Niemand zit te wachten op een geschil. Vandaar dat ARAG kiest voor fair play in het ondernemerschap. Ook de stelling dat juridische zaken moeilijk, langdurig en duur zouden zijn, stelt Marc van Erven ter discussie. ARAG maakt het recht juist toegankelijker met haar innovatieve diensten.
“Als je de onderzoeken erop naslaat, is telkens de conclusie dat de meeste bedrijven en particulieren het liefst hélemaal geen geschil hebben”, aldus Marc van Erven, Directievoorzitter/CEO ARAG. ARAG, sinds 1962 actief, is een volledig onafhankelijk juridisch dienstverlener en rechtsbijstandsverzekeraar. Ze bedient de markt vanuit vier locaties: het hoofdkantoor in Leusden en de vestigingen in Amsterdam, Breda en Roermond. De organisatie is onderdeel van de ARAG Groep, een wereldwijde speler en van oorsprong Duits familiebedrijf met vestigingen in twaalf Europese landen en de Verenigde Staten.
Van Erven vervolgt: “Meestal kiest men ervoor om de geschillen buiten de rechter om op te lossen of laat men het geschil zelfs rusten. Omdat wij geloven in het aloude adagium ‘voorkomen is beter dan genezen”, streeft ARAG naar fair play in het dagelijks ondernemerschap. Uit een analyse blijkt dat minder dan vijf procent van de geschillen wordt veroorzaakt door oplichting of bewuste misleiding. Veel vaker gaat het in zaken om misverstanden en/of miscommunicatie en dit wil ARAG voorkomen.”
Hoe doet ARAG dat? Van Erven: “Door vooraf de klanten te helpen om duidelijke afspraken met elkaar te maken. Onder andere met het aanbieden van de Risico Indicator. Met deze scan heeft de klant zijn juridische ondernemersrisico’s snel in beeld. Of de klant kan een Contractscan doen, om te zien of alle onderdelen juridisch zijn afgedekt. Als afspraken helder zijn, neemt de kans op een misverstand af.”
“Het juridische fair play”, legt Van Erven uit, “hebben we gekoppeld aan ons sponsorschap van de KNVB-scheidsrechters. ARAG legt hiermee de link tussen fair play op de voetbalvelden en juridische fair play in de maatschappij. Net zoals in het veld moet ieder opkomen voor zijn belangen en het spel correct spelen, en dat kan alleen met een open kijk op een casus en door goed te luisteren. Daarom biedt ARAG altijd juridisch advies bij een dreigend of bestaand geschil – of een klant nu wel of niet bij ons verzekerd is. Onze juristen bij ARAG Legal Services behandelen zaken die niet binnen de dekking vallen tegen een gereduceerd uurtarief en adviseren ook niet-verzekerden. In een aantal gevallen blijkt een juridische procedure onvermijdelijk. In dat geval vechten onze juristen voor hun klant; jaarlijks doen wij duizenden procedures in vele rechtsgebieden.”
Vakbekwame juristen
Van Erven vervolgt: “We zijn soms een anticyclische onderneming. Sinds het begin van de crisis is alleen al het aantal arbeidszaken bij ons met meer dan vijftig procent gestegen. Wij hebben nadrukkelijk voor de klant gekozen door medewerkers aan te trekken om voldoende ‘handen aan de telefoon’ te hebben. De noodzakelijke besparingen hebben wij gerealiseerd door projecten uit te stellen. Dagelijks meten we de klanttevredenheid en scoren we steeds boven het marktgemiddelde. Intern communiceren we die cijfers wekelijks op de monitor in de centrale hal. ARAG blijft in ontwikkeling om de klant op juridisch vlak te ondersteunen. Onze juristen zijn vakbekwame en gedreven juristen die de klant écht helpen. Onze passie is het belang van de klanten. We zijn trots op het bezit van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren, een kwaliteitskeurmerk voor dienstverlening en klantgerichtheid, toegekend door Stichting toetsing verzekeraars.”
Innovatieve diensten
Van Erven: “Je ziet dat bij ARAG een soort paraplu is ontstaan waar we de innovatieve diensten onder hebben gebracht. Zoals ARAG Incasso en ARAG Flight Claim Service. Bij bijna zestig procent van de ondernemers spelen incassoproblemen. Met ARAG Incasso is er gemakkelijk wat aan te doen. De ARAG Flight Claim Service richt zich op de Nederlandse vliegtuigpassagiers. Als iemand regelmatig zakelijk vliegt, is er kans dat hij op enig moment te maken krijgt met een vertraagde vlucht. Dat is niet alleen vervelend; het kan zijn bedrijf veel geld kosten. Een verzekering voor dit soort inkomstenderving bestaat nog niet. Maar er is wél een compensatieregeling. ARAG maakt het de klant makkelijk om direct na te gaan of hij recht heeft op compensatie, onder andere met een speciaal hiervoor ontworpen smartphone–applicatie en door vertraagde of geannuleerde vluchten die in aanmerking komen voor compensatie actief te twitteren via @flightclaimscan. Dit zijn producten waar onze klanten direct mee geholpen zijn. Als men een verzekering heeft, zijn alle kosten gedekt. Maar ook zonder verzekering kan men gebruikmaken van deze diensten, vaak op basis van no cure, no pay.”
Van Erven: “Wij tonen een ander beeld van de juridische wereld. In plaats van moeilijk, stoffig en duur, staan wij voor toegankelijk en authentiek. Belangrijke waarden die de komende jaren het verschil zullen uitmaken in de zogenoemde ‘war of talent’. Kantoren en organisaties zullen hun best moeten doen om die ene goede jurist aan zich te binden. Wij zijn een jong dynamisch bedrijf. Mvo heeft bij ons betekenis en is ingevuld met zaken als het fors reduceren van CO2-uitstoot, energiezuinige (lease)auto’s, een sportprogramma en natuurlijk het nieuwe werken en telewerken. Onze slogan zegt het: ARAG, goed voor elkaar!”