Het complexe kan ook eenvoudig

Al ruim achttien jaar richt QlikTech zich op het vereenvoudigen van beslissingen van zakelijke gebruikers binnen organisaties. Het QlikView Business Discovery Platform wordt door analisten erkend als een baanbrekende oplossing en wordt mogelijk gemaakt door de gepatenteerde, associatieve, in-memorytechnologie.

De organisatie achter QlikView is het Zweedse moederbedrijf QlikTech. Het is beursgenoteerd (Nasdaq), is actief in 105 landen en heeft wereldwijd 24.000 klanten. QlikView levert oplossingen voor business intelligence (BI). “Het grote verschil ten opzichte van traditionele BI-toepassingen is dat we ons richten op de zakelijke gebruiker op de werkvloer en niet op IT-afdelingen”, zegt Country Manager Benelux Bas van der Horst. “De wereld verandert continu en daarmee is er een constante behoefte aan nieuwe inzichten. Traditionele BI-toepassingen zijn niet in staat om deze flexibiliteit aan de zakelijke gebruiker te geven. Bij QlikView zorgen we ervoor dat alle relevante informatie snel beschikbaar komt en dat de gebruiker die nieuwe inzichten heel eenvoudig zelf kan krijgen zonder dat hij terug moet naar de IT. De relevantie, snelheid en flexibiliteit tezamen zorgen ervoor dat de gebruikers erg tevreden zijn. We hebben een klanttevredenheid van 96%. Om een beslissing te kunnen nemen kijkt een manager naar de situatie waar hij in verkeert, haalt er de juiste data bij en met zijn kennis en kunde wil hij vanaf dat moment een goede analyse van de situatie kunnen maken. De combinatie van associatie en in-memorytechnologie die wij met QlikView bieden, maakt zo’n aanpak mogelijk. Voor de gebruiker is het een kwestie van klikken en kijken.”

Business discovery

Van der Horst: “Een hot item op dit moment is big data. Er komt een tsunami van data op de gemiddelde organisatie af. Uit onderzoek van marktanalist Gartner blijkt dat zeventig procent van die organisaties zeker tot 2015 moeite zal hebben om uit die enorme hoeveelheid data de wezenlijke informatie te filteren en daardoor tot een betere bedrijfsvoering te komen. Dat komt omdat er louter aandacht is voor het volume van de data, niet voor de relevantie ervan. QlikView zorgt ervoor dat elke gebruiker toegang krijgt tot de informatie die voor hem relevant is en presenteert die op een eenvoudige wijze. Zo krijgt de gebruiker het juiste inzicht, waarmee hij betere beslissingen kan nemen. Dat is business discovery. Gartner geeft aan dat QlikView momenteel een aandeel van 48% heeft in business discovery en daarin een enorme groei doormaakt.”

Het grootste verschil tussen business intelligence en business discovery zit volgens Van der Horst in de vraag voor wie het is gemaakt. “QlikView levert met Business Discovery geavanceerde analysemogelijkheden gericht op de zakelijke gebruiker. IT blijft wel verantwoordelijk voor de juiste informatie, databeschikbaarheid en beveiliging, maar de gebruiker op de werkvloer kan met onze selfserviceoplossing zelf ontdekkingen doen en verschillende invalshoeken benaderen. Onze associatieve techniek biedt daarbij de juiste handvatten. De mens denkt immers niet in hiërarchische structuren, maar associatief, met verschillende verbanden en uitgangspunten. Dat is de kern van het verschil.”

‘QlikView geeft business intelligence terug aan de businessgebruiker’

Samenwerking en praktijk

Van der Horst stelt dat het niet de IT is die weet hoe de business draait maar de manager, en die neemt uiteindelijk de beslissingen over de business. “Als je kijkt naar besluitvorming in algemene zin, dan is dat niet iets wat je alleen doet. Uit onderzoek dat door QlikTech is uitgevoerd in de Benelux, blijkt zelfs dat bij 88% van de zakelijke beslissingen meerdere mensen betrokken zijn. Om in die behoefte te voorzien bevat ons Business Discovery Platform ook een sociaal element. Met Social Business Discovery bieden we mogelijkheden om op verschillende manieren samen een analyse te doen. Je kunt die samen uitvoeren en dan de besluitvorming delen en vastleggen.”

Klanten die voor QlikView hebben gekozen, kunnen veel effectiever omgaan met de vragen waar ze dagelijks tegen aanlopen. QlikView wordt onder meer gebruikt door KLM bij de planning van al het KLM-materiaal rondom de vliegtuigen. Essent gebruikt QlikView aan de klantkant. De B2C-afdeling gebruikt inmiddels 24 verschillende QlikView-applicaties voor processen, zoals meterstanden, verhuizingen en customerservice. De discovery van De Hypotheekshop is dat ze meer inzicht hebben gekregen in de effectiviteit van bepaalde campagnes, waardoor de marketingkosten met 15% zijn teruggedrongen. Deloitte was op zoek naar de optimalisering van monitoring van de bezettingsgraad van de 4300 medewerkers die ze in Nederland hebben. Door QlikView hebben alle managers en partners nu het gewenste inzicht. CFO Cees de Boer van Deloitte liet weten: “Met QlikView geven we business intelligence terug aan de business.”

Tot slot benadrukt Bas van der Horst dat QlikView aan de klant wil doorgeven dat het ook gemakkelijk kan, dat het niet allemaal zo complex hoeft te zijn: “De hoeveelheid informatie die op managers afkomt, groeit alleen maar. Het gaat erom dat de relevante data bij hen terechtkomt om de juiste beslissingen te nemen, en daar zorgen wij voor.”

Het complexe kan ook eenvoudig

Recente stories