De slimste route naar digital engagement

De slimste route naar digital engagement

Effectieve marketing is een delicate kwestie. Hoe zorg je dat het juiste kanaal wordt ingezet en dat de boodschap goed landt? Als ‘Salesforce Powerhouse’ neemt Penfield Digital zijn klanten graag mee voorbij de vertrouwde strategieën. “Als een klant een feature wil die nog niet bestaat, dan bouwen wij die gewoon.”

Marketing automation is nog maar een jonge wetenschap. Pas de laatste jaren is goed zichtbaar geworden hoe groot de potentie is van het integreren van strategie en creatie in een technologie die helpt om marketingprocessen en multifunctionele campagnes, over meerdere kanalen, automatisch te beheren. De ontwikkelingen gaan zo snel, dat klanten vaak nog niet de helft weten van wat er allemaal mogelijk is, vertelt Rommert Crépin, commercieel directeur van Penfield Digital.

Het Amsterdamse ‘connected marketing agency’ bestaat sinds november 2018 en heeft zich sindsdien bewezen als Salesforce Powerhouse, het platform waarop ze vrijwel alle wensen van hun klanten kunnen realiseren. Rommert: “Onze keuze voor Salesforce is zeer bewust, want wij denken vanuit een langetermijnstrategie en gaan op zoek naar partnerships. Wij werken niet alleen vanuit de implementaties, maar we denken altijd breed mee met de klant: wat is het idee, de marketingdoelstelling, de ambitie, de strategie? Wij kunnen de digitale volwassenheid van de klant naar een hoger niveau brengen met de juiste combinatie van strategie, technologie en executie. Die technologie is bij ons altijd Salesforce. Daar ligt niet alleen onze expertise, maar na jaren gewerkt te hebben met diverse technologieplatformen voor digital engagement, zijn wij ervan overtuigd dat dit het beste platform is. Het lukt ons altijd de doelen van de klant nog scherper te stellen, dat blijkt steeds weer.”

Mooie erkenning

Het gebeurt meer dan eens dat een klant met een eenvoudige vraag binnenkomt, maar de opdracht uitbreidt aan de hand van de mogelijkheden die hij door Penfield Digital krijgt aangereikt. Een mooi voorbeeld is Randstad, vertelt oprichter en managing partner Tim Hubers. In eerste instantie kwam het verzoek om mee te denken met de technische en designmatige uitvoering van een campagne, een dag per week ongeveer. Momenteel is dat een dedicated team, dat volledig meedraait in de operatie binnen Randstads digital CRM-team.

Tim: “Dat Salesforce Marketing Cloud tools biedt voor zaken als e-mailmarketing, mobiele campagnes en marketing via sociale media, dat weten de meeste klanten wel. Dat er nog veel meer mogelijk is, zowel in de techniek achter de schermen als in de inzet van nieuwe toepassingen, dat ontdekken ze vaak pas als ze met onze specialisten om de tafel zitten. Daarom hebben we het ook over partnerships; we gaan doorgaans een langdurige relatie aan om onze klanten blijvend te ondersteunen in hun digitale transformatie. Het feit dat we nu zo hoog debuteren in deze Emerce 100 is voor ons dan ook een mooie erkenning vanuit onze klanten.”

Rommert: “Wij laten ze zien dat je met Salesforce veel meer kunt doen dan alleen marketing automation. Je kunt er je hele contact-engagement mee naar een hoger niveau brengen.”

‘Het lukt ons altijd de doelen van de klant nog scherper te stellen’

Een extra feature

In zo’n snel ontwikkelende markt is het niet eenvoudig om de juiste mensen te vinden. Wie marketing automation als specialisme in zijn of haar cv heeft staan, heeft de volgende dag al drie aanbiedingen in de mailbox. Tim: “Wij zoeken de juiste mensen op basis van persoonlijkheid, ervaring en interesse. Dat zegt vaak meer dan certificaten, want je moet hier behoorlijk allround zijn wil je een klant goed kunnen adviseren. We leiden daarom veelal zelf op en werken met een buddysysteem, want je leert het snelst door gewoon mee te werken aan projecten en zo de kneepjes te leren.”

Het feit dat specialisten zo moeilijk te vinden zijn, is een deel van de reden dat klanten graag met Penfield Digital werken. En vaak begint dan pas hun ontdekkingstocht. Tim: “Wij ontwikkelen ook apps voor de Salesforce AppExchange. De AppExchange is een soort online marktplaats, waar gebruikers van Salesforce-producten plug-ins kunnen downloaden en installeren in hun eigen Salesforce-omgeving. Als een klant een extra functionaliteit wenst, dan bouwen we die. Dat is het voordeel van ons specialisme in één platform: we hebben alle kennis hier in huis.”

Meegroeien

Het leukst van de lange partnerships is het meegroeien met klanten. Doordat Penfield de slagkracht vergroot op het gebied van marketing automation, komen als gevolg daarvan ook steeds meer vragen hun kant op. Een mooi voorbeeld is Stichd, onderdeel van de Puma-groep, dat de laatste jaren enorm is gegroeid door de fanwear die het produceert voor het merendeel van de Formule 1-teams en voor internationale voetbalclubs als Manchester City. Die enorme groei betekende wel dat ook Penfield Digital aan de bak moest. Tim: “Precies wat wij graag willen. We bieden slimme strategie, snelheid en schaalbaarheid; daarmee faciliteren wij zo’n ontwikkeling. Dan genieten we alleen maar mee als onze aanpak zijn vruchten afwerpt.”