‘Een heel solide basis voor 2025’

Aan het eind van 2024 blikken we terug en kijken we vooral ook vooruit op het komende jaar. Ondanks de uitdagingen die zullen komen, mag Volvo Car Nederland, samen met de retailpartners, trots zijn op indrukwekkende prestaties.

‘Een heel solide basis voor 2025’

“2024 is het jaar van de lancering van onze EX30”, zegt Herrik van der Gaag, Managing Director van Volvo Car Nederland en Duitsland. “Het is de op een na bestverkochte elektrische auto in Nederland.” Dit bewijst de kracht van het merk en de toewijding aan duurzaamheid en klantgerichtheid. “De stijging van het aantal door ons verkochte auto’s met een stekker van 50% naar bijna 90% toont de richting waarin de markt zich beweegt en dat Volvo en de retailpartners daar goed op inspelen.”

‘Autofabrikanten moeten vaak op een langere termijn denken dan de politiek doet’

Individueel vervoer
Om de huidige marktontwikkelingen te duiden, blikt de Managing Director eerst terug. “De coronapandemie veranderde ons gedrag”, stelt hij. “Dat geldt vooral als het gaat om mobiliteit. Mensen kiezen bewuster voor individueel vervoer, wat heeft geleid tot meer interesse in zowel nieuwe als gebruikte elektrische voertuigen.” Volvo speelde hierop in met een sterke focus op klantenservice en betrouwbaarheid, wat het vertrouwen van consumenten in het merk versterkte.

Hoewel 2024 voor Volvo een uitstekend jaar is, kijkt Van der Gaag vooruit. “Er staan uitdagende tijden voor de deur.” Hij doelt niet alleen op geopolitieke ontwikkelingen en fluctuaties in de economie. “Wat speelt is het feit dat autofabrikanten vaak op een langere termijn moeten denken dan de politiek doet. Onvoorspelbaar beleid remt soms innovatie.” Toch weet hij dat Volvo, dat zeker met Nederland een sterke band heeft, een solide basis heeft gelegd om de uitdagingen aan te gaan.

‘Battery passport’
Volvo Cars houdt rekening met het feit dat er consumenten zijn die aarzelingen hebben bij de aanschaf van een gebruikte elektrische auto. “De toestand van de batterij speelt daarbij een rol”, legt Van der Gaag uit. “Zoals je bij een mobiele telefoon de conditie van de accu kunt checken, zo is ons zogenaamde ‘battery passport’ een belangrijk onderdeel van de propositie.”

Dit paspoort biedt klanten onder meer inzicht in de gezondheid van de batterij, wat helpt bij de keuze voor elektrische auto’s. “Net als mobiele telefoons bieden we continu ‘over the air’-updates van de software.” Dit zorgt ervoor dat klanten niet alleen een auto kopen, maar ook een voertuig dat voortdurend verbetert. Zo ontvangen in 2025 circa 2,5 miljoen klanten wereldwijd een infotainment-upgrade voor de Volvo’s die al in 2020 zijn gebouwd.

Recente stories