Als meest innovatieve professionele dienstverlener heeft Deloitte een goed jaar achter de rug, mede dankzij een unieke aanpak. Het investeren in talent, innovatie en maatschappelijke betrokkenheid resulteert in een betekenisvolle impact van Deloitte op zijn klanten, zijn mensen en op de maatschappij.
De wereld verandert razendsnel onder invloed van de exponentiële groei van technologie. Deloitte speelt daarop in met een sterke focus op belangrijke groeigebieden: data analytics, digital en cyber security. Peter Bommel, CEO Deloitte Nederland, wil kwaliteit leveren op alle gebieden. “Omdat kwaliteit maakt dat klanten, mensen en de maatschappij bij ons blijven terugkeren. En zo kunnen wij verder uitbouwen en blijven innoveren.”
‘Kwaliteit maakt dat klanten, mensen en de maatschappij bij ons terugkeren’
Impact op klanten
Mario van Vliet, COO Deloitte Nederland: “Alle bedrijfsonderdelen hebben bijgedragen aan onze groei van 20% ten opzichte van vorig jaar. De groei blijkt ook uit de zeer hoge waardering die klanten ons geven via MT, met veel nummer 1-posities. Daar zijn we ontzettend trots op. Dat alle bedrijfsonderdelen nu aan deze omzetstijging hebben bijgedragen, is een groot succes. Deloitte investeert al jaren vele miljoenen in kwaliteit. Zo is Deloitte Innovation, sinds 2008 een separate BV, de driver achter de ontwikkeling van innovatieve diensten en producten. Risk Advisory groeide onder meer in cyber security. De omzet van onze consultingpraktijk nam toe als gevolg van onze focus op technologiegedreven innovatieve diensten. Als uitkomst van de verplichte kantoorroulatie laat Audit groei zien in de controle van beursgenoteerde ondernemingen. Tax en Financial Advisory Services groeiden dankzij onze geavanceerde data-analyticstoepassingen.” Bommel: “We blijven ons ook voortdurend richten op internationale klantbehoeftes. Per 1 juni 2017 vormen we samen met Deloitte België, Groot-Brittannië, Zwitserland, Denemarken, Finland, Noorwegen, IJsland en Zweden een Noord-West Europese Deloitte-organisatie. Dit leidt tot meer schaalgrootte, waardoor we nog meer kunnen investeren in innovatie, kwaliteit, klanten en medewerkers. Zo kunnen we meer consistentie in de kwaliteit van onze dienstverlening realiseren en gaan we onze nationale en internationale klanten nóg beter bedienen.”
Impact op mensen
Peter Bommel deelt mee dat Deloitte in het boekjaar 2015/2016 meer dan 1300 collega’s heeft aangetrokken; veelal academici en hbo’ers. “We zijn nu met ongeveer 5000 Deloitters. Het aantrekken en behouden van toptalent is de basis van ons succes, als opleidingsinstituut zorgen we ook voor de doorstroom richting de industrie. Wij zijn dé banenmotor van Nederland. Digitalisering zorgt voor een enorm potentieel aan groeimogelijkheden. Voor ons ligt nu de taak om academici uit exacte wetenschappen aan te trekken om in de toenemende vraag naar innovatieve diensten te kunnen voorzien. Wist je dat de medewerkers van onze corporate incubator in staat worden gesteld om 100% van hun tijd te besteden aan het ontwikkelen van eigen businessideeën? Een enorme kans voor iemand die het verschil wil maken.”
Impact op de maatschappij
Over maatschappelijke impact vertelt Bommel: “Onze partnerships met Singularity University en met het Cambridge Innovation Center geven ons een unieke positie binnen het innovatieve ecosysteem en tegelijkertijd bieden ze unieke mogelijkheden om onze topklanten te ondersteunen bij innovatie en transformatie. Zie ook het succes van het Solar Team van de TU Delft, dat we ondersteunen als partner. Ze inspireren op het gebied van high-endtechnologieën en promoten duurzaamheid in een voorbeeldfunctie door het gebruik van duurzame energie. Dit is onder meer terug te zien in ons kantoorgebouw The Edge aan de Zuidas in Amsterdam, dat prijzen heeft gewonnen als meest duurzame kantoorgebouw ter wereld.”
Van Vliet: “Data analytics, cyber security en digital zijn de groeigebieden waarmee we de toekomst ingaan om in maatschappelijk opzicht onze blijvende bijdrage te leveren. Met State of the State maken we een actuele data-analyse van ons land. Zo hebben we samen met de politie een buienradar voor inbraken gepubliceerd waarmee je op basis van die data-analyse de inbraakkans per buurt kunt berekenen. Ook zorgt Deloitte voor Cyber Risk Management Services voor organisaties in de private en publieke sector. Wij benaderen cyberrisico als een strategisch issue; met onze kennis vanuit verschillende sectoren zijn we in staat om onze klanten te helpen.” Bommel: “Als je het hebt over de weg van digitale evolutie naar revolutie, van strategie tot levering: wij hebben het allemaal in huis. De Deloitte Impact Foundation kent recente voorbeelden, alle ondersteund door onze kennis en kwaliteit. We hebben samen met Unicef een mooi project gedaan op het gebied van cyber security. En wat denk je van het omvangrijke project om het gezonken VOC-schip ‘De Amsterdam’ terug naar Amsterdam te halen? Allemaal voorbeelden van hoe we met Deloitte op betekenisvolle wijze onze bijdrage leveren. De wereldwijde purpose van Deloitte is niet voor niets: ‘Making an impact that matters’. We willen een impact maken die ertoe doet – voor onze klanten, onze mensen en voor de maatschappij.”