Bedrijven en organisaties hebben de laatste jaren volop geïnvesteerd in de adoptie van nieuwe technologie. Daarbij was IT vaak het vertrekpunt. Het gevolg: oplossingen die niet altijd aansloten bij de behoeften van de markt. “Het is tijd om de piramide om te draaien”, zegt Jan Galicia, General Manager Portfolio & Business Development van Ordina. “Niet technologie, maar de gebruikers en business zijn het startpunt van innovatie. Vervolgens moet je tussen deze drie pijlers de juiste mix vinden. Alleen dan creëer je een waardegedreven businesstransformatie. Zo helpen wij onze klanten de verandering voor te zijn.”
Digitale acceleratie
Ordina heeft voor businesstransformaties een unieke propositie ontwikkeld die begint met value discovery. “Samen met de klant evalueren we diens organisatie en processen”, zegt Galicia. “We brengen hierbij onze brede expertise in. Natuurlijk IT, van datamanagement tot security en privacy. Maar denk ook aan procesmanagement en de knowhow die we hebben opgedaan in de sectoren waarin we actief zijn: financiële dienstverlening, industrie, overheid en zorg.”
‘Business en gebruikers als startpunt van digitale acceleratie’
Er wordt gewerkt in multidisciplinaire teams waarin experts van Ordina én de klant samen optrekken. Galicia: “Tijdens dit proces dragen we kennis en ervaring over op de klant, maar leren we ook zelf weer bij. Dit traject leidt tot nieuwe digitale producten die de klant in staat stellen om met de markt mee te bewegen, bijvoorbeeld omdat ze via nieuwe kanalen nieuwe klantsegmenten kunnen bereiken.”
Businesscase
Een aansprekend voorbeeld van bovenstaande aanpak is de oplossing voor het beheer van kabelhaspels die Ordina voor het Belgische telecombedrijf Proximus ontwikkelde. Galicia: “Proximus heeft voor zo’n drie miljard euro aan kabels op de balans, dus wilde het bedrijf de haspels op afstand goed in de gaten houden. Tijdens de value discovery ontdekten we samen meer mogelijkheden, zoals automatisch het resterende aantal meters kabel per haspel inventariseren. Uiteindelijk hebben we een systeem ontwikkeld dat veelzijdiger is dan de vraag die Proximus aanvankelijk bij ons neerlegde. Juist door uit te gaan van mens en business weet Proximus niet alleen waar de kabels zijn, maar is ook een kostenbesparing gerealiseerd door beter voorraadbeheer.”
- FD Transformers 200 - 2019
- Marco Mulders
- Fjodor Buis
- Download artikel