De mens op de eerste plaats!

Het is een fantastische leerschool geweest voor SoftwareONE, specialist in clouddiensten en software. Na een reeks overnames, waaronder COMPAREX, kiest het bedrijf voor volledige transformatie: “We zijn trots dat het gelukt is om het beste van twee werelden te verenigen, voor onze medewerkers en voor onze klanten.”

De mens op de eerste plaats!

SoftwareONE’s Michel van Teijlingen, General Manager, en Sancho Latumahina, Sales Director, zijn het erover eens dat de transformatie die ze intussen hebben gerealiseerd zeer waardevol is voor hun klanten. Niet alleen op technologisch gebied, maar ook op het gebied van changemanagement. Hoe zit dat dan precies? In mei 2021 vindt de juridische samenvoeging plaats en is de transformatie een feit.

Michel komt van COMPAREX en Sancho zit al tien jaar bij SoftwareONE. Michel: “Natuurlijk waren SoftwareONE en COMPAREX concurrenten, maar als je goed weet uit te leggen dat schaalgrootte, volume, aantal klanten en wereldwijd bereik belangrijke punten zijn, gaat je eigen talent mee in die verandering en groei. Althans in ons geval. Vanaf het eerste moment hebben Sancho en ik, samen met het managementteam, uitgestraald dat we één team zijn. Van daaruit zijn we verder gaan bouwen. We zijn echt een bedrijf dat de mens op de eerste plaats zet. Onze medewerkers bepalen ons succes. Wij willen die goede werkgever zijn.”

Sancho: “Communicatie is essentieel om de noodzakelijkheid van een verandering aan te geven. Wij hebben vanaf het begin onze eigen medewerkers meegenomen in het proces. Het voordeel van het ontwikkelen van innovatieve diensten en groei in kennis is dat het eraan bijdraagt dat je als bedrijf uitermate boeiend blijft voor mensen. ”

Assets

Michel: “Het inzetten van nieuwe technologie is niet spannend. Echter is de daadwerkelijke transformatie bij mensen een stuk lastiger. Toch is Nederland koploper binnen Europa als het gaat om het omarmen van nieuwe technologieën en initiatieven. Mogelijk vinden we daarom verandering niet zo heel erg. Vooral als de noodzakelijkheid ervan voor iedereen helder is. Wij hebben de belangrijkste assets benoemd en zagen dat de verandering daardoor gemakkelijker geaccepteerd werd. En gelukkig maar; je wilt kennis behouden.”

“Vooruitgang ontstaat als onmogelijk samenvalt met noodzakelijk”, stelt Djarano Faerber, Project Manager. “In dit geval was de pandemie waarin we terecht zijn gekomen een katalysator om vooruitgang te boeken. Niemand wist wat erop ons af zou komen, maar wat we wel wisten: als we niks deden, zouden we niet meer noodzakelijk zijn. In plaats van dat de golf ons heeft overspoeld, hebben we gezamenlijk een surfplank weten te maken. Met als doel om op de top van de golf te gaan surfen.”

Evert Altena, Account Manager Sales: “Vanuit mijn rol ben ik verantwoordelijk voor de relatie met onze klanten en zie ik dat de veranderingen van SoftwareONE een positieve impact hebben. De gesprekken gaan niet zozeer meer over de licentiecontracten en transacties, maar over de mogelijkheden die technologie biedt. En, nog belangrijker, hoe dat bijdraagt aan de doelen die onze klanten willen bereiken. Hoe cool is het dat ons PyraCloud-platform hierbij kan helpen en data kan omzetten naar toegevoegde waarde voor de klant.”

Trainingsplatform

Michel zegt: “Een people first company zijn gaat wat ons betreft nog verder. Door de maatschappelijke uitdaging, covid en het werken vanuit huis, spreken we over een nieuwe trend genaamd Cloud Now. Klanten gebruiken juist nu veel technologie uit de cloud en moeten ervoor zorgen dat de mens de technologie op een juiste wijze gebruikt. Dit begint met enthousiaste en gemotiveerde collega’s bij SoftwareONE. Trainen en opleiden is hierin van cruciaal belang. Wij doen dat onder andere met ons video- en trainingsplatform Fuse, waar volop cursussen en opleidingen worden aangeboden om de kennis up-to-date te houden.”

‘Onze medewerkers bepalen ons succes’

Michel vervolgt: “Een andere vraag die opkomt tijdens changemanagement is: hoe kun je tegelijkertijd je portfolio zo goed mogelijk optimaliseren? Vanuit de klantgedachte doen we dit over drie verschillende assen om zo de commerciële, digitale en technische transformatie te stimuleren. Met het talent van onze eigen medewerkers en overnames hebben we dit verder kunnen professionaliseren.”
Sancho voegt eraan toe: “Daarom vinden we het ook zo belangrijk om kleine successen samen te vieren; dat is echt onderdeel van onze cultuur.”

Werken bij SoftwareONE

Michel: “Door de sterk gegroeide behoefte bij onze klanten zijn we op zoek naar vijftien tot twintig cloudprofessionals voor onder andere cloudadoptie en moderne applicaties.”
Sancho: “Naast de organische groei willen we voor het stuk people development onze bestaande medewerkers verder intern opleiden. Veel ervaring, weinig ervaring: bij ons ben je welkom!”

Recente stories