‘Gebruiksgericht ontwerp zit in ons DNA’

Erik van der Meer en Matthijs Klinkert stellen vast dat design steeds meer technologisch gedreven wordt en een grote maatschappelijke impact heeft. Dit betekent dat de belangen van alle betrokkenen in het ontwerpproces moeten worden meegewogen, vinden de directeuren van Fabrique.

‘Gebruiksgericht ontwerp zit in ons DNA’

Mededirecteur Erik van der Meer is naar eigen zeggen bij Fabrique opgegroeid en verzorgt alle interne ondersteunende processen. “Een van onze eerste wapenfeiten was dat we merkdenken en visuele identiteit hebben geïntegreerd in het online vakgebied”, vertelt hij, “vanuit de visie dat ontwerpen middelenonafhankelijk kan en moet zijn.”

Matthijs Klinkert, die verantwoordelijk is voor strategie en commercie, vertelt dat Fabrique is opgericht door industrieel ontwerpers. “Het ontwerpen van gebruiksproducten is dus ons vertrekpunt”, vertelt hij. “Al in 1994 werd het digitale domein onderdeel van ons vakgebied. Want toen begon Fabrique met het ontwerpen van websites; indertijd een nog heel onbekende en innovatieve bezigheid.”

‘Als ontwerpers maken wij innovatie begrijpelijk, betekenisvol en toegankelijk’

“Gebruiksgericht ontwerp in onze digitale producten zit bij ons diep in het DNA vanuit onze TU Delft-achtergrond, en dat maakt ons echt anders”, vervolgt hij. “Wij zijn van oudsher sterk in verandering tot stand brengen met innovatiedenken. Dat is ook de kern van onze eigen communicatie: wij ontwerpen verandering.”

Totaalsysteem

Van der Meer: “Innovatie is steeds meer technologisch gedreven, maar als ontwerpers maken wij innovatie begrijpelijk, betekenisvol en toegankelijk. Zo hebben we een mooi online project gedaan voor BrandMR, dat juridische hulp toegankelijk maakt voor mensen die zich geen advocaat kunnen veroorloven en geen rechtsbijstandsverzekering hebben.”

Klinkert: “Door de digitalisering is het direct leveren aan consumenten en online selfservice gemeengoed geworden. Dit levert zowel kansen als nieuwe uitdagingen op.”
Van der Meer knikt. “Momenteel werken we aan een online apotheekconcept dat de medicijnveiligheid vergroot”, vertelt hij. “Maar als je de apothekers ertussenuit haalt, wat technisch gezien mogelijk is, gaat dat ten koste van persoonlijke aandacht, advies en expertise. Je moet die twee kanalen elkaar laten versterken. Als je ze als één totaalsysteem ontwerpt, kan dat ook.”

Relevant maken

Klinkert: “Het is onze belangrijkste missie en uitdaging om technologische innovaties door middel van ons ontwerpproces relevant en begrijpelijk te maken voor gebruikers. Alleen dan wordt het ook commercieel succesvol en zo snijdt dat mes altijd aan twee kanten.”

Recente stories