Hart op weg naar nummer één

Hart op weg naar nummer één

‘Me too, daar heb ik zon hekel aan’

CIBER bestaat 12,5 jaar; een goede reden voor een feestje. Maar CIBER gebruikt het momentum van dit jubileum vooral om een volgende stap te maken in zijn ontwikkeling.

Trots toont directeur Tom van den Berg van CIBER het nieuwe beeldmerk: een paars hart waarin kunstig de naam CIBER is verwerkt. “Kijk, na 12,5 jaar tonen we dat wij het hart op de juiste plaats hebben”, grapt hij. Het beeldmerk is een uitvloeisel van een gedachte die al veel langer leeft bij de ICT-specialist uit Eindhoven, vertelt Van den Berg. “Dit beeldmerk verwoordt precies wie én wat wij zijn; het is de personificatie van onze belofte ‘committed to the limit’. En het is een prachtig moment om dat te communiceren: midden in de crisis, met 12,5 jaar ervaring, zijn we hard op weg naar een nummer-éénpositie.” Van den Berg begon in 1997 als Solution Partners en vond in 2000 aansluiting bij CIBER. “Het is altijd mijn drive geweest om me te onderscheiden. ‘Me too’, daar heb ik zo’n hekel aan. Ik wilde ondanks een beperkt formaat mijn klanten beter bedienen dan de grote, gevestigde namen. Die bedrijven waren groot, log en duur. Ons uitgangspunt was ‘in time in budget’, en dat uitgangspunt is eigenlijk nooit veranderd. We ronden projecten af zonder limieten te overschrijden.” Maar je onderscheiden, dat kan iedereen roepen. Het gaat erom dat je dat kunt staven. “Vraag dat maar aan onze klanten, of aan onze medewerkers. Potentiële nieuwe medewerkers leg ik altijd voor: als je iets kunt, dan wil je daar ook de beste in zijn. Nou, dan wil je toch ook bij de beste werken? Dat gedachtegoed zoek ik bij werknemers. Daarom nemen wij alleen de allerbesten aan. En die drive voor perfectie voelen zij ook, merk ik. Medewerkers die afkomstig zijn van grote concurrenten voelen het verschil: zij krijgen bij CIBER de kans om zich maximaal te ontwikkelen en maximaal in te zetten. Want je wilt op jouw niveau presteren. Ik bedoel: als Ronaldo bij Brabantia gaat spelen, dan is dat toch ook parels voor de zwijnen gooien? Je leert alleen iets door tegen beteren te spelen.”

Marktleidend

Ook de klant ervaart dat verschil, meent Van den Berg. “Wij horen regelmatig van onze klanten: ‘Als er bij ons na vijf uur nog mensen aan het werk zijn, dan kun je er donder op zeggen dat het mensen van CIBER zijn.’ Ook een veelgehoord compliment: ‘Jullie mensen maken het verschil.’ Dat is heel fijn om te horen. Maar het betekent ook dat we dezelfde maatstaven aanleggen richting onze klanten als wij richting onze medewerkers hanteren. Ook op dat gebied zoeken wij niet de grijze massa, maar klanten die willen excelleren. CIBER’s groei komt grotendeels van bestaande klanten. En we zijn nog nooit een klant kwijtgeraakt. Daaruit kun je niet alleen afleiden hoe tevreden ze zijn, maar ook dat ZIJ groeien. We blijken vooral zaken te doen met bedrijven die het goed doen in hun markt. We maken dus ook keuzes: wij leveren marktleidende diensten alleen aan marktleidende klanten. CIBER is wel nieuw in de ‘league’ van de grote ICT-bedrijven, maar we spelen een flinke partij mee! En we zijn hard op weg naar een nummer-éénpositie. Want in elke ranking, van klanttevredenheid tot omzet, scoort CIBER hoger en hoger en hoger.” Loopt CIBER niet het gevaar even log en inflexibel te worden als de anderen in die league? “Vaak leidt groei tot een onpersoonlijkere organisatie en mindere kwaliteit. Maar door onze groei kunnen wij juist een bredere dienstverlening ontwikkelen én kunnen we meer investeren in de kwaliteit van ons personeel. En dat in een markt die vooral bezig is met een consolideringsslag. Nou, ik ben nog nooit zo blij met onze omvang geweest.”

Herkenbaar symbool

Dat CIBER stevig aan de weg timmert, blijkt ook uit andere signalen, zegt Van den Berg. “CIBER komt in de (vak)pers steeds vaker in beeld. En we worden steeds meer door journalisten benaderd voor input voor artikelen. Ook dat geeft aan dat we worden gezien als een autoriteit op ons vakgebied.” Het is die nieuwe positie binnen de pikorde van gevestigde namen, die CIBER ertoe deed besluiten om de eigen identiteit te voorzien van een beeldmerk. “We hebben nu het imago van autoriteit; nu moeten we dat ook gaan uitdragen. Het is tijd om te werken aan het uitbouwen van onze naamsbekendheid. En ons inziens doe je dat het beste met iets visueels. We hebben een brainstormsessie gehad en er is van alles de revue gepasseerd. Maar telkens kwamen we uit bij het hart. Het is niet alleen een herkenbaar symbool voor onze passie, maar ook voor onze integriteit én voor het feit dat we een enorme focus hebben op wat wij doen en kunnen. Je kunt dat hart heel flexibel inzetten, en we hebben ook een prachtige campagne ontwikkeld rondom het hart. Ik wil dat mensen straks zeggen: ‘CIBER, dat is het bedrijf met het paarse hart.’”