EXIN, hét exameninstituut voor ICT’ers, zorgt wereldwijd voor de ontwikkeling en afname van onafhankelijke ICT-examens. EXIN’s missie is de bevordering van de kwaliteit van het ICT-vakgebied en de daarin werkzame ICT-professionals door onafhankelijke certificering. EXIN volgt de laatste IT-trends op de voet, al 25 jaar lang.
Crisis of geen crisis: de vraag naar hoger, en vooral specifiek opgeleid personeel zal blijven toenemen, zo blijkt uit onderzoek. Een belangrijke oorzaak is de internationalisering van de arbeidsmarkt. Productiewerk voor laaggeschoolde werknemers wordt uitbesteed aan lagelonenlanden, terwijl in het Westen kennisintensieve arbeid toeneemt. “Juist nu is het noodzakelijk voor bedrijven om zich te onderscheiden door aantoonbare kwaliteit van ICTdiensten. Permanente educatie is en zal daarom altijd een belangrijke vereiste blijven voor ICT-professionals. Stilstand is achteruitgang”, stelt Frank Frambach, regiomanager Nederland en Australië. “De toepasbaarheid van de opleiding wordt steeds belangrijker. Onafhankelijke certificaten, zoals die van EXIN, gaan een steeds belangrijker rol spelen binnen het eigen curriculum van mbo- en hogere opleidingen. Mensen blijven juist nu aan zichzelf werken omdat dit hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot, nu er een overschot op de arbeidsmarkt aankomt”, aldus Frambach.
Kwaliteit en beveiliging
Frambach vervolgt: “In 2008 heeft EXIN 215.000 examens afgenomen, waarvan 25.000 in Nederland. Populaire examens zijn ITIL®, ISO/ IEC 20000, TMap®, ASL en BISL. De laatste trends wijzen steeds duidelijker in de richting van kwaliteit en beveiliging. EXIN speelt hierop in met de twee nieuwe opleidings- en certificeringsprogramma’s IT Service Management according to ISO/IEC 20000 en Information Security based on ISO/IEC 27002. Je ziet dat IT Service Management volwassen begint te worden. Men heeft als bedrijf of individu behoefte aan aantoonbare en meetbare kennis. Het gaat om kwaliteit. Door de veranderende eisen die klanten stellen aan IT-diensten en door ontwikkelingen in IT Service Management, staat bij EXIN’s portfolio een kwaliteitsbenadering van het vakgebied centraal, gericht op ISO/IEC 20000; de internationale, onafhankelijke standaard voor kwaliteit in IT Service Management. Samen met TÜV SÜD Akademie biedt EXIN het nieuwe ISO/IEC 20000-certificeringsprogramma voor IT-professionals op alle niveaus. We zijn er trots op dat het nieuwe ISO/IEC 20000-programma onlangs de itSMF Nederland Innovation Award 2008 heeft gewonnen.” EXIN speelt in op de toenemende behoefte van organisaties aan gecertificeerde medewerkers die zich bewust zijn van het belang van informatiebeveiliging.
Informatiebeveiliging, ofwel Information Security in de breedste zin, is maatschappelijk gezien een groot issue. Frambach: “Wij werken nu met een nieuw, internationaal certificeringsprogramma: Information Security based on ISO/IEC 27002, dat bestaat uit vier Information Security-examens, met daarin ook een examen voor de niet- ICT’ers. De certificering voor ISO/ IEC 27002 is gebaseerd op het inzicht dat alle medewerkers verantwoordelijk zijn voor de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van informatie, niet alleen de IT-medewerkers en de Information Security Manager. De examenprogramma’s van EXIN bestaan uit korte modules die zijn afgestemd op behoeften van werkgevers en werknemers. Deze modules zijn gebaseerd op IT-functies en de competenties die daarbij horen. Al onze examenprogramma’s zijn complementair: we geven binnen de programma’s vrijstelling voor werkervaring en (elders) behaalde certificaten.” “EXIN is internationaal groot geworden met ITIL. We bieden nu ook ITIL-versie 3. Het Foundationexamen is in het Nederlands beschikbaar. Veel werkgevers en opleidingsinstituten hebben nog behoefte aan ITIL-versie 2. Daarom biedt EXIN deze nog steeds in veertien talen. Daarnaast heeft EXIN kortgeleden MOF (Microsoft Operations Framework) ontwikkeld, MOF-versie 4 gaat heel goed samen met ITIL. Zo ontstaat er synergie tussen onze producten en programma’s.” Ook ECDL Advanced is nieuw en geeft een flinke verdieping van het Europees Computer Rijbewijs. Frambach: “De markt reageert er positief op; het aantal partners dat er gebruik van maakt groeit. Men leert er de belangrijkste Microsoft Office-vaardigheden op een hoger niveau.”
Vernieuwing
I-Tracks, enkele jaren geleden door EXIN samen met opleiders geïntroduceerd om de AMBI- en PDI-programma’s te vervangen, wordt meer ‘rolgebaseerd’ gemaakt. Frambach: “We proberen daarbij het aanleren van hard en soft skills te combineren. Wanneer mensen de technische skills beheersen, gaan ze vaak hun intermenselijke kant bijslijpen. Dat willen we in I-Tracks laten terugkomen. EXIN wil bovendien het programma meer transparant maken, zodat kandidaten goed weten voor welke functie ze opgeleid worden. Ook voor bedrijven is het handig te weten dat mensen op een bepaald niveau over speciale kennis beschikken.” EXIN houdt evaluaties bij kandidaten en opleiders, participeert in een CIO-platform van werkgevers en praat in internationaal verband met veel marktpartijen. EXIN beschikt hierdoor over veel ingangen om trends en behoeften te signaleren.
25 jaar EXIN
Een belangrijke vooruitgang in de internationale dienstverlening van EXIN vormt de ingebruikname van het nieuwe informatiesysteem MY EXIN. Frambach: “Het oude systeem was toe aan vervanging. MY EXIN is gebaseerd op een service oriented architecture, waardoor we er veel makkelijker nieuwe functionaliteiten in kunnen onderbrengen. Het nieuwe systeem is toegankelijk via onze website www.exin.nl. In MY EXIN kunnen onze klanten 24 uur per dag online hun examenaanmelding regelen. Geaccrediteerde EXIN-examencentra kunnen nu zelf groepen kandidaten aanmelden en de examenhistorie van hun cursisten volgen.” EXIN viert dit jaar haar 25-jarige jubileum en blijft continu vernieuwen. Met het internationaal erkende en praktijkgerichte aanbod van examenprogramma’s heeft EXIN in de afgelopen 25 jaar wereldwijd meer dan een miljoen IT-professionals gecertificeerd.