Familiegevoel als succesfactor

In 1933 begon Cornelis Deen een kruidenierswinkel op de Koepoortsweg in Hoorn. Nu, 85 jaar later, prijkt de naam DEEN op 82 winkels in Noord-Holland, Flevoland, Gelderland en Utrecht. Hoe blijf je als regionaal bedrijf succesvol naast de grootgrutters?

Familiegevoel als succesfactor

Algemeen directeur Leendert van Eck weet wel waar dat succes ’m in zit. “We zijn kritisch op wat we doen, we zijn kostenbewust en we hebben trouwe medewerkers die net dat stapje extra doen”, vertelt hij. “Zíj hebben DEEN tot een succes gemaakt. Ook dominantie in een klein marktgebied is een succesfactor. Daardoor kunnen we binnen ons marktgebied een vuist maken: snel inhaken op actuele ontwikkelingen én inspelen op lokale behoeften.”

Een productgroep waar DEEN zich al ruim veertig jaar mee onderscheidt, is de bloemen- en plantenafdeling bij de ingang. Adjunct-directeur operations Joost Deen: “Mijn vader is begonnen met kwaliteitsbloemen en -planten en we hebben er veel energie, aandacht en geld in geïnvesteerd. Onze inkoper regelt dagelijks verse aanvoer vanuit Aalsmeer, en onze medewerkers maken boeketten die binnen 24 uur in de winkel liggen. De afdeling weerspiegelt de seizoenen en is voor onze klanten een mooie binnenkomer. Overigens kun je via onze website door heel Nederland een boeket laten bezorgen.”

‘De bloemenafdeling weerspiegelt de seizoenen en is voor klanten een mooie binnenkomer’

Familiegevoel
Dat Joost Deen sinds twee jaar als derde generatie in de directie zit, is volgens Van Eck ook een kracht. “Voor een familiebedrijf is het heel belangrijk dat de familie in de directie zit en in de winkels komt. Dat doet Joost zeer vaak, en iedereen kent hem. Dat maakt echt dat je een familiebedrijf bent, dat die binding er is, en dat mensen trots zijn op DEEN.” Doordat het bedrijf al zo lang bestaat, komen familieleden van de medewerkers ook weer bij DEEN werken. “Die band is heel sterk”, beaamt Deen. “Ik kom niet alleen in de winkels om de boel te controleren, maar ook om naar medewerkers te luisteren en hen waar nodig te ondersteunen.”

Duurzaamheid
Dat familiegevoel is bepalend voor hoe het bedrijf zakendoet, beamen beiden. Deen: “We werken op een nette manier, hebben korte lijnen en aandacht voor onze medewerkers en klanten. Duurzaamheid betekent voor ons ook dat onze mensen blij naar hun werk kunnen gaan, en dat we medewerkers na hun 18e verjaardag in dienst houden. Daarnaast zetten we keer op keer stapjes met het terugdringen van voedselverspilling, energiezuinige winkelinrichting en het terugdringen van de CO2-uitstoot.”

Daardoor behoorde DEEN vorig jaar tot de drie duurzaamste supermarkten van Nederland, aldus Van Eck. “We werken onder meer samen met kleine plaatselijke leveranciers en regionale telers, en samen met de Voedselbank doen we ons best om voedselverspilling zo veel mogelijk te beperken.”

Korte logistieke lijnen

Recente stories