In een turbulente wereld waarin nieuwe ontwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgen, is de doelgerichte inzet van businesssoftware belangrijker dan ooit. Bedrijven moeten snel kunnen reageren op veranderingen in de markt en kansen grijpen wanneer deze zich voordoen. De businesssoftware van Exact zorgt dat ondernemingen kunnen focussen op hun volgende doel, de volgende zakelijke uitdaging.
Bedrijven hebben baat bij businesssoftware die een overzicht geeft van de actuele stand van zaken en op basis daarvan inzicht biedt in de kansen die er liggen. Denk bijvoorbeeld aan het bedienen van nieuwe, internationale markten of het naar het buitenland verplaatsen van een productiesite. Momenteel is de software-industrie sterk aan het veranderen door de vier vervlochten megatrends social, mobile, analytics en cloud (SMAC) en dat heeft uiteraard ook invloed op leveranciers van businesssoftware. “Het wordt voor ondernemingen steeds belangrijker om op ieder moment met hun businesssoftware te kunnen werken, het liefst met verschillende devices”, zegt Erik van der Meijden, CEO van Exact en voorzitter van de Raad van Bestuur. “Tijdens Exact Live, het grootste businesssoftware-event van Nederland, dat we in november 2014 in de Utrechtse Jaarbeurs hebben gehouden, hebben we vierduizend bezoekers een aantal innovaties laten zien op dit gebied. Bijvoorbeeld op welke manier organisaties Exact-businesssoftware kunnen gebruiken in combinatie met Google Glass of een Samsung Smartwatch.”
Groei, innovatie, focus, eenvoud
De softwareonderneming legt de zakelijke lat hoog. Het bedrijf wil in tien jaar tijd een wereldwijd toonaangevende leverancier zijn van businesssoftware uit de cloud. “We hebben zo’n tweeënhalf jaar geleden een nieuwe strategie gedefinieerd: groei door focus, innovatie en eenvoud”, vertelt Van der Meijden. “Onze strategie is ingegeven door de enorme verschuivingen die in de software-industrie plaatsvinden, vooral door de veranderingen die de al eerder genoemde megatrends aan het veroorzaken zijn. Businesssoftware wordt bijvoorbeeld steeds meer naar eenvoud gedreven door gebruikers die gewend zijn geraakt aan het gebruiksgemak van apps uit de consumentenwereld. En ook de onstuitbare ontwikkelingen in en door de cloud zorgen voor drastische verschuivingen.”
Het is Exact’s ambitie om tot de top drie van mondiale cloud-businesssoftwareleveranciers voor het mkb te gaan behoren. Het bedrijf richt zich daarvoor op de verdere ontwikkeling van innovatieve cloudtoepassingen. Met het cloudaanbod worden al enkele jaren indrukwekkende groeicijfers behaald. Van der Meijden: “We zitten met ons cloudportfolio in het oog van de orkaan.”
‘Exact is een van ’s werelds snelst groeiende cloudbedrijven van businesssoftware voor het mkb’
Strategie en visie
De groei van Exact is niet toevallig. Het volwassen softwarebedrijf heeft dit jaar zijn 30e verjaardag gevierd en is de nummer-1-leverancier van ERP-software bij bedrijven tot 250 medewerkers in Nederland. Bovendien is het een van de 40 grootste softwarebedrijven in Europa en bedient het klanten in 110 landen wereldwijd. Door te focussen op cloudoplossingen en de investeringen hierin fors te verhogen is Exact tot een van de snelst groeiende cloudbedrijven in de wereld gaan behoren. In Europa is het zelfs het snelst groeiende cloudbedrijf van businesssoftware voor het mkb. “We merken dat kleinere bedrijven gemakkelijker en sneller gebruikmaken van de cloud dan grote ondernemingen”, stelt Van der Meijden. “Kleinere bedrijven zetten cloudoplossingen nu al heel veel in. Maar het is onze overtuiging dat middelgrote bedrijven de kleinere organisaties zullen volgen en van on-premise software zullen overgaan op het gebruik van hosted applicaties om op den duur ook pure cloudoplossingen te gaan gebruiken. Met Exact Online ondersteunen we nu al 170.000 bedrijven in Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.”
Exact ziet zichzelf als een toonaangevende, mondiaal opererende cloud-based businesssoftwareleverancier met een internationaal klantenbestand. Het bedrijf innoveert volop binnen de bestaande producten en werkt aan een transformatie naar de cloud door nieuwe cloudoplossingen te ontwikkelen waarmee het de volledige doelgroep kan bedienen. “De manier waarop klanten businesssoftware gebruiken, verandert sterk aan de hand van de SMAC-trends”, zegt Van der Meijden. “Daar spelen wij op in met onze langetermijnstrategie.”
Durf tonen
“Op veranderingen en innovatie inspelen heeft ons en onze klanten geen windeieren gelegd”, zegt Van der Meijden. Nieuwe technologie zorgt ervoor dat klanten zich doelgericht op hun kerntaken kunnen richten. Alle innovaties van Exact zijn erop gericht om klanten te helpen de kansen van de toekomst te grijpen, ongeacht wat hun individuele doelstellingen zijn.
Erik van der Meijden tot slot: “Snelle groei, nieuwe landen, nieuwe markten. Daadkracht tonen. Dat past bij Exact. Dat past bij onze klanten.”