Het begin van de gewonnen reistijd

De zakelijke reiziger gebruikt zijn reistijd nergens effectiever dan in de hogesnelheidstrein. Je kunt in de trein non-stop werken, internetten en vergaderen. Daarmee onderscheidt NS Hispeed zich op de zakelijke markt van alle andere vormen van vervoer.

“De hogesnelheidstrein is vele malen efficiënter dan de auto of het vliegtuig, zeker als het om reizen naar de meest gangbare bestemmingen in Europa gaat”, zegt Maarten Spaargaren, commercieel directeur van NS Hispeed. “De tijd die je in de trein productief maakt, kun je daadwerkelijk als gewerkte en eventueel declarabele uren opvoeren. Dat is voor veel zakenmensen een belangrijk economisch voordeel. Het is dan ook nauwelijks voor te stellen dat nog zo veel zakelijke reizigers voor andere vormen van vervoer kiezen. Als je het gemak van de hogesnelheidstrein eenmaal hebt ontdekt, wil je bij wijze van spreken nooit meer iets anders. De cijfers liegen er ook niet om: sinds Thalys in 2009 is gestart met het rijden over de HSL-Zuid, is het aantal treinreizen naar Parijs met 28% toegenomen. De gemiddelde bezettingsgraad van Thalys is tijdens de drukke maanden 80% op het moment dat de trein de grens passeert. Naar Brussel, waar je voorheen bijna drie uur over deed en nu nog slechts één uur en 54 minuten vanaf Amsterdam, is het aantal reizen praktisch verdrievoudigd. Uit deze cijfers blijkt zonneklaar dat de hogesnelheidstrein in een grote behoefte voorziet.”

 

Gratis omboeken

“Inmiddels kunnen zo’n 470 bestemmingen in Europa via www.nshispeed.nl worden geboekt en er komen in hoog tempo nog meer bestemmingen bij”, vervolgt Spaargaren. “Het gemak begínt dus al bij het boeken: de tickets kunnen thuis of op de zaak worden geprint. Bij de NS Hispeed-balies en het callcenter zijn alle treinbestemmingen en ook verder weg gelegen zakelijke bestemmingen als Milaan te boeken. De website en de boekingstool van NS Hispeed worden halverwege dit jaar verder verbeterd. Dat vindt plaats op basis van de wensen en eisen die door onze klanten zelf zijn ingebracht. We voeren daarnaast elk kwartaal klanttevredenheidsonderzoeken uit die ons nuttige informatie geven over hoe wij onze dienstverlening nog verder kunnen verbeteren. Overigens is zakelijk reizen met de hogesnelheidstrein ook prijstechnisch interessant, zeker ten opzichte van businessclass vliegen. Groot voordeel is bijvoorbeeld dat reizigers gratis hun reis kunnen omboeken of – onder voorwaarden – zelfs kosteloos kunnen annuleren. Dat omboeken is voor veel zakelijke reizigers bijzonder aantrekkelijk, omdat je zo zonder problemen een uurtje eerder of later kunt vertrekken. Voorafgaand aan de reis bespaart de zakelijk reiziger zich ook al veel tijd en ergernis doordat hij niet hoeft in te checken, niet door de security heen hoeft en zelden met vertragingen te maken heeft. In afwachting van je vertrek kun je als eersteklasreiziger op veel stations comfortabel in de NS Hispeed Lounge werken of vergaderen. Tijdens de reis kun je desgewenst gebruikmaken van faciliteiten als Le Salon in Thalys waarin je met vier personen in volledige privacy kunt vergaderen en bellen.”

 

Railteam

“Een belangrijke service voor bestemmingen in, maar vooral buiten Europa is Airrail. Daarmee kunnen gecombineerde vlieg- en treinreizen ook met behulp van de reserveringssystemen van de grote luchtvaartmaatschappijen worden geboekt. Voordeel daarvan is nog meer tijdwinst, omdat een gedeelte van de reis niet meer via tijdrovende transfers op vliegvelden plaatsvindt, maar per trein. Overigens wordt ook de internationale samenwerking tussen de grote spoorwegmaatschappijen steeds intensiever. NS Hispeed is onderdeel van Railteam, een Europese alliantie waarin Deutsche Bahn, SNCF, de Belgische NMBS/SNCB, het Oostenrijkse ÖBB, het Zwitserse SBB en Eurostar UK deelnemen. Doel is het netwerk van internationale hogesnelheidstreinen in Europa nog beter toegankelijk te maken. Daarmee heeft de zakelijk reiziger nog meer flexibele mogelijkheden om zijn reis zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Om een voorbeeld te noemen: de zakelijk reiziger wordt gedurende het gehele traject via sms’jes op de hoogte gehouden van zijn aansluitingsmogelijkheden. Mocht ergens vertraging optreden, dan krijgt hij direct een alternatieve aansluitmogelijkheid aangeboden. Railteam heeft op een groot aantal stations bovendien informatiepunten ingericht waar men met vragen terechtkan.”

 

Duurzaam reizen

“Ook voor binnenlandse zakenreizen wordt de hogesnelheidstrein steeds aantrekkelijker. Naast Amsterdam, Schiphol en Rotterdam is sinds 4 april ook Breda aangesloten op de hogesnelheidslijn, waarmee een aantal steden in de Randstad opnieuw beter bereikbaar is geworden. Daarvan profiteren met name de vele forensen, die nu zonder te hoeven overstappen veel sneller kunnen reizen en files kunnen vermijden. Ook hier bewijzen de groeicijfers het gelijk van de treinreiziger: op het snelle traject hebben we het aantal reizigers maandelijks met tien procent zien toenemen! Wanneer in 2012 de frequentie op een deel van dit traject van twee naar vier treinen per uur gaat, zullen er nog veel meer mensen gebruik van kunnen maken. Uiteraard speelt ook het groene aspect een belangrijke rol bij de keuze voor de trein. Nu steeds meer bedrijven zich willen profileren met maatschappelijk verantwoord ondernemen, biedt het stimuleren van reizen per trein een dubbel voordeel: je spaart zowel het milieu als de portemonnee. Het economisch voordeel van het optimaal kunnen benutten van je reistijd is ten opzichte van de verloren tijd in de file evident. NS Hispeed luidt het begin van de gewonnen reistijd in!”

Het begin van de gewonnen reistijd

Recente stories