De wereld heeft magic en wisdom nodig

Voor directeur Ronald van Schaik is het essentieel om ook buiten de grenzen van een beeldscherm ‘intensieve interactie’ te ontwikkelen tussen mensen en merken. Daartoe zetten ze als partner van hun opdrachtgevers een nieuwe symbiose van creativiteit en technologie in.

De wereld heeft magic en wisdom nodig

Voor Ronald van Schaik biedt nieuwe technologie de mogelijkheid om mensen op een waardevolle manier interactie te laten hebben met een merk. “Strategie en creativiteit zijn daarbij essentieel”, vertelt hij. “Wij zijn op missie om dat duidelijk te maken aan de markt. We hebben de term ‘intensieve interactie’ bedacht om buiten de zuilen van advertising, social media of online te denken. Wat je nodig hebt om nieuwe vraagstukken te kraken, zijn ‘magic’ en ‘wisdom’: door te toveren met creativiteit en technologie kunnen we mensen ergens over na laten denken, ergens toe bewegen. De analytische kant van ons vak – wisdom – is daarbij net zo belangrijk. Analytics, bewijslast, insights … je moet weten wat mensen drijft, waar ze mee zitten, hoe ze media gebruiken, enzovoort. Magic to touch the heart, wisdom to do it smart.

Doordachte prototypes

“We werken volgens de principes van design thinking”, legt Van Schaik uit. “We wentelen ons samen met de opdrachtgever in het vraagstuk. Je ontdekt zo inzichten die niet in een briefing zijn beschreven. Pareltjes waarmee je aan de slag kunt. Zelf hebben we het vermogen om ideeën razendsnel tastbaar te maken in prototypes, en zo een oplossingsrichting tot de verbeelding te laten spreken. Innovatieve ideeën zijn zo heel doelgericht in te zetten. De markt beseft dat innovatie van belang is, maar tegelijkertijd vinden bedrijven het nog ongrijpbaar hoe ze innovatie moeten inzetten. Door het voorstellingsvermogen aan te zetten met doordachte prototypes krijgt dat gestalte.”

‘We raken mensen door een beetje te toveren met creativiteit en technologie’

Tommy

Er is nog één element fundamenteel voor Van Schaik. “Dat is Tommy, een van de grondbeginselen van ons bureau. Tommy staat voor het kind in ons, dat nieuwsgierig is en niet in hokjes of silo’s denkt. De ontdekkingsdrift van dat zesjarige jochie, dat de wereld leert kennen door te experimenteren – en zijn veerkracht om ál zijn talenten te benutten – heb je nodig om alle nieuwe mogelijkheden toepasbaar te maken voor opdrachtgevers. Dit betekent dat we mensen vragen om aan iets te beginnen waarvan niemand weet wat eruit gaat komen, maar wat altijd iets oplevert. Voor Tommy is disruptie niet meer dan common sense. Een soort logica die wij als volwassenen zijn kwijtgeraakt. Disruptie veroorzaakt onnodige onrust. Door de vertrouwensband met onze klanten kunnen we dat gevoel van onrust van ons afschudden. Dat zet de deur open om met open breinen en veel veerkracht samen fantastische dingen te maken, die voor consumenten echt waardevol zijn.”

Recente stories