Onderzoek als strategie
“Voor de nabije toekomst geldt dat we vasthouden aan de lijn. Qua omzet zitten we aan de top in Nederland. Intussen zijn we aan het onderzoeken waar de omzetgroei ligt voor ons. Er zijn twee gedachten. Kunnen we door ons theaterportfolio uit te breiden meer omzet genereren? Dat doen we al met DeLaMar Theater. Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Een strategische samenwerking met een bestaand theater bijvoorbeeld. De vraag is of we zo’n extra theater zouden kunnen bespelen. Of we gaan met uitbreiding van de portfoliotitels kijken of we op het touringvlak meer kunnen betekenen. Dat is dan eigenlijk een extra theater, alleen verdeeld over dertig theaters door heel Nederland.”
Verlinde vervolgt: “Wat we dit jaar voor het eerst gaan doen, is een onderzoek naar musical in het algemeen. We bevragen niet alleen de musicalliefhebber, maar juist het brede publiek. Wie weet is dit publiek wel gewend geraakt aan grote vaste producties en heerst bij hen de perceptie ‘wat er in het land te zien is, is altijd wat minder’. Kortom: de strategie is onderzoek doen om te ontdekken wat de kansen en mogelijkheden zijn van ons genre binnen Nederland.”
Creatieve wereld
“Door het samenspel met de groep, Stage Entertainment International en als onderdeel van het Amerikaanse Advance Publications, ervaren we in Nederland een inhoudelijke verbreding. Al opereren we autonoom. Het is de ervaring van een directe lijn met de creatieve wereld.”
Disney’s Aladdin staat intussen klaar om naar Scheveningen te komen. “Dan hebben we straks, naast Aladdin in het AFAS Circustheater, TINA in het Beatrix Theater. En dan gaan we ook nog Hij Gelooft in Mij, de succesvolle Hazes-musical, terugbrengen als grote tour in 2021 – hij zou dan zeventig zijn geworden. Deze musical was altijd te zien in een vast theater en nu willen we juist de mensen de kans geven om de musical in het theater in de regio te komen zien.”
Verlinde besluit: “We proberen van iedere productie te leren, zowel op productioneel vlak als financieel en commercieel. Als eentje het eens wat minder doet, blijven we trots uitstralen en tegelijkertijd zien we het als een leerproces. Wat hebben we verkeerd gezien? Welke verkoopkanalen lopen nog niet goed? Creëren is leren. Dat is de uitdaging. Of je nu stagiair bent of algemeen directeur. Ik zeg altijd tegen onze stagiaires: kom met ideeën, meld je.”
- EW500-januari 2020
- Fidessa Docters van Leeuwen
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel