Vodafone is met een marktaandeel van 40% een van de grote aanbieders in de Nederlandse zakelijke telecommunicatiemarkt. Vodafone ontzorgt zijn klanten met een volledig portfolio van vaste, mobiele, spraak- en datadiensten, alsmede met diverse hosted bedrijfstelefoniediensten. Alexander Saul, Vodafone Directeur zakelijke markt, legt het uit.
“De wereld van werk en ondernemen verandert continu en steeds sneller. Technologische ontwikkelingen zoals convergentie, cloudservices, machine-to-machine (M2M) en steeds hogere datasnelheden drijven die veranderingen en creëren zowel uitdagingen als kansen voor organisaties. Deze zullen moeten nadenken over hun manier van werken en interactie met leveranciers, klanten en medewerkers. Maar bovenal over de wendbaarheid en snelheid die nodig zijn om te kunnen blijven concurreren in een hyper-connected wereld.”
Saul vervolgt: “Vodafone wil bedrijven de controle geven over hun wereld. Wij stellen ze in staat om continu in contact te blijven met alles en iedereen die belangrijk is. We geven ze mogelijkheden om hun klanten beter te bedienen en bedrijfsprocessen efficiënter en productiever te maken, zonder het overzicht te verliezen. Met onze vast-mobielgeïntegreerde diensten, onze gekwalificeerde verkoop- en serviceadviseurs en ons internationale netwerk ontzorgen we onze klanten. Wij hebben de kennis, ervaring en middelen in huis om ze optimaal te adviseren en te ondersteunen, zodat zij, één stap voor op hun concurrenten, zich kunnen focussen op hun bedrijfsdoelstellingen; klaar voor de toekomst.”
Connected revolutie
“De ontwikkeling van machine-to-machinetechnologie (communicatie tussen apparaten) in combinatie met alomtegenwoordige connectiviteit en geavanceerde data-analysetechnieken heeft een enorm effect op het bedrijfsleven en de samenleving. Wij zijn ervan overtuigd dat dit de voorbode is van een nieuwe industriële of ‘connected’ revolutie. Om de kansen die deze transformatie met zich meebrengt te kunnen identificeren, zullen bedrijven opnieuw alle aspecten van hun organisatie moeten evalueren, zoals supply chains, interne operationele processen en klantervaringen.”
Saul vervolgt: “De explosieve groei van de mobiliteit, gedreven door breedbandconnectiviteit en steeds slimmere persoonlijke apparaten, heeft een grote impact op alle aspecten van een organisatie; het creëert kansen, maar ook uitdagingen. Medewerkers en klantinteractie worden steeds belangrijker in het bepalen van de bedrijfsstrategie. Of het nu gaat om het aantrekken of behouden van goed personeel of om de manier waarop klanten bediend worden: alle bedrijven zullen rekening moeten houden met en zich voorbereiden op een toekomst waarin mobiel de kern is van werken en communiceren. Daarnaast spelen – zeker in economisch zware tijden – kostenbesparingen een belangrijke rol. Geïntegreerde communicatieoplossingen zijn hier cruciaal. Met ons ‘One Business’-concept zijn – naast de verbetering van de productiviteit en bereikbaarheid – aanzienlijke kosten- en beheervoordelen te behalen. Veelal bellen gebruikers onderling gratis en, indien men kiest voor een hosted oplossing, spaart een organisatie zowel de aanschaf als het beheer van een telefooncentrale uit. Met het gemak van één geïntegreerde oplossing, met één contract, één aanspreekpunt en één overzichtelijke kostenpost.”
‘Vodafone helpt voorbereiden op een hyper-connected toekomst’
Investeringen en best-in-class-ecosysteem
“Wij hebben onze roots in de mobiele wereld, van oudsher al een heel innovatief segment. Vijftien jaar geleden betraden we als Libertel de Nederlandse markt. Nu vertrouwen 5,3 miljoen klanten dagelijks op ons voor hun communicatiebehoeften. We willen dat vertrouwen overtreffen en zullen in Nederland de komende drie jaar voor 270 miljoen euro extra investeren in onder andere de verdere ontwikkeling van 4G en geïntegreerde unified-communicationsdiensten. Innovatie zit in ons DNA. Nieuwe producten en diensten vormen de basis van ons onderscheidende vermogen en daar investeren we dan ook enorm in. Wij bieden een portfolio van geïntegreerde communicatieoplossingen waarbij we zowel mobiel als vaste en spraak- en dataoplossingen aan elkaar koppelen en indien gewenst kunnen hosten. Aangevuld met beheerdiensten en M2M-oplossingen bieden we een volledig portfolio waarmee we onze klanten geheel kunnen ontzorgen. Maatwerk, flexibiliteit en gemak is ons uitgangspunt; voor iedere organisatie altijd de best passende oplossing. Waar wij niet zelf de totale oplossing kunnen bieden, werken we samen met een select aantal partners. Of het nu gaat om onze businesspartners op het gebied van distributie en lokale dienstverlening, system- en networkintegrators of software- en hardwareleveranciers: de partners waarmee we samenwerken zijn ‘best in class’ en vullen ons optimaal aan.”
CIO als business enabler
“Organisaties moeten anticiperen op een toekomst waarin mobiel de kern is van werken en communiceren. Een CIO die denkt vanuit de business en een visie heeft over hoe ICT kan helpen om de organisatie optimaal te ondersteunen, is van echt toegevoegde waarde. Dit vergt een bredere kijk dan alleen middelen, implementatie of beheer; het gaat om luisteren naar de medewerkers, begrijpen in welke context de organisatie opereert en hoe de bedrijfsprocessen optimaal ondersteund kunnen worden. Om dan uiteindelijk een optimale vertaling te maken in een flexibele, toekomstvaste ICT-infrastructuur. Dankzij ons wereldwijde netwerk zijn we in staat om ervaringen van klanten uit andere landen te delen met onze Nederlandse klanten. Wij kunnen ze inspireren met voorbeelden van organisaties met vergelijkbare uitdagingen die we met raad en daad terzijde hebben gestaan.Door onze kennis en expertise en ons uitgebreide partnernetwerk zijn we een waardevolle gesprekspartner die optimaal advies kan geven over hoe telecom en IT strategisch voor de bedrijfsdoelstellingen ingezet kunnen worden. Daarnaast bieden we met ons portfolio een concrete invulling voor een toekomstvaste ICT-infrastructuur die de huidige behoeften en komende veranderingen binnen iedere organisatie optimaal ondersteunt.”