‘De crisis zal per saldo zuiverend werken’

OC&C Strategy Consultants geeft strategisch advies over onder meer portfoliokeuzes, fusies en overnames, commerciële strategie en kostenbesparingen. Sinds februari wordt de onzekerheid die in veel sectoren heerst, vertaald in opdrachten, vertelt directeur Marc van der Goot. “Tegelijkertijd kunnen sterke bedrijven juist nu hun marktaandeel uitbreiden.”

Sinds de oprichting in 1987 is OC&C Strategy Consultants uitgegroeid tot een internationale adviesfirma met vijftien kantoren wereldwijd. Zo werd in 1992 OC&C Benelux opgericht, dat zich in strategisch advies over bijvoorbeeld portfoliokeuzes, winstgevende groei, fusies en overnames, internationale expansie en kostenbesparingen heeft ontwikkeld tot een van de toonaangevende firma’s in Nederland. OC&C werkt voor grote bedrijven in verschillende sectoren. De consultants hebben met name expertise op het gebied van transport en logistiek, retail en consumentengoederen, technologie, media en telecom en private equity. Op de Rotterdamse vestiging werken vijftig professionals en vijf partners, onder wie Marc van der Goot. Hij heeft sinds 1996 binnen het bedrijf ruimschoots ervaring opgedaan in verschillende sectoren, maar vooral in consumentengoederen en retail. Voor OC&C Benelux belooft 2009 een goed jaar te worden, stelt Van der Goot vast.

 

“Eind vorig jaar bemerkten we wel enige aarzeling bij onze cliënten, maar sinds half februari zien we dat de grote onzekerheid die in de meeste sectoren heerst, wordt vertaald in opdrachten. Dat is niet zo vreemd. In goede tijden kun je ook met een middelmatige strategie succesvol ondernemen. Nu moeten bedrijven veel scherper definiëren wat hun toegevoegde waarde en hun langetermijnstrategie is. Dat besef is overigens nog niet overal doorgedrongen – daarvoor zijn de economische ontwikkelingen te snel gegaan. Ze zullen zeker leiden tot een schifting van de goede en de minder sterke spelers, ook in onze eigen markt trouwens. De crisis zal dus per saldo zuiverend werken.”

 

OC&C Benelux verstrekt creatieve en oplossingsgerichte adviezen met een praktische inslag. Bedrijven kunnen meteen met de voorgestelde strategie aan de slag. Omdat wordt samengewerkt met het topmanagement moeten de adviseurs niet alleen over probleemoplossende vaardigheden en expertise beschikken, maar zijn ook sociale vaardigheden van groot belang, legt Van der Goot uit.

 

Strategische keuzes

“Onze missie is om een positieve en blijvende invloed te hebben op de prestaties van onze cliënten. Wij helpen bijvoorbeeld een raad van bestuur bij het beantwoorden van vragen die bepalend zijn voor de toekomst van hun onderneming. Het gaat daarbij om strategische keuzes: doen we een acquisitie of niet? Waar moeten we onze organisatiemiddelen voor inzetten? Bij uitstek gebruiken we deze vaardigheden ook om private-equityhuizen te ondersteunen over voorgenomen transacties. We zijn een van de grotere spelers in die markt. Wij brengen in zeer korte tijd de marktontwikkelingen, de concurrentiepositie en de algehele financiële conditie in kaart van bedrijven waarin men wil investeren. We zien dat private equity ook weer aantrekt. Het interessante is dat je in dat werk heel snel leert doorgronden waar het geld wordt verdiend en welke bedrijfsactiviteiten nu echt bepalend zijn voor het succes van een onderneming. Dit maakt onze analyse nu ook voor banken interessant. Bij corporate clients in sectoren waar het momenteel moeilijk gaat kunnen we heel snel een soortgelijke analyse maken om het bedrijf gaande te houden: waar liggen voor een bank de pijnpunten en wanneer kunnen convenanten gerust tijdelijk worden losgelaten, omdat het wel weer goedkomt met het bedrijf? Er is veel vraag naar dit soort analyses.”

 

Crisis

Door de kredietcrisis zijn de strategische vragen die binnen de bestuurskamers van ondernemingen op tafel komen nog ingrijpender dan normaal. Strategie is meer dan alleen een langetermijnontwikkeling. Je moet ook op korte termijn actie ondernemen om sterker uit de crisis te komen, stelt Van der Goot vast. “Vaak stelt een bedrijf dat het zoveel procent kostenreductie moet realiseren, punt. Wij maken voor elke onderneming een analyse op maat, een overzicht van specifieke kansen en verbeterpunten. Als een bedrijf kosten wil of moet besparen, is het immers belangrijk om te weten waar je kunt snijden zonder dat je dienstverlening in het gedrang komt. Met een gedegen analyse weet je waar je kúnt besparen, zonder de omzet schade toe te brengen. Soms blijkt dat je niet moet besparen, maar juist extra moet investeren om extra te verdienen. Zo hebben we voor een grote Nederlandse logistieke dienstverlener op verschillende locaties bekeken waar het bedrijf met minder kosten dezelfde mate van dienstverlening kon handhaven. Dankzij onze analyse kon onze cliënt zonder pijn een hogere kostenbesparing realiseren dan waar hij op had gerekend. Per bedrijfslocatie moet je dan wel goed kijken hoe de bedrijfsvoering is georganiseerd.” Van der Goot ziet de kredietcrisis niet louter als een financiële strop. “Dit is voor bedrijven bij uitstek een tijd om te kijken waar kansen liggen om hun positie te versterken. Voorwaarde is wel dat je goed weet wat je moet doen om je concurrentiepositie te versterken. Als je concurrenten het nóg moeilijker hebben, kun je kijken of je ze uit de markt kunt drukken, of overnemen. Ik voorzie voor komende maanden, zo niet jaren, zeker kansen voor relatief sterke bedrijven.”

‘De crisis zal per saldo zuiverend werken’

Recente stories