In Nederland is Volvo al sinds 2013 bezig met elektrificatie. Daarmee heeft het merk in ons land een duidelijke voorsprong opgebouwd. Inmiddels heeft bijna 90% van de verkochte Volvo’s een stekker en is ruim de helft volledig elektrisch. Volgens Van der Gaag is dit geen revolutie, maar een evolutie: “Elektrisch rijden vraagt om ander gedrag. Het gaat niet alleen om de aandrijving, maar ook om hoe je laadt, rijdt en je energie verdeelt. Je auto wordt ook onderdeel van het energiesysteem, als mobiele batterij die kan laden én terugleveren.”
‘Een plug-inhybride is een parttime elektrische auto met een back-upplan’
Hybride als brug naar elektrisch
Hoewel de focus ligt op volledig elektrisch, blijft Volvo ook plug-inhybrides aanbieden. “Een plug-inhybride is geen compromis, maar een parttime elektrische auto met een back-upplan”, zegt Van der Gaag. “In Nederland rijdt men gemiddeld 38 kilometer per dag. Dat kun je prima elektrisch doen.” Hij benadrukt dat veel Volvo-rijders hun hybride ook echt als elektrische auto gebruiken. “Het is jammer dat de wetgever daar nog weinig oog voor heeft, want juist deze tussenstap is cruciaal in de transitie.”
Duurzaam produceren in eigen regio
Volvo kiest bewust voor productie dicht bij huis. Modellen als de EX30 en EX40 worden in Gent gebouwd; Volvo’s plug-inhybrides komen uit Zweden. Ook de nieuwe volledig elektrische EX60 wordt in Zweden geproduceerd. “We willen bouwen waar we verkopen. Dat verlaagt onze CO₂-footprint en past bij onze visie op verantwoord ondernemen.” Deze regionale aanpak is niet alleen duurzaam, maar ook strategisch slim in een wereld waarin globalisering onder druk staat. “We zagen vroeg dat fossiele brandstoffen hun rol zouden verliezen. Daarom zijn we al jaren bezig met alternatieven die passen bij onze waarden.”
Veiligheid en mens centraal
Bij Volvo staat de mens centraal. Veiligheid en duurzaamheid zijn geen losse thema’s, maar onlosmakelijk verbonden. “Een veilige auto heeft alleen zin in een veilige omgeving”, aldus Van der Gaag. “Volvo ziet duurzaamheid als normaal gedrag, verweven in alles wat het merk doet. We bestaan volgend jaar 99 jaar. Onze klanten maken deze transitie met ons mee. De grootste uitdaging is duidelijkheid: over stroom, betaalbaarheid en de rol van de auto in het energiesysteem. Wereldwijd wil Volvo in 2030 voor 90 tot 100% elektrisch zijn en wereldwijd koploper blijven in veiligheid en duurzaamheid.”
- FD de wereld in 2026
- Robert den Bremer
- Maarten de Kok
- Download artikel