Exact richt zich op de volgende stap

  • Erik van der Meijden
  • Exact

In 2012 is Exact een nieuwe weg ingeslagen met internationalisering van de cloudportfolio, samenwerkingsverbanden met andere softwarepartijen en nieuwe licentiestructuren die meer vrijheid bieden. CEO Erik van der Meijden vertelt hoe de nieuwe strategie ondernemers en ondernemingen helpt groeien.

Volgend jaar bestaat Exact dertig jaar. “Een mijlpaal,” constateert Erik van der Meijden, “zeker als je bedenkt dat de levensduur van bedrijven is teruggelopen van gemiddeld vijfenveertig jaar naar ongeveer tien jaar. Dat heeft te maken met het sterk veranderde krachtenveld waarin ondernemers en directeuren van bedrijven opereren. Veranderingen gaan steeds sneller en de wereld wordt kleiner. Wat vandaag ergens wordt bedacht, kan morgen elders worden geproduceerd en overmorgen wereldwijd worden verkocht. De enige manier om in een dergelijk landschap te blijven groeien is door voortdurend te innoveren. Ook wordt de stem van de massa steeds belangrijker: nu banken terughoudend zijn geworden met financiering, kan crowdfunding bepalend zijn voor de vraag of een innovatie een kans krijgt. Verder kunnen hele sectoren volledig op hun kop worden gezet door technologische innovaties als nanotechnologie en 3D-/4D-printing. Voor alle ondernemers en directeuren in Nederland betekent dit dat visie belangrijker is geworden dan ooit. Een verkeerde keuze, een te late keuze of geen keuze, kan het einde van een bedrijf betekenen. Daarom moeten bedrijven slanker en wendbaarder worden, snel leren én voortdurend innoveren. Samenwerking wordt daarbij steeds belangrijker. Geen enkel bedrijf kan tegenwoordig nog alles zelf doen. Dat geldt voor ons, maar natuurlijk ook voor onze klanten. We hebben zelf in het verleden laten zien dat we op het juiste moment van koers kunnen veranderen. Zo zijn wij als een van de eerste softwareaanbieders ook een cloudoplossing gaan ontwikkelen.”

Nieuwe richting

Dat is ook precies de reden waarom Exact vorig jaar een nieuwe weg is ingeslagen, vertelt Van der Meijden. “Wij hebben ons ten doel gesteld om onze klanten te helpen de juiste stap te zetten. Daarbij letten wij uiteraard goed op de belangrijkste trends in informatietechnologie, te weten social media en samenwerking, mobiele toepassingen, analytische toepassingen en cloudoplossingen, en passen we ze toe waar dat waarde biedt voor onze klanten. Al deze trends zijn als innovaties terug te vinden in het aanbod van Exact. Samen met onze partners bieden we oplossingen die perfect aansluiten bij de wensen van onze klanten. We hebben het afgelopen jaar bijvoorbeeld weer nieuwe apps op de markt gebracht die het voor ondernemers nog eenvoudiger maken om hun bedrijf te runnen via een tablet of smartphone. We hebben onze klanten in staat gesteld om snel belangrijke bedrijfsgegevens te analyseren, om vervolgens belangrijke trends te herkennen en de bedrijfsvoering desgewenst tijdig bij te sturen. Verder wordt het cloudaanbod van Exact uitgebreid met nieuwe oplossingen die grotere klanten aanspreken. Daarnaast hebben we nieuwe licentiestructuren geïntroduceerd op basis van abonnementen die de klant meer flexibiliteit en keuzevrijheid geven.”

‘We hebben als doel om onze klanten te helpen de juiste stap te zetten’

Passende oplossingen

De software van Exact houdt gelijke tred met de groei van een onderneming, aldus Van der Meijden. “We helpen startende ondernemers met hun administratie en spreadsheets. Met Exact Online voor starters kunnen beginnende ondernemers gemakkelijk hun administratie bijhouden en online samenwerken met hun accountant. Voor groeiende ondernemers die meer willen doen met Exact Online dan alleen de boekhouding, hebben we weer andere oplossingen, zoals Exact Online voor handel of productie, in een basis- en een geavanceerde versie. Momenteel ontwikkelen we ook premiumversies. Ook als een ondernemer internationaal opereert en niet veel op kantoor aanwezig is, kunnen we hem helpen om op mobiele apparaten overal inzage te krijgen in de bedrijfsresultaten van de verschillende vestigingen.”

Van der Meijden vervolgt: “Door social media te combineren met big data, stellen we accountants via de software in staat om individuele prestaties van een klant te benchmarken met algemene informatie over de bedrijfstakken waarin hun klanten opereren. Op basis hiervan kunnen accountants hun klanten gericht adviseren en hun bedrijfsresultaten helpen te verbeteren. Accountants die internationaal opereren, kunnen hun klanten op deze manier ook helpen met hun internationale expansie. We zien dat technologiebedrijven steeds sneller internationaal opereren, juist om een technologische voorsprong heel snel uit te nutten en klanten die interesse hebben en internationaal opereren ook internationaal te benaderen. Voor grotere, complexere organisaties hebben we Exact Globe, Exact Synergy en Exact Financials om bedrijfsprocessen te automatiseren. Deze producten zijn volledig te configureren naar de specifieke wensen en eisen van een organisatie.”

Volgende stap?

Van der Meijden: “We gaan door met het internationaal uitrollen van onze cloudoplossingen en we groeien verder naar boven in de markt met de overige producten. En zoals gezegd ontwikkelen we premiumpakketten binnen Exact Online. Onze strategie – focus, innovatie en eenvoud – is nog vers. We gaan door op de ingeslagen weg: ondernemers de betrouwbare basis geven om zich van daaruit te oriënteren op de toekomst van hun bedrijf en te onderzoeken waar de kansen liggen, onder het motto ‘focus on what’s next’. Daarom blijven we structureel vijftien procent van onze omzet investeren in innovatie, waarbij we ons ook richten op optimalisering van het gebruiksgemak.”

Van der Meijden besluit: “Maar het belangrijkste is dat we het niet alleen kunnen doen. Al onze leveranciers, partners en klanten spelen een belangrijke rol bij het zetten van onze volgende stap.”

Exact richt zich op de volgende stap
  • Josee Koning
  • Fjodor Buis

Recente stories