Data als gamechanger

Beter Bed transformeert van beddenexpert naar slaapspecialist. Digitalisering speelt hierbij een sleutelrol, zowel operationeel als in de customer journey. “Ondanks de lastige markt hebben we in 2022 een omzetstijging van 7% gerealiseerd ten opzichte van 2021.”

Data als gamechanger

Goed slapen bevordert de gezondheid en prestaties. “Het is dus cruciaal dat je het juiste matras kiest”, zegt CEO John Kruijssen. “Om mensen hierbij te helpen, hebben we in samenwerking met Amerikaanse wetenschappers het Beter Slapen ID ontwikkeld. Via deze tool matchen we de individuele slaapvoorkeuren met de data van al onze matrassen. Dit resulteert in een goed onderbouwd lijstje met de vijf matrassen die het meest geschikt zijn voor een klant. Beter Slapen ID heeft geleid tot een hogere conversie én NPS.”Inmiddels heeft Beter Bed in de fysieke winkels genoeg data verzameld om dit zelfde advies vanaf nu ook online aan te kunnen bieden, op basis van persoonlijke kenmerken als lengte en gewicht. Deze online versie is eind 2022 geïntroduceerd.

‘Dankzij de inzet op data science lopen we voorop in onze branche’

De digitale transitie
Van oudsher is Beter Bed een fysieke speler, met zo’n 130 winkels in twee landen. In 2025 zal de online tak echter 25 procent van de gehele omzet moeten uitmaken, zo maakte de beursgenoteerde slaapgigant onlangs bekend. De plannen zijn veelomvattend: een marketplace-strategie om voet aan de grond te krijgen in het buitenland, een award winnende experimenteer-afdeling, nieuwe winkelconcepten die inspelen op de online oriënterende klant en het eerder genoemde speciaal ontwikkelde algoritme dat ook de online klanten naar het juiste slaapprofiel – met bijbehorend matras – moet leiden.

Data science

“We hebben de afgelopen tijd fors geïnvesteerd in data science”, zegt Kruijssen. “In samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen hebben we bijvoorbeeld ons winkelnetwerk geanalyseerd aan de hand van demografische ontwikkelingen. Hierdoor kunnen we beter voorspellen waar het in de toekomst rendabel is om een winkel te behouden of openen. Dagelijks verzamelen we de marktprijzen van verschillende grondstoffen. Deze data koppelen we aan enkele andere factoren, zoals lonen, waarna we een reële schatting maken van de kostprijs van matrassen en kussens. Dankzij deze simulaties voeren we scherpere onderhandelingen met leveranciers, wat zich vertaalt in gunstigere prijzen voor onze klanten. Tot slot doen we met het analyseren van onze verkoop steeds meer inzichten op, zodat we beter in staat zijn om de waarde van nieuwe promoties te voorspellen. Het inzetten op data science en het aanpassen van onze propositie hebben ertoe geleid dat we vooroplopen in onze branche. In de eerste helft van 2022 hebben we een marktaandeelstijging van 9,6% gerealiseerd.”

Familiaire cultuur

“We weten steeds meer specialisten op commercieel, strategisch en digitaal gebied aan ons te binden”, zegt Kruijssen. “Ze kiezen bewust voor onze doelstelling om door onze manier van werken een positieve bijdrage aan de maatschappij te leveren. Onze aanwinsten hebben de organisatie nieuwe skills en een boost in energie en innovatie gegeven. Beter Bed biedt iedere werknemer de kans om zich verder te ontwikkelen. Om héél Nederland en België beter te laten slapen, leiden we daarnaast iedere collega op tot volleerd slaapexpert middels een 5-delige slaapopleiding van onze kennispartner, arts en slaapcoach Aline Kruijt. Bij Beter Bed raak je nooit uitgeleerd. We hebben de ambitie en kwaliteit die past bij een beursgenoteerd bedrijf, maar combineren dit wel met een Brabantse familiaire cultuur die heel verbindend werkt.”

Beter slapen, beter leven

Recente stories