Huawei is, met wereldwijd 195.000 werknemers (van wie 460 in Nederland) en een omzet in 2021 van rond de 100 miljard dollar, een toonaangevend ICT-bedrijf. De helft van de bevolking op aarde gebruikt direct of indirect wel een Huawei-product. De R&D-uitgaven (‘innovation investments’) bedragen maar liefst 22,4 miljard dollar – grofweg 22% van de omzet. Na Alphabet (Google) volgens Zhang het hoogste percentage in de hele ICT-industrie. Hebben de aandeelhouders er geen probleem mee dat er zo veel geld naar R&D gaat? Van Eck: “In het geheel niet. Huawei is een geheel private onderneming, waarbij de medewerkers eigenaar zijn van het bedrijf. Daarmee vormen ze het economische hart van Huawei én bepalen zij het dagelijks bestuur. Ze zien het als een investering in hun toekomst.”
Vaste grootheid
Van Eck vervolgt: “Ons bedrijf richt zich met communicatie- en connectivityoplossingen op duurzame digitale transformatie en het is ons bedrijfsdoel om daarin de samenleving te willen ondersteunen. Duurzaamheid is al zeven jaar een vaste grootheid in al onze activiteiten, zoals ontwikkeling, productie en logistiek – absoluut een USP van Huawei. Neem onze mobiele oplossingen. Door een innovatieve constructie, met inzet van onder andere artificial intelligence, verbruiken die 20% minder energie dan die van de concurrentie; daarmee lopen wij minstens anderhalf jaar voor.”
Zhang vult aan: “Dat geldt ook voor “Green Solutions”, onze nieuwe businessline van solarsystems voor zowel huishoudens als exploitanten van zonneweiden. We waren al lang in de carrierbusiness (de grote telecomproviders, red.) bezig met het verminderen van het energieverbruik van onze apparatuur, bijvoorbeeld in de omvormers. De expertkennis en ervaring die we daarin hebben opgedaan gebruiken we nu ook bij de installaties achter zonnepanelen, want die hebben eveneens omvormers nodig.”
‘Wij willen de samenleving ondersteunen met duurzame digitalisering’
Digitalisering bevordert duurzaamheid
Digitalisering is volgens Van Eck ook in algemene zin bevorderlijk voor duurzaamheid, minder grondstoffenverbruik en een kleinere CO2-footprint. ICT neemt namelijk maar 2% van het wereldwijde energieverbruik tot zich, maar is tegelijkertijd goed voor 20% reductie van energie- en grondstoffenverbruik. Een factor tien dus. Hoe steekt dat precies in elkaar? Van Eck: “Op de eerste plaats is digitalisering overal in ons leven. Dus een positieve invloed werkt over de volle breedte en de innovatie hier gaat in een hoog tempo. Onze missie is: to bring digital to every person, home and organization for a fully connected, intelligent world. Om dit te laten slagen geven wij de mensen in de samenleving toegang tot digitalisering en laten we ze daar de vruchten van plukken.”
Naast de digitale transformatie schreeuwt ook de energietransitie om techneuten. Volgens Van Eck is het daarom hoognodig dat we hier in Nederland industriebreed een reserve van technische talenten gaan vormen. Vrouwen mogen daarbij niet achterblijven, want zij zijn nog altijd een minderheid in deze industrie. Huawei steunt daarom Women in Tech, waarbij vrouwen in gerenommeerde posities in de techbranche tijdens thematische netwerkbijeenkomsten samenkomen. Daarnaast is het opleidingsaspect heel belangrijk. Zhang: “Wij voorzien via onze ICT-academy in allerlei online trainingen. Zowel voor ons personeel en toeleveranciers als ook daarbuiten. Bijvoorbeeld gratis ICT-trainingen voor werklozen en voor roc’s. Daarmee bouwen wij aan een breed kennisplateau in onze samenleving. Verder hebben we nog een ‘Seeds for the Future’-programma: een hoog aangeschreven talentenstudieweek boordevol masterclasses voor studenten in de laatste fase van hun opleiding, en ook studiebeurzen. Voorts werken we samen met onze partners, zodat dat digitaal toegankelijk is voor iedereen. Bijvoorbeeld door het doneren van devices of het ontwikkelen van oplossingen voor mensen met een beperking, en dragen we bij aan digitale weerbaarheid van jongeren. We laten niemand achter.”
Investeren in talent
Om alle doelen te kunnen bereiken heeft Huawei zelf continu talenten nodig. Daarvoor heeft het goede kaarten. Zhang: ”Wij zijn net uitgeroepen tot Top Employer door het Top Employer Institute. Dat komt onder andere doordat we elke medewerker, van hoog tot laag, carrièreperspectief bieden. Zo heb ik zelf de kans gekregen om een grote internationale loopbaan te bouwen met (general)managementposities in Oost-Afrika, China, Italië en België. Verder zijn kennisoverdracht en kennisopbouw hier heel belangrijk. Dat gaat non-stop door en daar is iedereen heel eager op, echt een onderdeel van onze cultuur. Uiteraard hebben we uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en, last but not least: we zijn een hechte familie die – behalve klantgerichtheid en innovatie – duurzaamheid en een betere, socialere wereld hoog in het vaandel heeft staan.”
- EW | Top 500 bedrijven 2022
- Tjeerd Dorlandt
- Maarten de Kok
- Download artikel