Een perfecte match

Begin 2020 bundelden logistiek specialist Bleckmann en modebedrijf Chiquelle hun krachten. Ondanks de coronapandemie zorgden ze er samen voor dat Chiquelle maandelijks groeide. Beide bedrijven blikken terug op het eerste jaar van hun partnership.

Een perfecte match

“Chiquelle past precies in ons profiel als logistiek dienstverlener voor fashion en lifestyle”, zegt Siebrand Wiltjer, key accountmanager bij Bleckmann. “Het is een jong en ambitieus bedrijf met een focus op e-commerce en internationale groei. Iedere week lanceert Chiquelle een nieuwe collectie in een beperkte oplage. Het bedrijf ontwerpt en produceert zelf merken die uitsluitend via het eigen e-commerceplatform worden verkocht. Tussen idee en online verkoop zit gemiddeld twee tot drie weken. Soms zet Chiquelle al kleding online die nog niet in het magazijn is, om te testen wat klanten ervan vinden. Zo’n extreem korte leadtijd waren we bij Bleckmann niet gewend. Het heeft ons uitgedaagd om kritisch naar onze logistieke efficiency te kijken. Dankzij de synergie met Chiquelle zijn we erin geslaagd om ons proces te finetunen.”

‘Bleckmann doet meer dan warehousing, logistiek en douane-administratie’

Trackrecord

“Bleckmann heeft bewezen dat het mode- en lifestylemerken heel snel kan laten groeien – precies wat wij ook willen”, zegt Pouya Boland, oprichter en CEO van Chiquelle. “Als groot bedrijf met een lange staat van dienst is Bleckmann een stabiele partner. Niet onbelangrijk: Bleckmann is ook in Nederland gevestigd. Voor ons is Nederland een ideale hotspot om door te groeien in Europa. Daarom hebben we begin 2020 onze magazijnactiviteiten van Zweden naar Almelo verplaatst. Vergis je niet: dat was voor Chiquelle een ongekende stap, omdat we tot dan toe nooit ons warehouse hadden uitbesteed. Bleckmann heeft ons bij deze stap op een heel professionele en prettige manier begeleid.”

Data

“Bleckmann doet meer dan warehousing, logistiek en douane: het is ook een specialist in e-commerce en e-fulfilment”, zegt Boland. “We hebben ervaren dat Bleckmann interessante en verrassende inzichten uit data weet te halen, zowel uit hun eigen data als uit die van ons. Bleckmann koppelt deze inzichten aan onze visie, zodat we onze bestaande services verbeteren, maar ook nieuwe diensten kunnen ontwikkelen. Voor Chiquelle is dit heel belangrijk. We hebben meer dan 600.000 volgers op social media en een van de laagste returnrates in onze branche. Om dit succes te continueren willen we onze klanten blijven verrassen met snelheid en innovatie.”

Duurzaamheid

“Duurzaamheid is een kernwaarde, zowel voor Chiquelle als voor Bleckmann”, vertelt Wiltjer. “Voordat Chiquelle met ons samenwerkte, had het al stappen gezet om milieuvriendelijker te transporteren. Door de distributie vanuit Almelo te laten verlopen, is het aantal vrachtwagenkilometers verder verkort. Samen proberen we nog meer milieuwinst te boeken. Als logistiek specialist weten we bij Bleckmann precies hoe we de last mile delivery zo efficiënt en duurzaam mogelijk kunnen inrichten. Transporteurs en bezorgers selecteren we mede op basis van hun duurzaamheidsinzet. Uiteraard verliezen we de eindklant niet uit het oog: het draait uiteindelijk allemaal om service.”

Out of the box

“Als twee bedrijven samenwerken, duurt het even om elkaar beter te leren kennen en de processen op elkaar af te stemmen”, zegt Boland. “Ons managementteam werkt bijvoorbeeld zeven dagen per week: Bleckmann heeft dat goed opgepakt. De coronapandemie heeft wel voor extra druk op de ketel gezorgd. We liepen ineens tegen veel vraagstukken aan met een grote onzekerheidsmarge. Ja, we verkopen online, maar daar zit wel een fysiek proces achter. We produceren in Turkije, dus onze kleding moet over vele grenzen naar Almelo worden vervoerd. We hebben samen heel wat moeten puzzelen en schakelen. Dankzij hun freight forwarding team was Bleckmann hierbij erg flexibel en in staat om out of the box te denken en mee te gaan in onze ambities.”

Droom

“Als je me vraagt de toekomst voor Chiquelle te omschrijven, zeg ik: groei, groei, groei”, vertelt Boland. “Daar komt natuurlijk heel wat bij kijken, zoals het continu analyseren van nog meer data, het verwerken van grotere volumes met behoud van korte leadtijden, duurzaamheid en de efficiency van carriers. De komende tijd wil ik Chiquelle naar nog meer landen in Europa brengen. Op een verantwoorde manier, dus met behoud van kwaliteit en service. Onze ambitie is om Chiquelle ook in de VS en Australië te introduceren. Allemaal landen waar Bleckmann al actief is, zodat ze ons ook met die stap zouden kunnen helpen. Ik heb het volste vertrouwen in onze samenwerking. Als het vorig jaar ondanks de coronapandemie al goed liep, kan het alleen maar beter gaan.”

Een perfecte match

Recente stories