Een echte volumespeler, mét behoud van kwaliteit

Denk je aan ICT-detachering in ’t groot, dan denk je aan Corso Informatica. Want Corso ontzorgt niet alleen zijn opdrachtgevers, maar ook de gedetacheerden. “Onze klanten zeggen: ‘Leg ’t bij Corso neer, dan komt het altijd goed’.”

Corso levert dienstverlening binnen de automatisering in de breedste zin van het woord. Corso levert detacheringsdiensten aan automatiseringsbureaus en eindklanten. De naam Corso staat, met een knipoog naar het befaamde Tielse fruitcorso, voor ‘COmputer ReSource Organisation’. Corso Informatica werd in 1991 in Tiel opgestart door Jan van Soest, die de specifieke vraag en het specifieke aanbod van softwaresysteemhuizen en hun klanten bij elkaar wist te brengen door het inzetten van flexibel personeel. Een detacheringsbureau op het gebied van ICT, maar wel een van de eerste in Nederland dat bemiddelde voor externe medewerkers. Corso groeide uit tot twee vestigingen in Nederland en vijf in het buitenland, met vijftig vaste mensen in dienst en dagelijks meer dan yweeduizend gedetacheerden. Met klanten als KPN/Getronics, Essent, Nuon, ABN AMRO, KPN, Capgemini, Atos Origin en diverse ministeries, is Corso vooral sterk aanwezig in de utiliteitenmarkt, bij overheden en in de financiële sector.

”Eindklanten zien software-experts van softwaresysteemhuizen als externen en dus fluctueert hun aandeel ICT-experts met de economische ups en downs”, vertelt directeur Jacco Maas (Avantus Employment Group). “Omdat ze wel continuïteit van kwaliteit willen, zoeken ze een inhuurspecialist en dat is vaak Corso Informatica. Zeker als ze veel mensen moeten inhuren dan willen ze met een beperkt aantal leveranciers van doen hebben. Wij zijn een echte volumespeler, mét behoud van kwaliteit. Klanten die ons benaderen, hebben vaak al een goed idee van het probleem en de oplossing”, vertelt managing director Harm van Echteld. “Wij brengen dan vraag en aanbod bij elkaar, creëren een optimale match en helpen met een betere efficiëncy van hun inkoopproces van flexibel personeel. Dat kunnen we dankzij onze kennis van het inhuurproces,  denk aan wet- en regelgeving, maar ook dankzij onze specifieke marktkennis: waar is de benodigde expertise aanwezig? Vanuit de behoefte van de klant gaan we op zoek, we maken samen met de klant een selectie, verzorgen de intake en de mensen kunnen aan de gang.”

 

Continuïteit borgen

”De kern van onze opdracht is altijd het ontzorgen van zowel onze opdrachtgevers als van onze gedetacheerden”, meent Maas. “Als het twee kanten op werkt, dan verloopt de match optimaal. De klant is gebaat bij iemand die goed zijn werk uitvoert tegen een redelijke prijs. Met de professionals die we inzetten, hebben we veelvuldig contact om de kwaliteit van de dienstverlening te bewaken. Wij bieden extra diensten aan waar gedetacheerden mee te maken krijgen: verzekeringen, administratie, belastingen, maar ook het regelen van een leaseauto. Daartoe hebben we een eigen assurantie- en administratiekantoor, een fullserviceconcept voor zzp’ers. Dat ontzorgt de zzp’er. En daar komt bij dat we er ook voor zorgen dat onze experts up-to-date blijven door opleidingen voor ze te faciliteren. Zo zorgen we ervoor dat freelancers goede kwaliteit blijven leveren.”

Betrouwbaarheid, soliditeit, integriteit: kernwoorden die verklaren waarom Corso Informatica nog nooit een klant is kwijtgeraakt, zegt Van Echteld: “We halen juist veel klanten binnen dankzij mond-tot-mondreclame: ‘Leg ’t bij Corso neer, dan komt het altijd goed’. Wij nemen bij onze klanten een prominente plaats in binnen de preferred suppliers. We doen wat we beloven en leveren wat de klant verwacht. Dat is geen toeval, we hebben dit proces geborgd. Niet alleen middels ISO- en NEN-certificering, maar ook door een uitgebreid kwaliteitshandboek en strikte handhaving op het gebied van mvo en hrm. Dit is de reden dat onze klanten weten dat ’t bij Corso altijd goed is: wij borgen continuïteit.”

 

Klaar voor toekomst

Sinds 2007 is Corso Informatica vanwege de globalisering van bedrijven en opdrachten niet meer alleen actief in Nederland, maar ook in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. Directeur Harm van Echteld: “De behoefte van de markt wordt steeds internationaler, dus hebben wij al een aantal jaren een internationaal netwerk opgebouwd. De Nederlandse markt heeft een bepaald volume in Europa en is grotendeels uitgegroeid. De Franse en Duitse markten zijn qua flexibele inzet echter nog volop in ontwikkeling. Die ontwikkeling wordt nog wel geremd doordat wetgevingen niet geharmoniseerd zijn – de inzet van flexibel ICT-personeel is in het buitenland moeilijker dan in Nederland – maar het is van belang te laten zien dat wij er al klaar voor zijn. Zeker voor onze klanten in Nederland.” Corso Informatica is, ook in de economische malaise, blijven groeien. “Of de markt nou groeit of krimpt, ons aantal klanten blijft toenemen”, zegt Maas. “Dat komt omdat zowel onze klanten als onze ICT-experts precies weten wat ze van ons kunnen verwachten. Omdat we meedenken en met begrip voor elkaars situatie proberen tot een optimale win-winsituatie te komen. Op die ingeslagen weg gaan we door. De markt is nog niet volwassen, hij blijft groeien. De crisis ligt nu grotendeels achter ons. We zijn er, samen met onze klanten en uitvoerders, goed doorheen gekomen. Vanuit dat perspectief hebben we het volste vertrouwen in de toekomst.”

Een echte volumespeler, mét behoud van kwaliteit

Recente stories