Samsung biedt als wereldleider in elektronica een breed portfolio aan. De elektronicamarkt is nu dynamischer dan ooit. Samen met de unieke drive en innovatiekracht van Samsung is dit de kans om ook een toppositie in het zakelijke segment te realiseren.
“Meer en meer richten we onze pijlen op de zakelijke markt. Met onze open architectuur kunnen we gemakkelijker een rol spelen bij totaaloplossingen in een dynamisch veld. Zo bieden we een concept dat anderen momenteel niet kunnen bieden. Daarom gaan we ons nadrukkelijker profileren met een pullstrategie ter ondersteuning van onze partners”, vertelt Mildo Meijer, Marketing Director Information Technology. De werkomgeving verandert in een razendsnel tempo. Zo ook de technologische ontwikkeling. Verschillende apparaten en informatiedragers moeten optimaal met elkaar communiceren. Denk binnen een bedrijf onder andere aan printer- en kopieerproducten, displays, computers, notebooks en telefoons. “Feilloze communicatie is tegenwoordig een voorwaarde voor het succesvol functioneren van medewerkers. Dankzij een unieke propositie gaan we complete oplossingen voor dit marktsegment ontwikkelen. De partners waarmee we samenwerken, vormen een belangrijke schakel in het te verwachten succes. Zij kennen de branche of markt en maken de beste vertaalslag naar de eindgebruiker”, motiveert de Marketing Director.
Beheersprobleem
Wat wordt dé uitdaging voor bedrijven op het gebied van informatie-uitwisseling? Frank Borst, Sales Manager Benelux B-t-B printing systems: “Bedrijven hebben volop belangstelling voor snellere communicatie. De huidige dynamiek in elektronica brengt met zich mee dat het beheersen én beveiligen van informatiestromen een steeds belangrijkere rol gaat spelen.” Uit het oogpunt van efficiency en kostenreductie biedt de open architectuur van Samsung extra voordelen voor bedrijven. “Andere partijen kunnen zo eenvoudig software ontwikkelen, gekoppeld aan producten van Samsung”, zegt Sales Manager Display Solutions Mark Sluis. Toekomstige bedrijfsgroei wordt vergemakkelijkt. Zo ook het meegaan met nieuwe ontwikkelingen. Specifieke bedrijfsbehoeften zijn zonder problemen kostenefficiënt in te vullen. “We streven naar Samsung als basis binnen een bedrijf. Dankzij onze open architectuur is alleen zo de ultieme oplossing bij de klant mogelijk”, vult Mildo Meijer aan.
‘Dankzij allianties biedt Samsung de meeste ruimte voor eindoplossingen’
Totaaloplossing
Samsung positioneert zich met een totaaloplossing voor de zakelijke klant. Daarvoor heeft het bedrijf allianties gesloten met toonaangevende partners als Microsoft, Citrix en VMware. Mildo Meijer: “We zien steeds meer platforms ontstaan waarin de producten ondergeschikt worden. De software speelt zo een cruciale rol.” De samenwerkingsverbanden en het brede portfolio van Samsung leiden tot een toegevoegde waarde voor bedrijven. Voor de zakelijke markt heeft Samsung een nieuwe lijn specifieke printproducten ontwikkeld naast de bestaande multifunctionele oplossingen. Energiezuinig en compact. Nadrukkelijk rekening houdend met milieuaspecten. Het productenpakket is tevens uitgebreid met A3-machines. Zo biedt Samsung voor printers het meest uitgebreide pakket voor de zakelijke eindgebruiker. “Alle apparatuur moet met elkaar kunnen communiceren. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld onze notebooks en tablets. Onze totaaloplossing bestaat daarom uit zowel hardware als software als diensten”, licht Frank Borst toe. “Dankzij onze allianties met softwareleveranciers bieden we de meeste ruimte voor eindoplossingen bij de klant.”Op het gebied van displays heeft Samsung al een toppositie in de zakelijke markt. Mark Sluis: “We winnen snel terrein. Dankzij onze endpointoplossingen. Onze producten zijn onder te verdelen in drie groepen: zakelijke pc-monitoren, large professional displays (LPD’s), devices en cloudcomputing.” LPD’s dienen voor digital signage. Een voorbeeld van een project is de gehele digitale bewegwijzering op luchthaven Schiphol. Led heeft de toekomst. Samsung excelleert hierin met de meest energiezuinige displays. De devices bestaan uit notebooks en slates. “Met name de ontwikkeling van de nieuwste slate (tab) gebaseerd op Windows 8 zal binnen de zakelijke markt veel teweegbrengen. Een ontwikkeling die we met beide handen aanpakken”, merkt Mark Sluis tevreden op.
Snel inspelen
Samsung loopt voorop met technologische ontwikkelingen binnen een breed portfolio. Daaraan heeft het concern de sterke marktpositie te danken. Hoe brengt de elektronicareus dit in de praktijk? Mark Sluis: “Maar liefst tien procent van de omzet besteedt het concern aan research en development. Zo past de dynamiek van de zakelijke markt heel goed bij de innovatiekracht van Samsung. Wij kunnen dus snel inspelen op de wensen van de klant. En die kunnen heel divers zijn. Qua apparatuur, hardware en software. Binnen het concept vullen we dit samen met onze partners in. Zij leveren onze producten met professionele service. Wij bieden rechtstreekse ondersteuning aan wederverkoper en klant. Samsung gaat daar heel ver in. Zo nodig laat het concern specialisten à la minute vanuit Zuid-Korea invliegen. Hun uitgangspunt? Een oplossing moet koste wat het kost naar tevredenheid worden geïmplementeerd. Zo snel mogelijk. Perfect passend bij de dynamiek van de markt.”