Groot denken mét het start-upgevoel

Groot denken mét het start-upgevoel

Het is een onwaarschijnlijke transformatie: de voormalige Haarlemse koepelgevangenis is omgetoverd tot de hipste techcampus van het land. Het eveneens Haarlemse Endeavour is dan ook neergestreken op de mooiste plek denkbaar, vinden ze zelf. “Cultuur, energie, techniek en ambitie: alles komt hier samen.”

“Wij zien de Koepel als een techcampus voor de digitalisering van bedrijven en dat sluit precies aan bij wat wij doen”, vertelt Matthijs Kruijer, managing director platforms van het bureau voor ‘orchestrated digital marketing’. “We werken voor een grote diversiteit aan klanten, van mkb tot multinationals. Een van de vele leuke dingen van onze klanten is dat die zo veel ambitie hebben. Verdrievoudiging is een target waar wij niet meer van opkijken.”

‘Technologie zetten we slim in om een solide basis voor verdere groei te creëren’

Endeavour zet dan ook al zijn innovatiekracht in voor het versnellen van de digitale performance van de klant. Kwam voorheen nog weleens het verzoek voor het bouwen van één app, tegenwoordig beseffen klanten steeds beter dat zoiets geen zin heeft als die niet is ingebed in een brede, digitale strategie. “Daarom hebben wij het over orchestrated digital marketing”, vertelt digital growth manager Carolien Graafsma. “Van customer data platforms tot marketing automation: wij zetten slimme technologie in om een solide basis voor verdere groei te creëren. Maar het begint allemaal met concept en strategie: wat is het businessmodel, de positionering, de groeistrategie? Het is razend interessant om die weg samen, echt als partners, af te leggen.”

Endeavour in a day

Soms hebben klanten een idee van de richting die ze op willen, maar komt concrete besluitvorming niet tot stand. Voor dergelijke situaties is ‘Endeavour in a day’ ontwikkeld, waarbij in een multidisciplinair team samen met de klant in één dag het hele aanvalsplan ‘eruit wordt geramd’, zoals Kruijer het formuleert. “We creëren een snelkookpan, waarin we worden gedwongen om doelgericht keuzes te maken en zaken in gang te zetten. Bijsturen kan altijd nog, maar het blijkt een mooie en creatieve manier om een vastgelopen proces vlot te trekken.”

Hoewel bij Endeavour zo’n 150 specialisten rondlopen, wordt er voor elke klant een specifiek team samengesteld, waarmee een belangrijk deel van het start-upgevoel behouden blijft. Graafsma: “We denken groot, maar werken in overzichtelijke, multidisciplinaire teams. Daarom passen we ook zo goed in de cultuur van de Koepel, een hub vol jonge mensen en innovatieve bedrijven. We zitten er pas net en hebben hier alweer drie evenementen georganiseerd. Dit is de energie die bij ons past.”