Dé partner voor internationaal ondernemen

Dé partner voor internationaal ondernemen

‘Het is belangrijk dat wij continenten aan elkaar linken en bereikbaarheid creëren.’

Sinds de splitsing met TNT Post gaat TNT Express als wereldwijd merk zelfstandig (en beursgenoteerd) verder. De groeiaspiraties van de expresspeler zijn zorgvuldig gekozen en sluiten perfect aan bij de eenduidige positionering. En daar doen klanten bijna altijd hun voordeel mee!

Sinds 1946 bestaat TNT Express. Het bedrijf is de toonaangevende leverancier van wereldwijde koerier- en expresdiensten voor de zakelijke markt. En een van de trendsetters in expresvervoer. Willem Prinsen, Managing Director TNT Express Benelux, zegt: “In tijden van de economisch neergaande teneur zijn wij blijven investeren in onze infrastructuur. Met de globalisering in het kielzog is het belangrijk dat wij continenten aan elkaar linken en bereikbaarheid creëren. Want in China, India, Brazilië, Zuidoost-Azie en Oost-Europa liggen de groeimarkten. Vandaar dat we verschillende acquisities hebben gedaan en in die tijd zelf een viertal Boeings 747 hebben aangeschaft.” De groei gaat verder. In Europa hebben we een leidende positie en binnen afzienbare tijd heeft de organisatie een vergelijkbaar leidende positie in oonder andere China en Brazilië. “Hoe we dat doen? Centraal in onze werkwijze staan investeren in medewerkers en focussen op de wensen en verwachtingen van onze klanten. Zo garanderen wij optimale dienstverlening en doen we waar we voor staan”, aldus Prinsen.

 

Voorsprong

TNT Express heeft in de wereld van snelheid zijn focus gelegd op een aantal specialistische markten. Van high-tech, equipment & machinery en healthcare tot automotive en fashion. Binnen deze markten heeft TNT Express voor zowel Fortune 500 als het mkb een ‘Go to market’-strategie ontwikkeld. En voor het mkb legt Prinsen direct een waardevolle tip op tafel. “Heb je als ondernemer het plan opgevat om je markten te vergroten, schuif dan bij ons aan tafel. Wij weten exact aan welke voorwaarden en eisen je productvervoer moet voldoen. En wij geven graag advies zowel inzake de douane-eisen als over alle regelgeving met betrekking tot security. De veiligheidseisen met betrekking tot transport zijn drastisch toegenomen. De beveiliging van de supply chain is een verantwoordelijkheid voor zowel de vervoerder als de klant. Daarom steken we veel tijd in preventie en veiligheidsbewustzijn, bij klanten en intern. Steeds”, zegt Prinsen, “stellen we onszelf de vraag: Hoe kunnen we waarde toevoegen aan de supplyketen van onze klanten.” Prinsen: “De keten sneller maken, betekent dat we de kosten omlaag brengen. We zorgen dat we een constante voorsprong hebben, maar wel een die gespecialiseerd is en gericht. Met deze werkwijze zijn we op bijna elke innovatie voorbereid. Zo zijn we als TNT Express een verlengstuk van de bedrijfsvoering van onze klant, precies wat we willen. Want ook eventuele veranderingen van het koopgedrag van de consument kunnen wij optimaliseren voor de klant.” Er zijn vele voordelen als je als klant voor TNT Express kiest, stelt Prinsen. “De druk van time-to-market neemt af, omdat de logistiek is geoptimaliseerd en specifiek is gemaakt voor de klant. De klant hoeft bijna geen voorraad meer te houden en dat is maar goed ook. In financieel opzicht is dit natuurlijk ontzettend interessant. En dat niet alleen. Middels onze heldere communicatie wordt de klant voortdurend op de hoogte gehouden over de status van zijn zending, die op de voet te volgen is.”

Van één ding is Prinsen overtuigd: TNT Express is een partij die klanten kunnen vertrouwen. “Wij zien een trend dat betrouwbaarheid (in leveringen) belangrijker wordt dan snelheid. Om zelf de controle te houden hebben we onze eigen infrastructuur en ons eigen netwerk gerealiseerd zodat we altijd van capaciteit zijn verzekerd. Intussen zijn er vier 747’s en zullen er dit jaar drie Boeings 777 worden toegevoegd aan de huidige capaciteit. Bovendien hechten we belang aan persoonlijke aandacht in onze werkwijze. Je ziet dit bijvoorbeeld terug in onze ‘hospital express’-propositie. De belevering aan ziekenhuizen verzorgen wij tot op afdelingsniveau. Diezelfde high value zie je ook terug in onze markt ‘equipment & machinery’. Daar moeten kritische onderdelen vaak op tijd beschikbaar zijn. Hoe zorgen we ervoor dat het serviceapparaat van de klant zo efficiënt mogelijk functioneert? Het antwoord op de vraag ligt in onze dienstverlening.”

 

Prinsen gaat verder: “Als kennispartner voor de supply chain zijn we alert op zowel marktveranderingen als innovaties of veranderingen ten aanzien van duurzaamheid bij onze klant. Onlangs in Brussel, om de drukte en files op de ring te ontlopen, hebben we elektrische fietsen (cyclocargo’s) ingezet voor het transport van de producten van onze klanten. Steeds spelen we met onze werkwijze in op de behoefte van de klant. We nemen het voortouw met onze investeringen om gerichte acquisities te doen; in die acties ligt onze toegevoegde waarde. Graag geef ik tot slot een voorbeeld van onze slagkracht. We hebben met één van onze 747’s, binnen acht weken een dedicated lijn tussen Chongqing en Europa opgezet. Deze luchtverbinding is een antwoord op de verhuizing van productie van klanten van Oost-China naar West-China. Chongqing is een snelgroeiend productiecentrum voor de hightechindustrie in het westen van China. De landingsbaan in Chongqing moest zelfs in rap tempo worden verlengd om met onze Boeing te kunnen landen. Ja, TNT Express is altijd ondernemend bezig.”