Het wonder van Ede

Lukkien, full service digital agency, heeft een duidelijke visie op digitale communicatie als onderdeel van de totale ‘circle of contact’ van een merk. Hun motto ‘Think | Create | Connect’ komt dagelijks tot leven in een indrukwekkend gebouw in Ede. En dat alles geïnspireerd door ene professor Watzlawick …

“Ons imago wordt in belangrijke mate bepaald door de discipline waarop klanten bij ons zijn binnengekomen”, zegt Henny Jansen, Creative Director Digital en al meer dan vijftien jaar werkzaam bij Lukkien. “Ben je een fotografieklant, dan ken je ons van onze studio’s en capaciteiten op visueel gebied. Heb je met ons een video of commercial gedraaid, dan weet je dat we twaalf edit-suites, een grading-suite en twee soundstudio’s hebben. En ben je klant bij Digital, dan ken je vooral onze UX’ers, projectmanagers, webdesigners en programmeurs. Maar Lukkien is meer dan drie aparte zuilen. We geloven in Lukkien als één geheel. Een communicatiedienstverlener met een prachtige, complementaire mix van talent, ervaring en faciliteiten. En dat past een op een in onze visie op de communicatiebehoefte van bedrijven, organisaties en merken anno nu.”

Jansen vervolgt: “Wij zien onze kracht vooral in het vormgeven van communicatie tussen merken en individuele personen binnen doelgroepen. We geloven dat het steeds meer die kant op gaat: naar het bouwen van een compleet ecosysteem van communicatiemomenten.” En die communicatie gaat verder dan de traditionele vormen van marketingcommunicatie, aldus Jansen. “We hebben het graag over de ‘Watzlawickisering van communicatie’, naar de Oostenrijks-Amerikaanse psycholoog en wetenschapper Paul Watzlawick. Hij stelde in een van zijn vijf axioma’s dat het onmogelijk is om niet te communiceren. Of, korter gesteld, dat alle gedrag communicatie is. Alles wat een merk zegt – maar ook niet zegt – en alles wat een merk doet – of laat – is daarmee communicatie. En wij, als Lukkien, helpen bij het vormgeven van deze communicatie.” Dat vraagt creativiteit, productiecapaciteit, technologie en strategisch inzicht, hetgeen bij Lukkien in ruime mate voorhanden is. Jansen: “Het DNA van Lukkien bestaat voor een groot deel uit innovatie. Al vanaf het allereerste begin in 1972 is het een drijvende kracht achter de groei van de onderneming.”

Digitaal gedreven

Communicatie gaat in de visie van Lukkien om het bouwen aan waar ‘engagement’. De beste commerciële resultaten komen voort uit interactieve relaties tussen organisaties en doelgroeppersonen. Digitale techniek is daarbij in belangrijke mate faciliterend. Jansen: “Dankzij techniek weten we meer en kunnen we meer. We kunnen real time reageren op de vragen en emoties van degene met wie we in gesprek zijn. Persoonlijk, direct boter bij de vis, maar in toenemende mate ook volledig geautomatiseerd. Een digitaal medium zoals een app of site herkent de bezoeker en stemt de content daar naadloos op af. Hierdoor nemen interactiviteit en relevantie sterk toe, wat weer leidt tot een sterker engagement. Uiteindelijk is engagement de basis, de voorwaarde voor de volgende stap: van de gesprekspartner ook een life time customer maken. Daarmee plaatsen we digitale communicatie in het hart van de onderneming en helpen we merken ‘digitaal volwassen’ te worden.”

Always on

Om dit effectief te doen moet de adverteerder verder kijken dan een campagne of een eenmalig project. Het gaat om het inrichten van dat ecosysteem, gebaseerd op een fundamenteel begrip van de gesprekspartner en diens customer journey. En vanaf dat moment moet er een structuur en een organisatie staan die in staat is om dat ecosysteem ook te blijven voorzien van voldoende gepersonaliseerde content om de conversatie gaande te houden. “Dáár komt onze totaalpropositie als Lukkien ook om de hoek kijken: we kunnen het digitale ecosysteem bouwen, maar ook helpen bij het creëren van alle noodzakelijke content, in tekst, in beeld en uiteraard in online video”, aldus Henny Jansen.

Nutricia

De perfecte showcase op het gebied van digitale ervaring noemt Jansen de ‘Nutricia voor Jou’-case. Dit project gooit intussen wereldwijd hoge ogen. Wat is de kracht? “Het is een schoolvoorbeeld van hoe technologie je in staat stelt om in de hele customer journey – in dit geval de mother’s journey – maximaal relevant te zijn. Ongeacht kanaal of moment kunnen we precies de juiste, persoonlijke content aanbieden. Of het nu de app, website, 9 Maanden Beurs of zelfs de telefonische Careline is. Dankzij ons platform is Nutricia er altijd voor de moeder, met informatie, inspiratie en hulp, maar zelfs ook met het product zelf, via onze geïntegreerde e-commerce-oplossing. Zo zijn we vanaf de conceptie totdat het kindje twee à drie jaar oud is, relevant voor de moeder, want zodra ze zwanger is, kan ze op het Nutricia-platform terecht. Sitecore – het meest indrukwekkende contentmanagementsysteem in de digitale wereld – is hier in de hoofdrol! Wij zijn trots op deze ultieme vorm van relevantie, personalisatie en omni-channelaanwezigheid.”

Het wonder van Ede

Recente stories