Vodafone positioneert zich op de zakelijke markt niet alleen als leverancier van mobiele telecommunicatie, maar biedt ook andere vormen van communicatie door integratie van spraak, data, vaste en mobiele diensten. Deze geïntegreerde dienstverlening omvat een veel breder pakket dan de gemiddelde consument kent.
“Je kunt ons nu positioneren als leverancier van mobiele én vaste communicatie”, verklaart Erik Peeters, Sales Manager Overheid bij Vodafone. “En dat doen we vrij goed. Als je kijkt naar ons marktaandeel op het gebied van grootzakelijke overheid, dan ligt dat momenteel rond de 70% ten opzichte van andere aanbieders van mobiele telefonie. Dat hebben we onder meer verworven door grote aanbestedingen een aantal jaar geleden, waarbij een groot deel van de Rijksoverheid bij Vodafone uitkwam als beste aanbieder.”
“Een aantal jaar geleden zijn we begonnen met het vaste deel rondom telefonie”, vult Solution Portfolio Marketeer Erik van Daatselaar aan. “We bieden nu al vaste telefonie aan door middel van directe verbindingen naar de PBX. Daarmee werken we toe naar volledige integratie van vast en mobiel, bijvoorbeeld via het nieuwe product OneVoice, zodat je vrijwel altijd voordeliger kunt bellen. Bovendien biedt dit ook kansen voor allerlei geïntegreerde spraakdatadiensten.”
Mobiele diensten
Kenmerkend voor de mobiele markt is dat steeds meer vaste telefonie wordt vervangen door mobiele telefonie. Peeters: “Je ziet mensen steeds vaker plaatsonafhankelijk werken. Die vaste telefoon op het bureau is daarom vaak niet meer praktisch. Onze klanten voeren steeds meer een zogeheten mobieltenzij-beleid uit.” Van Daatselaar constateert ook een opvallend sterke groei van allerlei datadiensten: “We onderscheiden daarbij mobiele data op smartphones en mobiel breedband op laptops. De tendens is dat dit bijzonder sterk aan het groeien is. Daarbij is steeds meer snelheid nodig.
Vodafone gaat daarin mee en wil daarbij voorop blijven lopen. Als je kijkt naar mobiel internet op smartphones, dan moet je oog hebben voor datgene wat zowel de gebruiker als de beheerder wil. Er zijn mensen die het puur willen hebben voor hun e-mail en anderen willen applicaties. Bij mobiel breedband zie je dat mensen een hogere snelheid willen, omdat ze prettiger willen werken. Je ziet ook een tendens van ontzorgen en het leveren van beheerdiensten. Wij willen ervoor zorgen dat dit steeds beter wordt én dat mensen zich geen zorgen hoeven te maken dat ze te veel moeten gaan betalen.”
Peeters vindt dat zo’n smartphone ook werkelijk plugand-play moet zijn: “Vroeger moest je veel instellingen zelf invoeren op je smartphone, maar nu wil de klant dat alles is geregeld en dat het gewoon functioneert. Wij richten ons er heel sterk op dat de klant daar geen omkijken naar heeft, waardoor de dienstverlening eromheen heel belangrijk geworden is. Daarin zijn wij onderscheidend en we willen ervoor zorgen dat de klant er goed mee kan werken.”
Activiteiten bij overheden
Vodafone neemt tegenwoordig ook activiteiten van overheidsorganisaties over, onder de noemer managed services. Peeters: “De overheid heeft het jarenlang allemaal zelf willen doen. Je ziet nu dat overheden ook kritisch gaan nadenken over de vraag of ze het zelf moeten gaan doen of dat ze het een expert laten doen. Wij zijn in gesprek met veel overheden om hen activiteiten uit handen te nemen. Inzicht in kosten is daarbij belangrijk.”
Van Daatselaar: “Daar komt ook een stuk kennis bij: wat je moet weten om bijvoorbeeld een BlackBerrydienst in de lucht te houden; die kennis blijft maar doorgroeien. Wil je dat als overheidsorganisatie allemaal zelf bijhouden of leg je dat neer bij een partij waarvoor dat business as usual is?” Peeters legt uit hoe dat in de praktijk in z’n werk gaat: “Wij nemen nu al bij veel overheden activiteiten over. Wij beheren dan bijvoorbeeld gsm-toestellen en BlackBerry’s en we hebben daar mensen fysiek zitten om dat werk te doen. Zij hebben direct toegang tot de Vodafone-systemen. Mensen van ons zitten bij grote klanten, zoals het Ministerie van Landbouw en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dankzij ons grote aandeel in die overheidsmarkt kennen we die klanten goed.
Overheden luisteren
tegenwoordig veel meer naar de markt dan vroeger en vragen ons om met ze mee te denken. Ze willen weten wat de mogelijkheden zijn en of het ook voorziet in hun behoeften. Een andere trend die gaande is: er wordt kritisch nagedacht over de integratie tussen vaste en mobiele telefonie. Je kunt vanuit de techniek natuurlijk van alles over die klant uitstorten, maar zit die overheid daar ook op te wachten? Wij krijgen iets meer een adviserende rol dan een verkopende rol.” Erik van Daatselaar voegt daaraan toe: “De overheid wil ook meer inspelen op de wensen van de burger: een snellere respons en betere bereikbaarheid. Veel overheden beseffen nu dat ze daar een slag in kunnen maken. Daarnaast wil de overheid ook een attractieve werkgever zijn en daarbij horen de beste communicatiemiddelen voor de werknemers. Het gaat nu ook bij de overheid juist om die nieuwe vormen van communicatie, en wij willen daar een onderscheidende rol in hebben.”