“We hebben zo’n mooi veelzijdig portfolio. Met ons eigen Anastasia, ontwikkeld op Broadway, in het AFAS Circustheater Scheveningen. En dan het schitterende Lazarus in Amsterdam. Plus nog een eigen Stage Entertainment-productie, TINA – De Tina Turner Musical, ontwikkeld in Londen, die in februari 2020 in het Beatrix Theater Utrecht in première gaat. We gaan met zelfvertrouwen 2020 in. Het is zelfvertrouwen dat gebaseerd is op het product, op datgene waar we voor staan. De eigen ontwikkeling ervan, de durf om een afwisselend repertoire aan te bieden en zo bij het publiek te proberen om de grenzen te verleggen. Een productie als Lazarus, dat moet je maar durven, om iets te maken dat zo anders is …”
‘Ons zelfvertrouwen is gebaseerd op het product’
En gelukkig, het publiek omarmt het. “We horen het vaak terug. Met het hele gezin ga je naar Scheveningen. Wil je artistiek uitgedaagd worden? Dan ga je naar Amsterdam. En wil je een swingende avond uit? Dan ga je naar Utrecht. Het is helder. Onze branding is op z’n plek gevallen”, aldus Verlinde.
Stage Entertainment Nederland is onderdeel van Stage Entertainment, de grootste aanbieder van live entertainment in Europa. De onderneming is actief in acht landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Rusland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Italië en de Verenigde Staten. Naast de productie van musical-, toneel- en theaterproducties heeft Stage Entertainment wereldwijd verschillende theaters. In Nederland zijn dat het AFAS Circustheater Scheveningen en het Beatrix Theater in Utrecht.
Divers talent
“We zijn een bedrijf dat behoorlijk veelomvattend is. Men denkt het misschien niet een-twee-drie, maar wij zijn een organisatie waar veel technische kennis nodig is. Opleidingsinstituten zijn van harte welkom om contact met ons te leggen. Ook studenten die een vakopleiding of ambachtelijke opleiding volgen, zoals timmeren, schilderen of kap en grime, kunnen bij ons werkervaring opdoen. We hebben bijvoorbeeld een eigen interne videoservice, waar leerlingen hun eigen video’s kunnen draaien en monteren. Aan de andere kant is er natuurlijk het commerciële talent dat we altijd zoeken. Of het nu online is of offline. Voor de sociale media of juist breder inzetbaar; er moeten bij ons altijd weer campagnes worden ontwikkeld.”
Onderzoek als strategie
“Voor de nabije toekomst geldt dat we vasthouden aan de lijn. Qua omzet zitten we aan de top in Nederland. Intussen zijn we aan het onderzoeken waar de omzetgroei ligt voor ons. Er zijn twee gedachten. Kunnen we door ons theaterportfolio uit te breiden meer omzet genereren? Dat doen we al met DeLaMar Theater. Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Een strategische samenwerking met een bestaand theater bijvoorbeeld. De vraag is of we zo’n extra theater zouden kunnen bespelen. Of we gaan met uitbreiding van de portfoliotitels kijken of we op het touringvlak meer kunnen betekenen. Dat is dan eigenlijk een extra theater, alleen verdeeld over dertig theaters door heel Nederland.”
Verlinde vervolgt: “Wat we dit jaar voor het eerst gaan doen, is een onderzoek naar musical in het algemeen. We bevragen niet alleen de musicalliefhebber, maar juist het brede publiek. Wie weet is dit publiek wel gewend geraakt aan grote vaste producties en heerst bij hen de perceptie ‘wat er in het land te zien is, is altijd wat minder’. Kortom: de strategie is onderzoek doen om te ontdekken wat de kansen en mogelijkheden zijn van ons genre binnen Nederland.”
Creatieve wereld
“Door het samenspel met de groep, Stage Entertainment International en als onderdeel van het Amerikaanse Advance Publications, ervaren we in Nederland een inhoudelijke verbreding. Al opereren we autonoom. Het is de ervaring van een directe lijn met de creatieve wereld.”
Disney’s Aladdin staat intussen klaar om naar Scheveningen te komen. “Dan hebben we straks, naast Aladdin in het AFAS Circustheater, TINA in het Beatrix Theater. En dan gaan we ook nog Hij Gelooft in Mij, de succesvolle Hazes-musical, terugbrengen als grote tour in 2021 – hij zou dan zeventig zijn geworden. Deze musical was altijd te zien in een vast theater en nu willen we juist de mensen de kans geven om de musical in het theater in de regio te komen zien.”
Verlinde besluit: “We proberen van iedere productie te leren, zowel op productioneel vlak als financieel en commercieel. Als eentje het eens wat minder doet, blijven we trots uitstralen en tegelijkertijd zien we het als een leerproces. Wat hebben we verkeerd gezien? Welke verkoopkanalen lopen nog niet goed? Creëren is leren. Dat is de uitdaging. Of je nu stagiair bent of algemeen directeur. Ik zeg altijd tegen onze stagiaires: kom met ideeën, meld je.”
- EW500-januari 2020
- Fidessa Docters van Leeuwen
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel