Vermeulen: “Doordat we Nederland en België beter begrijpen dan wie ook en kunnen inspelen op actualiteiten, kunnen we heel relevante aanbiedingen doen en lokaal assortiment bieden. We kennen Nederland bijvoorbeeld zo goed, dat we de schaatsen klaar hebben staan als het ijs net dik genoeg is, en we weten welk speelgoed populair is op de Nederlandse en Belgische schoolpleinen. Je kunt heel veel relevant maken door automatisering, maar dit soort dingen kun je alleen begrijpen als je weet wat mensen beweegt en daarop inspeelt.”
Omzet vergroten
De verandering in technologie heeft een permanente verandering bij consumenten in werking gezet. Klantoriëntatie gebeurt op internet, en de trend naar online kopen kun je niet meer stoppen. “Veel ondernemers kunnen die trend moeilijk bijbenen omdat het niet standaard in hun business zit”, weet Vermeulen. “Behalve dicht bij onze klanten staan we via ons netwerk ook dicht bij onze partners. We ondersteunen hen met een actieve partnerservice, waar ruim zeventig specialisten van bol.com direct kunnen helpen bij vragen, tijdens evenementen en met persoonlijk advies. Zo helpen we hen om hun omzet via ons netwerk te vergroten, en daarmee wordt het voor zowel de ondernemer als bol.com als de klant beter. De omzet van de partners groeit nu sneller dan de onze, en dat is wat ons betreft een mooie ontwikkeling.”
Vermeulen: “Voor een volgende stap in de samenwerking met andere ondernemers zie ik mogelijkheden in het samenbrengen van ons online bereik en expertise met de plaatselijke retail. Er zit dicht bij waar je woont zo veel kennis over en voorraad van het product dat je zoekt. Waarom zouden we dat op termijn niet proberen beschikbaar te stellen? Dat onderzoeken we nu met een pilot met partner Union. Als je online een fiets bestelt, moet je die normaal gesproken zelf afmonteren. Er zijn mensen bij jou in de buurt die daar veel meer verstand van hebben. Als je nu op onze website een Union-fiets bestelt, kun je ervoor kiezen om die gemonteerd en wel bij je plaatselijke fietsenmaker op te halen. Fantastisch toch? Ik geloof echt dat dit de toekomst is: online en offline in hun eigen kracht en optimaal laten samenwerken. Er zijn veel meer artikelen die bij jou in de buurt met heel veel kennis en service geleverd kunnen worden. Daarom gaan we na deze pilot op zoek naar meer mogelijkheden.”
Met elkaar de krachten bundelen
Heel dichtbij zijn
- Emerce 100 - 2018
- Josee Koning
- Fjodor Buis
- Download artikel