“Data is de sleutel tot succes.”

Marktplaats is allang niet meer het exclusieve domein van consumenten. Met miljoenen unieke koopgerichte bezoekers en een brede advertentieportfolio biedt Marktplaats ook bedrijven volop kansen. En wil het samen met hen relevante alternatieven bieden in een koopproces. 

Als het om koopgericht bereik gaat, is Marktplaats de onbetwiste koploper in Nederland. De site trekt maandelijks 7,3 miljoen unieke bezoekers. Dat maakt het een onmisbaar platform voor de zakelijke markt. “Marktplaats is allang niet meer de site waarop alleen consumenten in tweedehands spullen handelen”, zegt Annemarie Buitelaar, CCO en Directeur Marktplaats Zakelijk. “Momenteel zoekt zo’n veertig procent van de gebruikers ook naar nieuwe producten. Veel bedrijven bieden daarom hun producten en aanvullende diensten via Marktplaats aan, soms zelfs hun gehele assortiment. Ook maken ze steeds meer gebruik van onze innovatie advertentiemogelijkheden.”

 

“Zo’n veertig procent van onze gebruikers zoekt naar nieuwe producten.”

 

Dataprofielen

Marktplaats beschikt over een breed advertentieportfolio van native advertising, traditionele display mogelijkheden en maatwerkoplossingen. “Data spelen hierin een steeds belangrijkere rol”, zegt Buitelaar. “Met onze data en slimme targeting mogelijkheden kan een adverteerder gericht zijn specifieke doelgroep bereiken. Ter illustratie: Marktplaats heeft 1700 verkoopcategorieën, voor iedere niche beschikken we over unieke dataprofielen. Ook kunnen we naar wens van de adverteerder specifieke profielen opzetten. Denk aan een jonge moeder die babykleren zoekt en daarna in de rubriek auto’s een advertentie voor een stationwagen ziet.”

Wat Marktplaats verder onderscheidt, is dat bijna negentig procent van de gebruikers ingelogd is. “We kunnen cross-device aan campagneoptimalisatie doen”, zegt Buitelaar. “En voor de beste contactfrequentie zorgen door de boodschap over devices heen te cappen. Ons verkeer is nu voor zeventig procent mobiel en dit zal verder groeien. Een cross-device benadering wordt steeds belangrijker. Gelukkig krijgen adverteerders beter inzicht in de customer journey en attributiemodellen. Aan de andere kant betalen consumenten meer via hun mobiel. Ik verwacht dat bedrijven in de toekomst steeds meer omzet halen via mobiel.”

 

Partnerschap

Volgens Buitelaar blijft Marktplaats doen waar het goed in is: kopers en verkopers (waaronder adverteerders) met elkaar verbinden. “Recentelijk hebben we op onze site een chatfunctionaliteit uitgerold, zodat kopers en verkopers makkelijker met elkaar kunnen communiceren. Samen met adverteerders kijken we naar innovaties die waarde toevoegen door de juiste partij op het juiste moment in de customer journey te integreren. Die diensten leveren we niet zelf, maar via partners. Samen kunnen we Marktplaats nog relevanter maken.”

“Data is de sleutel tot succes.”

Recente stories