Elke dag gaan zo’n dertigduizend mensen via Start People aan het werk. Het bedrijf dat ooit werd opgericht door werkgevers, werknemers en de overheid om werkloosheid te bestrijden, is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend sterk merk in de uitzendbranche. Duurzame inzetbaarheid zit het bedrijf in de genen. Start People bewijst dat dit uitstekend samengaat met operational excellence en maatwerkoplossingen. De afgelopen jaren is hard gewerkt aan digitalisering met een ‘personal touch’ en zijn alle specialismen onder één dak gebracht. ‘Het werkt voor iedereen.’
Al meer dan dertig jaar is Start People preferred partner van een groot deel van de top-100-bedrijven in Nederland en van overheden, maar ook van het mkb. De historie van het bedrijf, het trackrecord en de naamsbekendheid helpen als het gaat om een goede entree, bevestigt algemeen directeur Jan-Willem Gelderblom. “Maar alleen met een bekende naam en een goede reputatie red je het niet. Het wekt ook hoge verwachtingen. Je moet het elke dag weer waarmaken. Wij hebben als uitzendorganisatie te maken met twee typen klanten: werkzoekenden en opdrachtgevers. Beiden kun je in allerlei segmenten opdelen, maar in essentie gaat het erom dat werkzoekenden kiezen voor Start People omdat ze weten dat ze bij ons geen nummer zijn. Opdrachtgevers willen op hun beurt verzekerd zijn van goede, gekwalificeerde mensen op het juiste moment tegen een redelijk tarief.”
Digitalisering met ‘personal touch’
De behoeften van de twee klantgroepen vormden het uitgangspunt voor innovaties van de dienstverlening en de herinrichting van de organisatie. De kracht van grote uitzendketens als Start People was altijd het fijnmazige landelijke netwerk van vestigingen. Het gedrag van werkzoekenden is echter sterk veranderd. Vrijwel alle werkzoekenden oriënteren zich online. Spontaan binnenlopen bij een uitzendbureau gebeurt steeds minder. Ook Start People moest het distributiemodel dus aanpassen. “Maar wij hebben nooit geloofd in volledige digitalisering van het uitzendproces”, stelt Gelderblom. “Wij onderscheiden ons juist op de persoonlijke benadering. Bovendien eisen klanten van ons terecht dat wij kandidaten persoonlijk hebben gescreend.” Start People koos daarom voor ‘digitalisering met een personal touch’. Internet staat daarbij weliswaar centraal, met name bij de oriëntatie en eerste selectie, maar daarna volgt altijd telefonisch en face-to-facecontact. “We noemen dat click-call-face. Voor die persoonlijke gesprekken hebben we niet langer fysieke vestigingen op A-locaties nodig. We werken nu met regionale kantoren en mobiele intercedenten. Natuurlijk scheelt dat ook in de kosten, dat is prettig.”
Ook in de dienstverlening aan opdrachtgevers is digitalisering belangrijker geworden. Zeker bij klanten met grote productieomgevingen die grote volumes medewerkers inhuren, zijn slimme digitale tools, zoals onlineplanningssystemen, onmisbaar. Maar voor dit type klanten is dat een basisvoorwaarde; het geeft niet de doorslag. “Voor onze grote klanten zijn wij een partner die meedenkt in lean oplossingen, waarbij total cost of ownership een eis is. Onze meerwaarde is dat wij niet alleen denken in opbrengsten in termen van euro’s onder de streep, maar ook in de vorm van ontwikkeling en employability van medewerkers.”
Start People toonaangevend merk in de uitzendbranche
Krachtige concepten
Dit type klanten eist bovendien fullservicedienstverlening. Ze willen werken met een organisatie die instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers in één hand kan houden, maar ook een bedrijf dat kennis van zaken heeft op het gebied van specifieke functiegroepen en services. “Daar waar wij voorheen de markt bedienden met verschillende gespecialiseerde bedrijven die nauw samenwerkten, hebben we die specialismen nu samengebracht in één organisatiestructuur”, legt Gelderblom uit. “Vanuit die ene sterke organisatie kunnen we alles aan. Van het leveren van zeer grote volumes met inhouse dienstverlening aan grote klanten tot die ene medewerker in een mkb-bedrijf. Daarnaast bieden we krachtige concepten voor specifieke functiegroepen, bijvoorbeeld in de zorg met Medi Interim of voor studenten via ASA. Maar we bieden ook services zoals contactcenterdiensten via Call It en payrolling via Capital P. We merken dat het voor onze klanten overzichtelijker is geworden. Zij hebben nu meer het gevoel met één partij zaken te doen, ook al hoorden al deze onderdelen voorheen ook al tot hetzelfde concern. De lijnen zijn gewoon korter.”
Social return
De algemeen directeur koestert het ‘erfgoed’ van zijn merk. “Wij zijn hier met elkaar elke dag bezig om mensen aan het werk te helpen. Werk is superbelangrijk voor mensen; het maakt dat je deel uitmaakt van de samenleving, dat je voelt dat je ertoe doet. Het is prachtig dat je daar een bijdrage aan kunt leveren. Duurzame inzetbaarheid is een hot item tegenwoordig. Bij Start People doen we dat al dertig jaar. Wij investeren aantoonbaar meer dan de rest van de branche in de opleiding van uitzendkrachten met Start People College. Ons label Restart is specialist in duurzame inzetbaarheid en marktleider in het begeleiden van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt naar een tijdelijke of reguliere baan. Daarmee dragen wij significant bij aan de social return voor onze klanten. Voor ons is dat vanzelfsprekend. Uiteindelijk werkt Start People voor iedereen.”