en milieu op één lijn. Het bedrijf levert sinds 1948 premiumkwaliteit carrosseriedelen aan gerenommeerdere auto- en truckfabrikanten in een zeer competitieve markt. Dit vraagt veel van de productie en van de mensen; de lat ligt hoog.
Fränk Zwaans, Managing Director COO: “De technologie voor productieprocessen ontwikkelt zich in rap tempo en robotisering is niet meer weg te denken. Tegelijkertijd realiseren we ons het belang van het echte vakwerk, zoals kennis over het gedrag van metaal tijdens het dieptrekken. Alle disciplines zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, of je nu robots programmeert of op de millimeter nauwkeurig stempels voorbereidt voor productie.”

Aansprekend product

Zwaans: “Het is best bijzonder dat zo veel mensen onze producten kennen zonder het te weten. Niet alleen heeft een aanzienlijk deel van de auto’s en trucks die in Nederland rijden een of meer carrosseriedelen die door ons zijn gemaakt. Ook de buitendelen van de safety car van de Formule 1 komen uit Bunschoten!”
Bij voestalpine Automotive Components Bunschoten werken zo’n achthonderd medewerkers van 38 verschillende nationaliteiten op een gigantisch oppervlakte van meer dan 165.000 m². “Van de inkoop van staal en aluminium tot de verkoop van servicedelen, van engineering tot het bouwen van productiecellen met bijbehorend projectmanagement: wij hebben alles in huis”, verduidelijkt Zwaans.
In de fabricagehallen staan meer dan driehonderd robots. “Als engineer of technicus gaat je hart daar gegarandeerd sneller van kloppen! Dit alles, in combinatie met de producten die we voor de auto-industrie produceren, spreekt veel mensen aan”, vult Lot Aarts, Manager Human Resources Management, aan.

Al 75 jaar sterk in staal

Innovatie-DNA

Het bedrijf maakt deel uit van het wereldwijd opererende voestalpine AG. Dat concern kent zo’n vijfhonderd vestigingen in meer dan vijftig landen op alle vijf de continenten en telt bijna 50.000 medewerkers. Het is sinds 1995 genoteerd aan de beurs van Wenen en een toonaangevende partner voor de automobiel- en consumptiegoederenindustrie, de lucht- en ruimtevaart- en de olie- en gasindustrie.

“Om hoge kwaliteit te leveren, is het cruciaal om continu te blijven innoveren. Daarom hebben wij een Manager Innovatie die samen met collega’s van verschillende afdelingen projecten initieert en begeleidt”, vertelt Aarts. Afhankelijk van de vraag of probleemstelling wordt een team samengesteld om tot een oplossing te komen. Zwaans: “Bij onze moederorganisatie in Oostenrijk staan wij bekend als creatief: voor complexe vraagstukken bedenken wij vaak vernieuwende oplossingen. Onze teams hebben al verschillende successen behaald, waardoor bijvoorbeeld het proces van het programmeren van productierobots aanzienlijk is geoptimaliseerd. Daar zijn wij supertrots op.”

Automotive academy Bunschoten

Het praktijklokaal van de interne bedrijfsschool is uitgebreid met robotcellen, die hetzelfde zijn als in de productie, én met een virtualrealityinstallatie. “Deze faciliteiten zetten we in om innovaties op haalbaarheid te onderzoeken, onze producten te testen én onze medewerkers op te leiden”, zegt Aarts. “Veel collega’s zijn hun loopbaan gestart in deze bedrijfsschool!”

Om de toegevoegde waarde van interne opleidingen in de toekomst te kunnen waarborgen, biedt de Automotive academy Bunschoten van voestalpine naast de bestaande mbo-(robotica)opleidingen ook een hbo-traject, om talenten op te leiden tot robot- of PLC-programmeur. Aarts: “In een hightech omgeving bieden we studenten een vliegende start van hun loopbaan met internationale mogelijkheden binnen de automotive industrie. Onze academy is daarmee dé plek voor het opleiden van al onze medewerkers, in het kader van een leven lang leren.”

Groene toekomst

“Onze doelstelling is om CO2-neutraal te zijn in 2035”, zegt Zwaans. “Uiteraard zijn we ons bewust van onze footprint. Er liggen al 34.000 zonnepanelen op ons dak, die zorgen voor een derde van de totale stroomvoorziening. Onder andere de batterijen van alle heftrucks laden we op met zonne-energie. We zijn nog niet klaar. Er komen nog eens 11.000 zonnepanelen bij, we vervangen alle verlichting in de productiehallen door led, we onderzoeken mogelijkheden voor warmteterugwinning en hebben de ambitie om gasneutraal te gaan produceren. Dit alles resulteerde in een formele certificering op de CO2-prestatieladder. Samengevat maken we onze ‘One step ahead’ waar: we zijn sterk in staal, we staan voor kwaliteit, de ontwikkeling van medewerkers en voor een groene toekomst.”

Recente stories