“We zijn accountants én adviseurs, maar zeker geen grijze muizen”, zegt algemeen directeur Andrea van der Giezen, sinds 2008 partner van JAN© Accountants en Adviseurs. Van der Giezen is registeraccountant en belastingadviseur, maar voldoet niet aan het stereotype in deze branche van een man in pak gefocust op cijfers. Ze is vrouw, blond en dochter van een aannemer. “Bovendien kijk ik graag verder dan de cijfers van de jaarrekening alleen. Die zijn, alhoewel zeer nuttig, eerlijk gezegd vaak best saai. De verhalen van ondernemers achter die cijfers en de vragen en zorgen die ze hebben met betrekking tot hun onderneming, dat is waar mijn collega’s en ik warm voor lopen.”
En dat is ook precies wat JAN© onderscheidt van andere accountantskantoren. Andrea: “In onze naam staat Accountants en Adviseurs, maar eigenlijk zouden we dat moeten omdraaien. We zijn namelijk vooral een adviseur van de ondernemer. Eentje die uiteraard ook de jaarrekening opstelt, maar daarnaast graag meedenkt over thema’s die de ondernemer bezighouden.”
‘We kijken verder dan onze vaktechnische neus lang is’
Sparringpartner
Het advieswerk van JAN© betreft een breed scala aan onderwerpen, zoals pensioen, fiscaal, hr, juridische zaken, financiële planning en ESG (environmental, social, governance). Ook voor vraagstukken rondom waarderingen en overnames kun je bij JAN© terecht. “We kijken verder dan onze vaktechnische neus lang is. Daarmee zijn we een echte sparringpartner voor onze klanten. En dat maakt ons werk ook zo leuk”, zegt Andrea. De kennis in huis wordt dan ook volop gedeeld. “Onze arbeidsjuristen vertellen ons wat er speelt binnen hun vakgebied; hetzelfde geldt voor onze hr-professionals en andere specialisten. Daardoor weten we wat er leeft bij ondernemers en kunnen we onderbouwd met hen in gesprek gaan en ondernemers op veel fronten adviseren. We zijn wat dat betreft een ‘onestopshop’-onderneming.”
Eenzame ondernemer
Aan dat sparren hebben haar klanten vaak een enorme behoefte. Andrea: “De gemiddelde mkb’er is doorgaans een eenzame ondernemer die zijn vragen en problemen liever niet met zijn bank deelt en hier ook het thuisfront niet mee wil lastigvallen. Maar hij wil wel graag sparren en overleggen. Het liefst praat zo’n ondernemer dan ook met een vertrouwenspersoon. JAN© dus, of in mijn geval JANNIE©.”
Holle frase
Persoonlijk, vertrouwelijk contact met klanten staat centraal bij dit bureau met vier vestigingen waar in totaal zo’n 170 mensen werkzaam zijn. Andrea: “We denken graag actief mee. En ik weet: dat klinkt als een holle frase, maar dat doen wij echt. Zo was ik laatst bij een mkb-onderneming voor het presenteren van de jaarrekening. Daarna raakten we in gesprek over het belang van aandacht voor ESG. Aanvankelijk was de ondernemer daar niet in geïnteresseerd. Maar toen ik kon uitleggen dat het makkelijker is om leningen los te krijgen bij banken als een bedrijf investeert in duurzaamheid en diversiteit, de positie op de arbeidsmarkt daardoor verbetert én klanten er ook steeds vaker om vragen, nam de interesse van de ondernemer toe. Ik adviseerde hem om hierop beleid te maken in plaats van ad hoc acties uit te voeren.”
Veel vrouwen
Zelf is JAN© als bureau een voorbeeld van een accountantskantoor waarbij de verhouding tussen mannen en vrouwen goed in evenwicht is. Er werken hier net iets meer vrouwen dan mannen. Andrea, zelf de eerste vrouwelijke partner bij JAN©: “Wij vinden het niet echt bijzonder dat hier veel vrouwen werken en dat ze ook goed vertegenwoordigd zijn in de top, maar het is helaas bepaald nog geen gemeengoed in onze branche. Dat voelt echt een beetje ouderwets.”
Passie
Bedrijven met passie en karakter, die geloven in wat ze doen, verder kijken dan hun eigen bedrijf en verbinding zoeken met hun omgeving. Dat is volgens Andrea de typische JAN©-klant. “Het zijn vaak bedrijven die met een frisse blik naar zichzelf en kritisch naar tradities kijken. Wij doen dat zelf ook. Bijvoorbeeld als het gaat om opleidingseisen voor nieuwe medewerkers. Ik vind het belangrijker dat een nieuwe medewerker blij, gepassioneerd en gemotiveerd is dan dat deze de juiste opleiding heeft gevolgd. Afgezien natuurlijk van wettelijke opleidingseisen voor onze accountants en fiscalisten. Zo hebben wij onlangs een scheikundelerares aangenomen voor een marketingfunctie binnen ons bureau. Juist die diversiteit in mensen en persoonlijkheden vinden we belangrijk. Nogmaals, we zijn geen grijze muizen en willen dat ook niet zijn. We zijn liever – net als de kleur van ons bedrijfslogo – oranje muizen.”
The place to be
Adviseurs voor familiebedrijven
- MT1000-2024
- Irene Schoemakers
- Charles Poorter
- Download artikel