‘Electrabel ademt de Energy Coach’

‘Electrabel ademt de Energy Coach’

‘Ook op energiegebied moet de klant strategische keuzes maken’

Het lijkt tegenstrijdig: een energieproducent en -leverancier die zijn klanten met raad en daad terzijde staat als het gaat om manieren om zo efficiënt mogelijk energie in te kopen. Toch doet Electrabel dit als Energy Coach, en beide partijen plukken hier de vruchten van.

Electrabel is onderdeel van de groep GDF SUEZ, wereldwijd een van de toonaangevende energieleveranciers. De onderneming is ruim tien jaar actief in Nederland als producent en leverancier van energie en energiegerelateerde diensten, zowel op de consumenten- als op de zakelijke markt. “We zijn in Nederland gestart met de overname van EPON, dat elektriciteitscentrales had, en nog steeds zijn we de grootste producent van elektriciteit hier”, vertelt Marcel Kampes, directeur Zakelijke Markt. In 2004 werd de midzakelijke markt betreden met de overname van Spark Energy. “We zijn inmiddels een belangrijke en erkende speler in de zakelijke markt”, stelt Kampes. “Als men een partner zoekt op dit gebied, staan wij tegenwoordig altijd op de shortlist. Dat hebben we onder meer bereikt dankzij de Energy Coach.”

Strategische keuzes

Als Energy Coach biedt Electrabel innovatieve energieoplossingen en een persoonlijke dienstverlening. Praktische tips en persoonlijke adviezen worden afgestemd op de specifieke situatie van de klant, en ze worden ondersteund door een uitgebreid pakket aan producten en diensten. Dit is een concept dat uitstraalt waar Electrabel voor staat, namelijk een partner zijn voor zijn klanten. Het is echter ook een daadwerkelijk hulpmiddel dat de klanten en prospects kunnen gebruiken om strategische keuzes te maken. Kampes: “In het bedrijfsleven is het heel normaal dat strategieën worden ontwikkeld voor het omgaan met pensioenen, beleggingen en dergelijke. Maar zodra het gaat om de inkoop van energie, blijkt dat de klant hiervoor geen concrete strategie heeft ontwikkeld. Vreemd, want energie kan een belangrijke kostenpost zijn voor het bedrijfsleven.” Hij legt uit: “Net als met beleggingen heeft de klant bij Electrabel de keuze uit een gediversifieerd aanbod. Opteert hij voor een fixed price of passen fluctuerende prijzen beter bij zijn bedrijfsbeleid? Wil of kan hij meer risico lopen met de kans op lagere kosten, of juist niet? Vergelijk het maar met de aankoop van een huis, waarbij je voor een bepaald woonkrediet kiest. Ook hierin heb je allerlei variaties en moet je een strategische keuze maken die het best bij jou past.”

“Daarnaast wensen we onze klanten eveneens bij te staan in het beperken van hun ecologische voetafdruk. Samen met hun Energy Coach kunnen zij nagaan op welke manier energie bespaard kan worden en welke mogelijkheden er zijn om eventueel zelf duurzame energie op te wekken. Zo bieden we hen eveneens een aanbod voor groene stroom aan.”

Gezicht

Kampes beschouwt de Energy Coach als een essentieel onderdeel van de Electrabel-propositie. “We hameren erop dat iedereen die bij onze zakelijke tak werkt, weet waar wij voor staan. Onze medewerkers ademen de Energy Coach. Dit voeren we heel breed door: het begint al bij het opnemen van de telefoon. Onze klanten moeten weten dat wij voor hen klaarstaan.” Dit is van groot belang voor de onderneming. Electrabel biedt (potentiële) klanten drie ‘unique buying reasons’: persoonlijk contact, een uitstekende service en uitgebreide informatie. Kampes: “Daarom hebben we per regio een eigen Energy Coach. Hiermee geven we Electrabel een gezicht. Onze klanten weten wie we zijn. Ons doel is een langdurige relatie met de klant op te bouwen en een partner te zijn voor al zijn keuzes met betrekking tot energie.”

Workshops

Electrabel werkt nu circa vier jaar met de Energy Coach. De resultaten zijn zo positief dat de onderneming het concept steeds verder uitwerkt en verfijnt. “We houden nu ook Energy Coach-workshops bij onze klanten. Hier is veel animo voor, want via de workshops kunnen wij aan anderen dan alleen de energie-inkoper tekst en uitleg geven over het strategisch omgaan met het inkopen van stroom en aardgas. We hebben als onderdeel van de GDF SUEZ Groep natuurlijk een enorme hoeveelheid kennis in huis op het gebied van energie, zowel voor elektriciteit als voor aardgas. Deze kennis willen wij graag delen met onze klanten.”