Het eten van groente en fruit is de laatste jaren enorm aan het toenemen. “Na corona zijn consumenten mondiaal veel bewuster geworden van wat ze consumeren. De trend is groente; dat is hartstikke hip geworden. Wij zullen dus nog harder moeten werken om aan die toegenomen vraag tegemoet te komen”, vertelt Jack Aartsen (59), de CEO en eigenaar van Aartsen. “Om die toekomst – ik ben geen terugkijker – mogelijk te maken, zoeken we jonge, ambitieuze werknemers.”
‘We verwerken 35 miljoen dozen groente en fruit per jaar’
Altijd blijven bestaan
Het familiebedrijf uit Breda importeert uit ruim zestig landen wereldwijd van zeker achthonderd telers groente en fruit. Jasper van der Sandt (34), COO, en Menno van Breemen (38), CCO, beide aandeelhouder van het bedrijf, beamen dit. Het drietal vormt, samen met hun CFO, nu bijna anderhalf jaar de directie van de onderneming, die behalve in Breda ook in Venlo, het Belgische Sint-Katelijne-Waver en Hongkong filialen heeft. Jasper van der Sandt: “Onze branche zal altijd blijven bestaan. De hele wereld zal te allen tijde gevoed moeten worden.”
Aartsen als bedrijf weet waar het over praat. Al 117 jaar is de onderneming een gevestigde naam als het gaat om groente en fruit. Jack Aartsen nam als vierde generatie decennia geleden het roer over, en de mogelijke vijfde generatie – Aartsen heeft naast de ambitieuze directie ook twee zoons – loopt zich warm in de coulisse. “Mijn diepe wens en ambitie is dat het bedrijf binnen de familie blijft. Om die reden heb ik tegen mijn mensen ook gezegd dat het bedrijf niet te koop is.”
Ook in Hongkong
Het hoofdkantoor in Breda ligt tegen het enorme magazijn van 15.000 m2 aan. Jasper van der Sandt vertelt dat er nu een nieuwe vestiging in Sint-Katelijne-Waver wordt gebouwd. “Als die klaar is, hebben we daar een magazijn van in totaal 10.000 m2 en dat is ook de omvang van onze vestiging in Venlo. Alle magazijnen en kantoren zijn in eigendom.”
Dagelijks komen en gaan in de drie magazijnen vele duizenden soorten groente en fruit. “Als een soort ‘draaischijf’ – we noemen dat nonstopfresh – vinden beroemde merken als Chiquita, Driscoll’s, Kanzi, Zespri en Dole, maar ook de eigen merken van Aartsen, vanuit de vestigingen in de Benelux hun weg naar meer dan 1100 klanten in Nederland, België, Noord-Frankrijk en het Ruhrgebied in Duitsland”, aldus Menno van Breemen. “Vanuit onze vestiging in Hongkong distribueren we al twaalf jaar groente en fruit naar meer dan vijftien landen in Azië.”
Anders in de Benelux
De werkwijze van het groente- en fruitconcern in de Benelux is opvallend als dat wordt vergeleken met de concurrentie. Jack Aartsen: “Wij bedienen níét de retail. In de Benelux is 65 tot 70% in handen van het grootwinkelbedrijf. Wat er overblijft, daarin is Aartsen marktleider. Wat we uit die zestig landen halen, leveren we aan groothandelaren, exporteurs, de groente- en fruitverwerkende industrie, marktkooplui, horeca, detailhandelaren en e-commerce. Het tweede verschil is dat wij niet zelf exporteren naar landen buiten de Benelux. Wel kunnen exporteurs onze geïmporteerde producten naar andere landen in Europa en de wereld brengen. Onze kracht is die focus, en we zijn op vier plekken in de wereld strak georganiseerd, anders kunnen we niet zo’n groot assortiment voeren.”
Reizen onderdeel van werk
Door alle (mondiale) ontwikkelingen heeft Aartsen de wind in de zeilen. De 250 medewerkers realiseren dit jaar een omzet van ruim 400 miljoen euro. “Hiervoor verwerken we 35 miljoen dozen groente en fruit, en er is ruimte voor meer. Aartsen is een ambitieus familiebedrijf dat verder wil groeien”, duidt Menno van Breemen als commercieel directeur de richting voor de komende jaren. “Naast Hongkong hebben we ons vizier op India om een vestiging op te zetten. Daarnaast zijn er zeker nog andere locaties waar mogelijkheden liggen. We zijn immers uiterst ambitieus. Ook is er de uitdaging om in de Benelux groter te worden. Voor deze groei zijn we afhankelijk van goede mensen en die zoeken we dan ook.” Jasper van der Sandt beaamt dit en voegt als operationeel directeur toe “dat we op operationeel gebied continu op zoek zijn naar jong, ambitieus talent in de Benelux.”
Jack Aartsen schetst zijn bedrijf als een stabiele werkgever waar ‘het wij- en familiegevoel’ belangrijke pijlers zijn: “Wij geloven in het mensprincipe en niet alleen in cv’s. Ben je jong, ondernemend, nieuwsgierig en reislustig, dan is Aartsen de plek voor je commerciële ambities. Welkom in een familiebedrijf waar ruimte is voor mooie carrièrekansen.”
- EW | Top 200 familiebedrijven 2024
- Eduard Voorn
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel