“We helpen klanten bij de adoptie van cloudtechnologieën en hun reis naar de cloud. Vaak is dat de transitie van on premise datacenters naar geoutsourcete infrastructuren. Wereldwijd hebben we 140.000 klanten, een omzet van 2,5 miljard dollar en 6500 werknemers, van wie ruim 4000 in de VS en 1500 in Europa.”
Stam schetst in grote strepen enthousiast de contouren van zijn bedrijf. Begonnen in 1998 in San Antonio Texas met het verhuren van ruimte in serverracks en vandaaruit al snel naar provider van managed hosting. Stam: “Dat zijn onze dedicated privatecloudoplossingen, nog steeds ons ‘bread and butter’. We exploiteren daartoe wereldwijd ruim veertig datacenters waar klanten capaciteit op onze apparatuur kunnen huren.”
Technology of choice
Rond 2012 ontwikkelde Rackspace ook een eigen public cloud. Stam: “Die functioneert prima, maar AWS, Azure en Google ontwikkelden zich sneller. We beseften dat we, in plaats van technologyprovider, vooral serviceprovider zijn. Dat was het startsein voor het ontwikkelen van managed services als laag op hún cloudinfrastructuren. Wij geloven namelijk sterk in een multicloudomgeving: verschillende workloads die op meerdere technologystacks draaien waarop wij onze managed services leveren. Deze ‘technology of choice’ is de ene poot van onze strategie. We bieden klanten en prospects wereldwijd een schaalbare en onderling verwisselbare variëteit van managed services aan op verschillende (public)cloudplatforms. Een absoluut USP. De andere poot is onze superieure support. Op elk moment, het hele jaar door en wereldwijd, zodat onze klanten tevreden zijn en niet naar een ander platform migreren. Het succes daarvan bewijst onze Net Promoter Score, die ver boven het gemiddelde voor onze branche ligt.”
Nieuwe koers
Stam vervolgt: “Tegelijkertijd zetten we steeds sterker op consulting in. We praten als kennispartner met onze klanten over hun cloudadoptie en -strategie. We adviseren over hoe ze de verschillende cloudvormen het best kunnen alloceren, we ontwikkelen architectuur- en migratieplannen en dragen daarmee bij aan hun digitale transformatie. Iedere organisatie heeft nu wel besloten om de cloud in een of andere vorm te gaan consumeren.
‘Onze NPS ligt ver boven het gemiddelde in de branche’
Maar hoe, wat, wanneer en tegen welke kosten? Dat resoneert sterk. De stip op de horizon is er. Maar om er te komen is hulp nodig. Het is voor veel klanten te ingewikkeld om alle ‘cloudsmaken’ te onderscheiden en de juiste te combineren, zodat ze de (economies-of-scale)voordelen uit de cloud kunnen incasseren. We zullen daarom de komende jaren sterk groeien in onze professional services.”
Cost governance
Opvallend hierbij is volgens Stam dat (grotere) organisaties steeds meer een multicloudstrategie kiezen met de nadruk op public cloud. Hij merkt op: “De dynamiek daar wordt steeds groter en is van een geheel andere orde dan in een eigen datacenter of zelfs een gemanagede oplossing. Governance en security zijn cruciaal. Waar en hoe veilig staat mijn data? Wie kan erbij? Majeure vraagstukken. Wij helpen klanten bij het inkaderen van de beveiligings- en kostenvraagstukken en hebben daarvoor alle tooling, monitoring en consulting beschikbaar. Nodig ook, want er worden continu nieuwe services op de markt gebracht. Je kunt heel makkelijk op- en afschalen en daarmee wordt cost governance steeds significanter. Vroeger had je een budget, je kocht iets en je schreef het geleidelijk af. Nu klik je aan wat je nodig hebt, maar daarmee kunnen via pay per use de uitgaven direct flink oplopen. Veel klanten missen het kennisniveau om dit allemaal goed in te schatten.”
Europese expansie
Momenteel ligt het Europese zwaartepunt van Rackspace in Londen. Daar zijn datacenters gevestigd en wordt de support voor Europese klanten geregeld. Echter, sinds 2016 is Rackspace onderdeel van investeerder Apollo Global Management en die wil meer Europese spreiding. Stam: “McKinsey heeft marktonderzoek gedaan en zegt dat onze interessantste markten Duits sprekende landen en Scandinavië zijn. In München is nu een kantoor gevestigd met inmiddels veertig medewerkers en in Frankfurt is een datacenter geopend. Dit vooral voor klanten die met hun data de brexitperikelen willen ontlopen. Na de brexit staat data in een Engels datacenter namelijk niet meer in de EU. In Duitsland speelt bovendien nog mee dat cruciale data wettelijk binnen de landsgrenzen moet staan, een extra reden voor Frankfurt.”
Hij besluit: “Ook ons Amsterdamse kantoor groeit sterk; we hebben hier inmiddels ruim 30 medewerkers in commercie, marketing en professional services en bedienen ongeveer 900 klanten in de Benelux. Vanuit Amsterdam bestrijken we ook Scandinavië. Daar hebben we inmiddels ruim 150 klanten en zullen we binnenkort ook een kantoor openen.”
Hoe maximaal profijt uit de cloud te halen
Onze NPS ligt ver boven het gemiddelde in de branche
- CIO 100 - 2019
- Tjeerd Dorlandt
- Fjodor Buis