Het kantoor als creatieve ruimte

Het kantoor als creatieve ruimte

Bij Osudio werken collega’s uit verschillende disciplines samen aan een project. Maar hoe pak je dat op een effectieve en succesvolle manier aan als iedereen thuis moet werken? Volgens Julie-Sofie Weye Hemdorff en Maarten Verjans leidt die afstand tot diverse slimme oplossingen.

Maarten Verjans is technisch architect digital continuity. “Thuiswerken heeft zeker uitdagingen”, zegt hij. “Werk en privé lopen meer door elkaar, zeker als je kinderen hebt. Je moet dus je doelen bijstellen, maar het heeft ook z’n mooie kanten. Onze klanten werken zelf merendeels thuis. Dat maakt de samenwerking minder formeel. Het schept een hechtere band.”

Projectmanager Julie-Sofie Weye Hemdorff knikt instemmend: “Absoluut. Je komt nu feitelijk bij de mensen thuis. Je leert je collega’s en klanten zo weer anders kennen. Wij zijn en blijven gecommitteerd aan het succes van onze klanten en ontdekken dat deze tijd ook een andere, soms zelfs betere, aanpak oplevert.”

Creatieve ruimte

Voor Weye Hemdorff verliep de overgang naar thuiswerken redelijk soepel. “Momenteel werk ik voor een Deense klant,” vertelt ze, “dus zelfs zonder coronacrisis hadden we niet wekelijks bij elkaar gezeten. Waarschijnlijk blijven we na corona op afstand werken. Het kantoor kan daarmee méér worden dan een verzameling bureaus: een creatieve ruimte, waar je samenkomt om energie op te doen, te brainstormen, samen problemen op te lossen of specifieke producten op te leveren. Aan je bureau zitten doe je maar thuis.”

‘Ook vanuit huis blijven we alles doen om onze klanten succesvol te maken’

Ze vervolgt: “We geven onze klanten vaak workshops. Dat doen we nu online. Opmerkelijk is dat het nu makkelijker blijkt om alle benodigde deelnemers bij elkaar te krijgen. Daarnaast werken we onderling, en met klanten, veel met tools die online sessies prima mogelijk maken. Zo hebben we ook veel mee kunnen krijgen van onze partners en ontwikkelingen in de markt door online events, die makkelijk bij te wonen waren. Wij gaan dus niet zonder meer terug naar de oude situatie, maar komen alleen fysiek samen als dat meerwaarde oplevert.”

Gitops

Verjans: “We hebben diverse efficiënte technologische oplossingen gevonden om online samen te werken en eventuele knelpunten op te lossen. Voor corona investeerden we al veel tijd en moeite in Devops, wat neerkomt op zo veel mogelijk automatiseren. Dat is een geweldige investering gebleken. Devops scheelt veel tijd, bevordert plaatsonafhankelijk werken, vereenvoudigt de communicatie met onze klanten en garandeert een constante kwaliteit met minder foutenmarge. Een nieuw hoofdstuk in Devops is voor ons Gitops, waarmee je nog sneller en betrouwbaarder kunt werken. Juist in tijden van corona is het handig als je processen niet handmatig hoeft aan te sturen. De groei van onze klanten is afgelopen jaar onstuimig geweest, maar daar konden we goed in mee.”