Eindelijk projecten die volgens plan verlopen!

Eindelijk projecten die volgens plan verlopen!

‘Ons best bewaarde geheim: we zijn het meest innovatieve ICT-servicesbedrijf ter wereld’

ICT-projecten zouden binnen de gestelde limieten van tijd en budget moeten worden uitgevoerd. De praktijk is meestal anders. Daarom committeert CIBER zich tot die limieten – en pakt de projecten zó aan, dat je er als opdrachtgever eigenlijk geen omkijken naar hebt. En dat gaat verder dan je denkt!

“Veel projecten lopen uit, zijn duurder dan ingecalculeerd en vaak mislukken ze daardoor”, zegt Tom van den Berg, directeur van CIBER Nederland. “Ook worden de mensen die het werk moeten doen vaak als materiaal gezien. Wij vinden dat dit anders moet en hebben deze visie met CIBER Nederland in de praktijk gebracht. CIBER levert ICT-projecten af onder het motto: ‘no worries solutions’: als opdrachtgever moet jij je zo weinig mogelijk zorgen maken om de uitwerking en implementatie van een ICT-project, zolang het maar precies de oplossing is voor jouw probleem, binnen de geplande tijd en het geplande budget. Op dat gebied zijn wij ‘committed to the limit’.”

En met resultaat, weet Van den Berg. “Klanten zeggen dat zij met CIBER Nederland voor het eerst projecten binnen de afgesproken limieten weten af te ronden. Een compliment voor CIBER Nederland, al is het eigenlijk dieptriest dat zij zo’n geslaagd project nu pas ervaren. Veel bedrijven geloven simpelweg niet dat een project binnen de gestelde limiet gerealiseerd kan worden. Maar als ze eenmaal onze ‘no worries solutions’ ervaren hebben, willen ze ook niet anders. We raken nooit klanten kwijt, we halen juist via onze klanten nieuwe opdrachten binnen. Daarnaast wil je als bedrijf over vijf of tien jaar minstens zo succesvol zijn als nu. Dan zoek je toch ook een consistente, succesvolle leverancier?

 

Menskracht

CIBER Nederland groeit gestaag, maar dat stelt CIBER ook voor een nieuwe uitdaging hoe voldoende mensen aan te trekken? Kwaliteit in menskracht staat daarbij voorop, vertelt Van den Berg. “Van de honderd cv’s die we binnenkrijgen, halen we er maar een handjevol in huis. Je moet gewoon uiterst kritisch zijn op wie je aantrekt, want een goede medewerker kan de zaak maken bij een klant en een slechte kan hem breken. CIBER levert diensten, geen handjes. We worden op waarde geschat als het gaat om prijs, service en kwaliteit. Kwaliteit komt boven kwantiteit. Ik verkoop liever ‘nee’ dan mensen naar klanten te sturen die onvoldoende kennis en ervaring in huis hebben.” Wel is CIBER Nederland in 2010 actief begonnen met het werven van nieuw personeel. “Voorheen attendeerden onze eigen mensen ons op goede krachten in de branche, maar we hebben een veelvoud nodig van wat dat oplevert. Je moet wel minstens van medior niveau zijn en je moet softskillscapaciteiten kunnen combineren met harde kennis. Het gaat namelijk niet alleen om ervaring in ICT, je moet ook goed met je klanten en collega’s om kunnen gaan.”

Van den Berg wijst erop dat dat investeren in kwaliteit zichzelf beloont. “Wij hebben een erg laag verloop. Onze mensen voelen zich bij ons als een vis in het water. Ik hoorde laatst een klant zeggen: ’Als er ’s avonds om zes uur nog mensen aan het werk zijn, kun je er donder op zeggen dat die van CIBER zijn.’ Dat commitment spreekt boekdelen.”

 

Best bewaarde geheim

CIBER Nederland heeft naam gemaakt op het gebied van ERP-dienstverlening en maatwerkprojecten. Bovendien is, volgens The Black Book of Outsourcing, CIBER ‘een van de meest gewaardeerde uitbestedingspartijen ter wereld’. Maar inmiddels maakt CIBER Nederland ook naam op ander gebied: innovatie. “Ons best bewaarde geheim: we zijn het meest innovatieve ICT-servicesbedrijf ter wereld”, zegt Van den Berg. “Ons innovatieve potentieel is vergelijkbaar met Google en Apple en dat wordt ten volle benut in het vervangen van traditionele systemen en applicaties door diensten. Want het inkopen van functionaliteit wordt de standaard – denk aan offshore en cloudcomputing. CIBER Nederland wordt meer een bedrijf waar je je applicaties inhuurt: applicaties als een service, beter nog: service als een service. Wat die ontwikkeling nog hindert, is dat bedrijven vaak nog denken dat zij in een unieke situatie zitten en dus geen standaardapplicatie kunnen gebruiken. In negen van de tien gevallen kan dat wel. Zoals een groothandel ook elke vrachtwagen vult met heel veel verschillende merkproducten, zonder dat iemand er bang voor is dat dit ten koste gaat van zijn product. Het voordeel is dat je nu voor vijf in plaats van één bedrijf een applicatie kunt ontwikkelen. Je creëert over de bedrijfsgrenzen heen schaalvoordelen. Dus het levert je nog besparingen op ook.”

Innovatie toont hier aan letterlijk grensoverschrijdend te zijn: het heeft per definitie met flexibiliteit te maken. en steeds meer met mobiliteit. Vandaar dat mobiliteit voor CIBER een kernthema binnen de innovatie is. “Altijd en overal adequaat kunnen reageren op impulsen uit de markt wordt leidend. Vandaar dat mobiele portals opkomen. Wijzelf hebben voor uitgeverij Malmberg een iPhone-applicatie ontwikkeld om het oefenen van taal en rekenen te ondersteunen. Voor ons een mooie showcase die internationaal heeft geleid tot nieuwe opdrachten.”

 

Dit alles past binnen de filosofie van ‘no worries solutions’, aldus Van den Berg. “Als je als bedrijf deze zorgen uit handen geeft, levert je dat besparingen én enorm veel tijd op. En daardoor kun jij je als bedrijf concentreren op waar je echt uniek in bent.”