Commercieel directeur Bas van den Nieuwenhuijzen vat samen op welke twee keuzes ezCompany is gestoeld: “Ten eerste werken we al sinds 2011 volledig agile. Onze mensen werken in vaste scrumteams samen met onze klanten, waaronder overheden, universiteiten en commerciële organisaties zoals Jaguar Land Rover en Graydon. Ten tweede hebben we gekozen voor het Drupal-platform. Wereldwijd staan we in de top 30 van bedrijven die het meest bijdragen aan de ontwikkeling van Drupal.”
Financieel directeur Bas van der Zalm onderstreept de functionele focus van ezCompany. “We zijn geen grafisch of marketinggeoriënteerd bedrijf, maar richten ons op technische kwaliteit. Je kunt ook niet overal goed in zijn, dus wees dan helder waar je wel goed in bent. Opdrachtgevers kiezen steeds vaker voor specialisten in plaats van generalisten. Samen met de klant werken we in sprints van twee weken naar het eindresultaat en toetsen we of de beoogde doelen worden gehaald.”
Focus op effectiviteit
Niet zo lang geleden moesten websites vooral mooi zijn. ezCompany gelooft juist in effectieve websites, waarbij de klant centraal staat. Een van de methoden die ezCompany daarvoor gebruikt is de toptakenmethodiek van Gerry McGovern.
‘Wereldwijd behoren we tot de Drupal CMS-top-30’
Deze methode gaat ervan uit dat 60% of meer van de bezoekers komt voor slechts vier taken. Van der Zalm: “Als je die belangrijkste taken optimaliseert, neemt de effectiviteit van de website enorm toe. Dit klinkt logisch, maar toch wordt dit zelden goed toegepast.”
Toptaken vormt ook de basis van het project Drupal voor Gemeenten (DVG), dat ezCompany heeft opgezet. DVG optimaliseert de onlinedienstverlening van gemeenten, zoals het aanvragen van een paspoort of vergunning. Inmiddels maken ruim 1,3 miljoen burgers gebruik van een DVG-site. Vanaf de eerste gemeente is besloten om de code als open source beschikbaar te stellen, waardoor elke gemeente daar weer op kan doorontwikkelen. Voor Van den Nieuwenhuijzen is dat het ultieme voorbeeld van open source. “Door slim hergebruik van bestaande code kun je focussen op innovatie”, zegt hij. “Dat is voor onze mensen ook leuker: zij kunnen bezig zijn met nieuwe ontwikkelingen in plaats van steeds hetzelfde trucje doen. We zijn al met al populair bij klanten en groeien snel, ook in personele zin. Daarom hebben we eind vorig jaar het managementteam uitgebreid. Dat we op drie locaties werken, behalve in Tilburg ook in Breda en Utrecht, maakt het gemakkelijker om verder op te schalen.”
Focus op effectiviteit
Drupal CMS-top-30
- Emerce 100 - 2018
- Josee Koning
- Fjodor Buis
- Download artikel