In 2018 bracht DAF als eerste Europese fabrikant een elektrisch aangedreven truck op de markt: de CF Electric, vooral bedoeld voor gebruik in steden. Deze truck heeft een actieradius van 100 kilometer. Vijf jaar later introduceert DAF de XD en XF Electric, e-trucks die een zero-emissierijbereik tot 500 kilometer hebben. “We produceren deze e-trucks in onze nieuwe Electric Truck Assembly in Eindhoven”, zegt CFO Tina Albert. “Met deze assemblagelijn versterken we onze leidende positie in het leveren van duurzame transportoplossingen. En helpen we onze klanten om hun zero-emissiedoelen dichterbij te brengen.”
‘Eigenlijk produceren we geen trucks meer, maar rijdende computers’
Rijdende computer
Van alle Nederlandse bedrijven staat DAF op nummer 7 als het gaat om investeringen in R&D. “Er werken hier meer dan duizend ingenieurs”, zegt Albert. “Zij onderzoeken onder meer hoe we in de toekomst waterstof als schone energiebron kunnen gebruiken. Ook gebruiken ze AI en 3D-simulatietools om innovaties te ontwikkelen en testen. Aan de tekentafel werken ontwerpers nauw samen met IT’ers. Eigenlijk produceren we geen trucks meer, maar rijdende computers die continu data uitwisselen. Ze communiceren bijvoorbeeld met de thuisbasis van de klant, zodat een vlootmanager ziet waar een truck is en hoe deze presteert. Ook zetten we de nieuwste sensortechnologie in om chauffeurs te helpen veiliger te rijden. Al onze innovaties en services hebben een duidelijk doel: ondernemers helpen om de ‘total cost of ownership’ van hun vloot te verbeteren.”
Persoonlijke groei
DAF is een dochteronderneming van PACCAR Inc., een in de Verenigde Staten gevestigd bedrijf dat wereldleider is in de ontwikkeling en productie van lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen. “Ik werk al 24 jaar bij PACCAR”, vertelt Albert. “Gestart als controller ben ik stap voor stap naar hogere functies gegroeid. Een paar jaar geleden werd ik – als eerste vrouw ooit binnen PACCAR – plant manager Operations van de Peterbilt-truckfabriek in Denton, Texas. In augustus 2022 ben ik bij DAF toegetreden tot de directie hier in Eindhoven. Mijn carrière is het bewijs dat je bij DAF volop uitdagingen vindt en alle kans krijgt om je te ontwikkelen. Je wordt hierbij altijd ondersteund met interne opleidingen en mentortrajecten. Een training is meer dan leren: het houdt je fris, creatief, ondernemend en innovatief. En, niet onbelangrijk, het helpt je ook om andere mensen binnen je bedrijf te leren kennen en een netwerk op te bouwen. Door diverse functies binnen verschillende divisies te vervullen, doe je ontzettend veel inzicht en kennis op – zowel professioneel als persoonlijk. Ik merk iedere dag hoezeer dit allemaal bijdraagt aan mijn ambitie om DAF te helpen groeien.”
Tweede thuis
Ook al is DAF uitgegroeid tot een multinational, het heeft nog steeds het karakter van een familiebedrijf. “Het draait hier allemaal om teamwork”, zegt Albert. “Dat moet ook wel: alleen al op onze locatie in Eindhoven werken zo’n negentig verschillende nationaliteiten. Om in zo’n omgeving resultaat te boeken, moet je een open en flexibele teamplayer zijn. Wat ons allemaal verbindt, is de passie voor ons werk. We zijn trots op wat we doen: op de trucks die DAF maakt, maar ook op de kwaliteit die ieder van ons elke dag levert. Als manager werk je hier in een platte organisatie waar je veel autonomie krijgt om initiatief te tonen en snel beslissingen te nemen. Toch sta je er nooit alleen voor: je kunt altijd op je collega’s of je team terugvallen voor advies of support. Ambitie gaat hier hand in hand met een sterk familiegevoel. Het is niet overdreven om te zeggen dat ik mijn werkplek als een tweede thuis beschouw.”
Dynamische sector
In 2022 behaalde DAF enkele records, zoals een productievolume van 68.000 voertuigen. Tevens riep een onafhankelijke jury van Europese transportjournalisten de nieuwe DAF XD uit tot ‘International Truck of the Year 2023’. Albert: “Automotive is een dynamische sector, waarin je continu moet schakelen. Er komt bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving aan op het gebied van duurzaamheid. Ook zien we de behoeften binnen ons internationale klantportfolio veranderen. Daarom investeren we volop in het versterken van onze organisatie. Zo hebben we een inclusieprogramma opgezet vanuit de overtuiging dat diversiteit leidt tot een breder blikveld en daarmee tot betere beslissingen: een noodzakelijke voorwaarde om ons succes te continueren.”
- MT500-2023
- Marco Mulders
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel