Marketing in het digitale tijdperk is veel meer dan een campagne plannen. Social media, mobile en customer portals hebben een vaste plaats veroverd in het moderne marketinglandschap. Om een merk de nummer-één-plek bij klanten te geven is de hulp van een ‘digital agency’ eigenlijk onontbeerlijk.
Tam Tam is een digital agency dat zijn klanten van alle vormen van digitale business-, marketing- en campagnedienstverlening voorziet. Als digital agency levert het bedrijf twee soorten oplossingen. Als eerste zijn er de oplossingen voor digitale-marketing- en ‘branding’-vraagstukken, met als doel mensen langdurig te binden aan een merk of een dienst. E-business is de tweede tak van dienstverlening bij Tam Tam; dit komt neer op het zo goed en zo leuk mogelijk zakendoen. “E-business moet ervoor zorgen dat businessprocessen efficiënt zijn en dat eventueel bestaande blokkades en drempels worden weggenomen”, vertelt Paul Manuel, medeoprichter en managing partner van het succesvolle bureau. “Het zijn de twee zijden van de medaille. Marketing is erop gericht om mensen te bereiken en te verleiden, en e-business moet er vervolgens voor zorgen dat je doelgericht en op een prettige manier zakendoet, zodat je ze op de lange termijn verbindt.”
Fullservicedienstverlening houdt in dat Tam Tam digitale concepten creëert, voor interactie zorgt, het design realiseert, de techniek voor zijn rekening neemt en ook steeds meer voor de content zorgt. Al deze zaken worden door het bureau met elkaar verbonden, waardoor het fraaie oplossingen voor zijn klanten creëert. “Op al deze vlakken speelt creativiteit een belangrijke rol, ook wat de techniek betreft”, vervolgt Manuel zijn uitleg. “Verstandig en slim gebruikmaken van internet, waar bedrijven vandaag de dag voor hun communicatie echt niet onderuit kunnen, is noodzakelijk voor een goed contact met klanten en doelgroepen. Techniek gaat verder dan alleen software programmeren – bij ons bureau zeker. Je hebt mensen nodig die verstand hebben van Facebook, Twitter en YouTube, die weten hoe je daarmee moet omgaan en hoe je die kanalen winstgevend inzet. Over de toegevoegde waarde hiervan hoeven we niemand meer te overtuigen.”
Verbondenheid
Volgens Manuel zorgt het internet ervoor dat de wereld alleen nog maar meer verbonden wordt, over land- en cultuurgrenzen heen. “Die verbondenheid kan voor spanningen zorgen, maar biedt vooral heel veel kansen. Uiteindelijk gaat het altijd om mensen”, zegt hij met klem. Het medium internet mag dan wel technologisch van aard zijn, maar het is een persoon die iets op Facebook schrijft; een mens schrijft een Tweet. Tam Tam helpt zijn klanten om een sterkere verbinding met hun klanten tot stand te brengen en zo te zorgen voor een relatie. Een duurzame organisatie luistert beter, is wendbaarder en reageert snel op veranderingen in de markt. “Dankzij die verbinding tussen merken, diensten en mensen begrijpen bedrijven en consumenten elkaar beter”, verduidelijkt Manuel. “En als je elkaar beter begrijpt, is het gemakkelijker om zaken met elkaar te doen. Dat is het vertrekpunt van alles wat wij doen. Een van de sterke punten van Tam Tam is dat wij het vraagstuk van de klant snel scherp krijgen en ook goed formuleren wat we gaan doen met elkaar. Wat kunnen we op intelligente wijze online doen om het vraagstuk op te lossen? Hoe gaan we de beschikbare onlinemedia op profijtelijke wijze inzetten?”
Helder zicht
Er is een tweede groot voordeel aan het gebruik van internet. Het medium leent zich er uitstekend voor om zaken te meten. Met (Google) Analytics kun je zien wat gebruikers doen. Je kunt A/B-testen uitvoeren door twee formulieren beschikbaar te stellen om te zien welk formulier beter werkt of meer respons oplevert. Internet levert van overal data, data en nog eens data op, die na analyse heel veel marktinformatie opleveren. “De ontwikkelingen op internet volgen elkaar in snel tempo op”, legt Manuel uit. “Het is daarom verstandig om met kleine stappen naar een doel toe te werken. Het is een goed idee om een Agile-aanpak of de Scrum-methode die bij softwareontwikkeling wordt gebruikt ook toe te passen op marketing. Zo kun je ook bij iedere volgende stap gebruikmaken van de kennis die je gaandeweg opdoet. Al doende leert men. Bovendien helpen kleine stappen de klant bij het focussen op doelen en het verstandig gebruiken van beschikbare resources.”
De medewerkers van Tam Tam achten het hun taak om vanuit klantperspectief slimme oplossingen te bedenken. De gebruiker staat hierbij altijd centraal. “Mensen moeten in gesprek raken met het merk”, beklemtoont Manuel. “Wij gaan voor een positieve online merkbeleving. Hoewel de bottomline is om producten en diensten te verkopen, gaat het uiteindelijk toch om mensen.”